۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۲۴۶۰
استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی گفت: پدافند غیرعامل نخستین تکیه گاه و محل رجوع نهادها در شرایط بحرانی و وقوع حوادث پیش بینی نشده است.
اسماعیل جبارزاده روز یکشنبه در نشست اعضای کارگروه های پدافند غیرعامل استان افزود: پدافند غیرعامل نقش مهمی در حفظ جان و مال مردم در شرایط صلح ایفا می کند و باید تمام مدیران وارد این عرصه شده و دستورالعمل های آن را اجرا کنند.

وی گفت: هرچند کمی دیر به نظر می رسد، ولی باید موضوع پدافند غیرعامل در طرح های عمرانی در دست احداث نیز مورد توجه قرار گیرد و از این پس طرح های عمرانی قبل از آغاز از نظر مولفه های پدافند غیرعامل بررسی شود.

جبارزاده اظهار کرد: به طور قطع ارزش اقدامات انجام شده در کارگروهای پدافند غیرعامل بسیار فراتر است و باید نشست های تخصصی این کارگروها ها به صورت مستمر برگزار شود.

وی خواستار ساماندهی شرکت ها و پیمانکاران بخش خصوصی با نهادهای دولتی برای ورود به این عرصه شد و افزود: باید با ارایه آموزش های لازم، موضوع مطالعه و پیوست مطالعات پدافند غیرعامل فعالتر شود.

نماینده عالی دولت در استان آذربایجان شرقی گفت: باید پیشنهادات پدافند غیرعامل برای تدوین برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و بیش از پیش از نظرات کارشناسی این نهاد استفاده شود.

جبارزاده تعامل بین دانشگاه ها و اداره کل پدافند غیرعامل استان را ضروری و لازمه توسعه علمی و عملی برنامه های این عرصه ارزیابی کرد.

وی گفت: بی شک به کارگیری ظرفیت های علمی دانشگاه های استان در شناسایی و ارایه آخرین یافته های پدافند غیرعامل می تواند راهکاری برای بهبود اقدامات این عرصه و کاهش خسارات در مواقع بحرانی شود.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید واگذاری بیشتر کارها به بخش خصوصی است، افزود: به همین منطور باید بخش خصوصی در عرصه پدافند غیرعامل توانمند شود و لازمه این امر تعامل بیشتر نهادهای دولتی و بخش خصوصی در این عرصه به شمار می رود.

جبارزاده خواستار بازدید مستمر کارگروه های پدافند غیرعامل از طرح های استانی به ویژه در بخش عمرانی و سایبری شد و گفت: توانمندی استان در این دو عرصه می تواند نقش مهمی در پیشگیری و کاهش تلفات و خسارات در مواقع بحرانی و بروز حوادث پیش بینی نشده داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های عظیم استان در عرصه های مختلف باید طرح جامع امداد و نجات استان تدوین و در کوتاه ترین زمان ممکن توسط نهادهای متولی بررسی و تصویب شود.

وی ادامه داد: این طرح می تواند به عنوان پشتوانه علمی و عملی پدافند غیرعامل در مقابله با حوادث پیش بینی نشده ای همچون سیل و زلزله مورد استفاده قرار گیرد.

وی آموزش عمومی برای کارکنان دولت را شرط اصلی و نخست برای پیشبرد اهداف پدافند غیرعامل دانست و افزود: این موضوع باید به صورت ویژه در دستور کار ادارات قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

در حقیقت پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

بخشی از اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن برای جلوگیری از خطرات احتمالی دشمن است.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند، در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم های ضد هوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسوولیت را برعهده دارند.

به طور کلی آموزش و اطلاع رسانی از اصول پدافند غیرعامل است که به مردم و مسوولان این امکان را می دهد تا در برابر تهدیدات دشمن در حوزه های زیستی، فضای مجازی، هسته ای و اقتصادی آگاهی یافته و اقدامات لازم برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمنان را به کار بندند.

استان آذربایجان شرقی با سه میلیون و 724هزار و 620 نفر جمعیت، یکی از استان های بزرگ و پرجمعیت شمال غربی ایران محسوب می شود و کلان شهر تبریز طبق سرشماری سال 90، یک میلیون و 695 هزار و 94 نفر جمعیت دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر