۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۲۳۶
تا پایان دولت دهم
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: تا پایان دولت دهم، برداشت گاز کشورمان از منطقه پارس جنوبی که حوزه مشترک گازی با قطر است تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

ˈمحمود احمدی نژادˈ  در آیین بهره برداری از نخستین و بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه در سراجه قم بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای پیشرفت و ساخت کشور تاکید کرد و افزود: از آنجا که همه بخش های اقتصادی نیاز به انرژی دارند، انرژی باید با قیمت مناسب در دسترس همگان باشد به طوری که با تغییرات آب و هوایی و بروز نوسان در بازار این امر دچار مشکل نشود.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران یکی از مخازن اصلی انرژی دنیاست، ادامه داد: توسعه شبکه گازی کشور یکی از اقدامات زیربنایی بسیار خوب می باشد که تاکنون در نقاط مختلف کشور انجام شده است.

احمدی نژاد تاکید کرد: اگر بنا باشد کشور پیشرفت کند، یکی از نیازهای اصلی انرژی است.

وی گفت: هرچند قبل از انقلاب عمده انرژی کشور در اختیار دیگران بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شد که مجموعه انرژی کشور به کیسه ملت بازگردد و درخدمت پیشرفت، آبادانی کشور و رفاه مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به کارهای خوب و انجام شده در این بخش، گفت: قبل از پیروزی انقلاب تنها چند شهر دارای گاز طبیعی بودند و در بخش صنعت نیز به میزان کمی از گاز استفاده می شد.

رییس جمهوری توضیح داد: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد این منبع خدادادی از طریق شبکه به سراسر کشور گسترش یابد لذا کارهای بسیار خوبی انجام گرفت که طی چند سال اخیر شاهد جهش هایی در این حوزه بوده ایم.

احمدی نژاد با بیان اینکه هم اکنون 925 شهر بزرگ و کوچک کشور و 14 هزار روستا از گاز طبیعی استفاده می کنند، اضافه کرد: در واقع 96 درصد خانوارهای شهری و 55 درصد جمعیت روستایی در حال حاضر از گاز طبیعی بهره گیری می کنند.

رییس جمهوری گفت: با وجودی که در ابتدای دولت نهم تنها 9هزار واحد صنعتی از گاز استفاده می کردند اما تعداد این واحدها اکنون افزون بر 50 هزار واحد شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 70 نیروگاه به شبکه گازی کشور متصل است، تصریح کرد: زمانی که شبکه انرژی برقرار است یعنی در هر نقطه از ایران می توان تاسیسات تولیدی احداث کرد.

وی توسعه شبکه انرژی را یکی از کارهای پایه ای برای گسترش عدالت در کشور ذکر و اضافه کرد: زمانی که زیرساخت ایجاد می شود به معنی آن است که امکان و فرصت سرمایه گذاری در سراسر کشور فراهم می شود.

**امیدواریم در آینده عمده مصرف گاز برای تولید و اقتصاد باشد

احمدی نژاد به اشاره به آب و هوای متغیر کشور، گفت: بخش عمده گاز در مصارف خانگی و تجاری همچون فروشگاها و مغازه ها کاربرد دارد که امیدواریم روزی عمده مصرف گاز به بخش تولید و اقتصاد اختصاص یابد.

رییس قوه مجریه با یادآوری اوج مصرف گاز در سرما، گفت: اگر بخواهیم برای پنج ماه فصل سرد تاسیسات و تجهیرات و امکانات در کشور فراهم کنیم به سرمایه گذاری عظیمی نیاز است.

احمدی نژاد ادامه داد: به دلیل اوج مصرف در سرما و نیاز دوچندان، بهترین شیوه این است که در فصل کم مصرف گاز را ذخیره و در فصول پرمصرف آن را برداشت کنیم.

احمدی نژاد توضیح داد: از چند سال قبل ایده ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی مطرح شد و پس از بررسی های زمین شناسی 40 نقطه یافت شد که طبیعت زمین اجازه ذخیره سازی می داد.

رییس قوه مجریه با اشاره به اینکه دو منطقه برای ذخیره سازی گاز انتخاب کرده ایم، اظهار داشت: قم با ظرفیت 3میلیون مترمعکب و باجگیران سرخس با 5/4 میلیون مترمعکب ظرفیت از جمله مناطق شناسایی شده برای این اقدام هستند.

رییس جمهوری با اشاره به فرآیند ذخیره سازی گاز، توضیح داد: باید برای ذخیره سازی گاز با فشار بسیار زیاد توسط کمپرسورها به عمق زمین فرستاده شود و برای برداشت آن در فصل زمستان نیز نیاز به تاسیسات است.

وی ادامه داد: گازی که به زمین فرستاده می شود و با میعانات آمیخته می شود، تصفیه شده نیست.

رییس جمهوری اضافه کرد: بنابراین گاز ذخیره شده ای که از زمین برداشت می شود قابل مصرف نیست و باید تصفیه شود که این امر نیاز به پالایشگاه دارد.

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود خطاب به مجموعه وزارت نفت، گفت: تقریبا همه نقاط پرجمعیت کشور گازرسانی شده و تنها روستاهای دور افتاده بدون گاز باقی مانده اند.

رییس قوه مجریه با تاکید بر گازرسانی به تمام نقاط مسکونی کشور، اظهار اشت: راه حل ساده و کم هزینه برای انتقال گاز به روستاهایی که از این نعمت بی بهره اند، تعبیه کردن یک منبع گاز و لوله کشی به خانه هاست.

رییس جمهوری افزود: این منبع را می توان هر شش ماه یکبار پر و هزینه های صرفه جویی شده را برای عمران همان روستاها صرف کرد.

رییس جمهوری پس از پایان سخنرانی در آیین افتتاح نخستین طرح استراتژیک ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم به تهران بازگشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر