۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۲۹۵
جهانگیری در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست:
معاون اول رئیس جمهور گفت: چه موفق شویم تحریم ها را از پیش روی برداریم و چه این تحریم ها ادامه داشته باشند اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنیم اما متاسفانه عده ای مهمترین برنامه های کشور را تنها در حد شعار مطرح می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است با اشاره به اینکه این نمایشگاه فرصت ارزنده ای برای گفتگوهای علمی در زمینه محیط زیست است گفت: در حال حاضر تمام کشورها و دولت ها به دنبال اقتصادی هستند که یکی از مولفه های آن محیط زیست است و در واقع یکی از مولفه هایی که در اقتصاد مهم است اقتصادی است که به دنبال رفاه مردم باشد.
 
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اقتصاد ایران در مقطع فعلی با دو چالش بزرگ روبرو است که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد از جمله اتکا اقتصاد ایران به درآمد نفتی که باید با برنامه ریزی های بلند مدت برای حل آن تلاش کرد.
 
وی افزود: از دیگر چالش هایی که در حال حاضر کشور ما با آن روبرو است می توان به زمینه هایی چون رکود و کاهش قیمت نفت، بهره وری تولید و تحریم های ظالمانه غرب اشاره کرد که بدیهی است در چنین شرایط اقتصادی و چالش های موجود به ویژه بیکاری بیشترین تاکید باید بر روی استفاده از فرصت ها برای افزایش تولید باشد.
 
جهانگیری در ادامه بیان داشت: کشور ما متاسفانه در حال حاضر با چالش های جدی در زمینه محیط زیست نیز روبروست نظیر خشک سالی و کم آبی که متاسفانه خشک سالی در حال حاضر تهدیدات محیط زیستی مهمی را روبروی ما قرار داده نظیر تالاب های در حال خشکی و نیز استفاده بی رویه از آب که باید به دنبال راهکار اساسی برای آن بود.
 
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه شورای عالی آب تشکیل شده است و ده جلسه را نیز برای این موضوع تشکیل داده است و خوشبختانه بخش کشاورزی که یکی از مهمترین مصرف کنندگان آب است طرح های مهمی در هر سه بخش مصرف، شرب و کشاوزی ارائه داده است.
 
وی ادامه داد: نکته دیگری که یکی از چالش های درحال حاضر کشور ماست بحث ریزگردها است که پدیده ای است که تعدادی از شهرها را درگیر خود کرده به ویژه اهواز که یکی از قطب های مهم ما در اقتصاد نفت است و زندگی مردم را مورد تهدید قرار داده است و این موضوع یک روزه و یا یک شبه به وجود نیامده و مربوط به کشورهای دیگر است اما مربوط به تنها یک کشور نمی شود.
 
جهانگیری در ادامه بیان داشت: من در سفری که اخیرا به عراق داشتم بحث هایی را در این خصوص مطرح کردم که طرف عراقی نیز اعلام کرد آنها نیز با آن چالش به صورت جدی روبرو هستند و اما تنها این موضوع مختص عراق نیست و کشورهای سوریه و عربستان نیز در آن دخیل هستند.
 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: دولت به دنبال برنامه های نمایشی نیست بلکه می خواهد با برنامه ریزی کار انجام دهد و استفاده سیاسی و جناحی در کار پسندیده نیست و کسانی که از این موضع استفاده می کنند قطعا کار جدی را نمی توانند پیش ببرند.
 
وی ادامه داد: هیچ طرح بزرگ سدی بدون مطالعات زیست محیطی اجازه اجرا نخواهد داشت و در خصوص کارهایی که پیش از این اجرا شده نظیر سد گتوند نیز دولت اقداماتی را برای رفع مسائل تخریب های زیست محیطی آن دارد.
 
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید به دنبال راهکاری جدی در این زمینه باشِیم و کشورهای دیگر نیز برای آن بهره ببریم و حتی از منابع بین المللی نیز استفاده کنیم چرا که مسائل محیط زیستی خواست یک کشور نیست و برای مثال در مسئله گازهای گلخانه ای کشورهای صنعتی بیش از همه سهیم بودند و در حل آن نیز باید سهم بیشتری داشته باشند.
 
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید یک اقتصاد سبز باشد و توسعه پایدار به معنای عقبگرد نیست بلکه به معنای رشد پایدار، عدالت و فرصت پایدار در کنار مسائل محیط زیستی است.
 
جهانگیری در ادامه عنوان کرد: در اقتصاد سبز باید هم درآمد سالانه افزایش یابد و هم افزایش اشتغال زایی را داشته باشیم و نیز در کاهش آلودگی هوا و پیشگیری از اتلاف تنوع زیست محیطی به کار گرفته شود.
 
نسخه مناسب کشور ما در رفع بیکاری، رکود و تحریم اقتصاد مقاومتی است
 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه اذعان داشت: در کشور ما نسخه مناسب برای رفع بیکاری، رکود و تحریم ها اقتصاد مقاومتی است که هم بتوانیم با چالش ها مقابله کنیم و هم در مقابل تهدیدها و تحریم ها ایستادگی کنیم.
 
وی افزود: ما چه موفق شویم تحریم ها را از پیش روی برداریم و چه این تحریم ها ادامه داشته باشند اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنیم اما متاسفانه عده ای مهمترین برنامه های کشور را تنها در حد شعار مطرح می کنند در حالی که اقتصاد مقاومتی که قرار است در مقابل تکان های خارجی مقاومت کند یک شبه و یک روزه محقق نمی شود و نیاز به یک جهت گیری بلند مدت دارد.
 
جهانگیری ادامه داد: من امیدوارم بتوانیم اقتصاد سبز را به نحو مطلوب پیاده کنیم و بدانیم که هیچ دولت و دستگاهی به تنهایی خطراتی نظیر خشک سالی بی آبی ریزگردها و تجاوز به عراضی کشاورزی و آلودگی هوا را مرتفع کند.
 
جهانگیری خاطر نشان کرد: همه ملت باید با هم در این راستا گام بردارند و ما از نهادهای مدنی در این زمینه حمایت می کنیم و حتی اگر لازم باشد حمایت مالی نیز خواهیم کرد چرا که تضعیف نهادهای مدنی در محیط زیست یعنی تضعیف ملت هایی که از زیان های محیط زیستی رنج می برند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر