۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۶۳۶
آسوشیتدپرس:
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: عراقی ها به علت همکاری های ضد داعشی ایران، این کشور را بهترین دوست خود می دانند ولی به آمریکا در مبارزه با داعش بدگمان هستند.
این خبرگزاری نوشت:از نظر مردم عراق، ایران بهترین شریک کشورشان در مبارزه با پیکارجویان داعش و نه ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا است.

بر اساس این گزارش، حمایت تهران سبب شد عراق بتواند ورود داعشی ها به بغداد جلوگیری کند و افزون بر این عراقی ها معتقدند هر چند حمله های هوایی ائتلاف بیشتر به نیروهای کرد در حفاظت از شهر اربیل کمک کرده ولی عملا حمایت ایران بود که که از مردم این شهر در برابر نفوذ داعش حفاظت کرد.

آسوشیتدپرس افزوده است: موفقیت ایران ایران به عنوان متحد عراق در همکاری با این کشور برای مبارزه با تروریست های داعش بر نقش آمریکا سایه افکنده است.

این خبرگزاری افزوده است: در نظر اکثر عراقی بهترین متحد کشورشان در جنگ با داعش، آمریکا و حملات هوایی ائتلاف ضد داعش نیست، بلکه تهران با همکاری بغداد مانع پیشرفت داعشی ها به پایتخت شد و ایران غیر عرب به طور موثری .

موثری به دولت عراق علیه داعش کمک کرده است.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از «استوارت جونز» سفیر آمریکا در عراق نوشته که نقش تهران در همکاری با دولت عراق برای مبارزه با گروه داعش موثر است و هیچ تعاملی هم بین عملیات ایران و آمریکا وجود ندارد.

«مهرزاد بروجردی» با عنوان تحلیلگر سیاسی و مدیر مطالعات خاورمیانه دانشگاه سیراکیوز آمریکا در باره این تحلیل گفت: تهران در همکاری با بغداد نقش بسیار فعالی در متوقف کردن داعش چه در اقلیم کردستان عراق و چه مناطق دیگر این کشور داشته است.

وی در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمریکا با اشاره به تحلیل آسوشیتدپرس از نظر مثبت مردم عراق در حمایت ایران از آنها مقابل حملات داعش افزود: من فکر می کنم تحلیل این خبرگزاری درست است و باید در نظر بگیریم با وجود جنگ هشت ساله دو کشور نوعی احساسات نسبت به ایرانیان وجود دارد.

او اظهارکرد: وقتی مساله امنیت شخصی این قدر کلیدی می شود، منطقی است که نگاه عراقی ها بخصوص شیعیان به ایران، نگاه مثبت تری می شود.

بروجردی افزود: حلقه الفت دیرینه میان شیعیان ایران و عراق را هم نباید از یاد برد همچنین پیوند تنگاتنگی که ایران از قبل انقلاب با بسیاری از ایران گروه های شیعه داشته است و در این 30 سال هم حفظ شده است.

وی درباره بدگمانی عراقی ها به آمریکا اظهار کرد: واقعیت این است که بسیاری از عراقی ها نسبت به آمریکا سوء ظن دارند و ناراضی هستند از اینکه شاید واشنگتن با نادیده گرفتن اتفاقات سوریه در شکل گیری داعش و قوام یافتن آن نقش داشته است و خاطرات دیرینه تر هم مثل قضیه زندان ابوغریب یا مساله بلک واتر هم می تواند در اذهان عراقی ها این سابقه را بیشتر کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر