۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۲۸
رئیس کمیسیون عمران مجلس:
سید مهدی هاشمی با تاکید بر ضرورت احیای معاونت دفاعی در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: موضوعاتی که در پدافند غیرعامل توجه قرار می‌گیرد، می‌تواند توسط معاونت دفاعی دستگاه‌ها به صورت عملی اجرا شود.
سید مهدی هاشمی در نخستین همایش مجلس و دفاع مقدس که در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: دفاع مقدس به‌عنوان یک نماد از افتخارات اصلی و حقیقی جمهوری اسلامی ایران ثبت و ضبط شده است و همه می‌دانیم اگر این دفاع نبود چه بسا بلاهایی بر سر ما می‌آمد و با مشکلاتی مواجه می‌شدیم،‌ در حالی که این دفاع منجر به کسب دستاوردهای خاصی در صحنه داخلی و خارجی شد و بذر خودسازی، خلاقیت، ابتکارات و نوآوری در این دفاع مقدس کشته شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: در تاریخ سراغ نداریم که در جنگی در یک جبهه شرق و غرب و تمام قدرت‌ها و استعمارگران و ملحدان قرار گیرند و در جبهه دیگر یک کشور به تنهایی، اما ایران اسلامی در آن شرایط به برکت مدیریت و رهبری حضرت امام (ره) و ایمان و وحدت و انسجامی که در ملت ایران وجود داشت، توانست به دستاوردهایی دست پیدا کند، لذا دفاع مقدس به‌عنوان یک نماد و الگو اکنون نیز مانع تعرض و هرگونه هجمه‌ای از سوی دشمن می‌شود.

وی تصریح کرد: توسل، توکل، مدیریت و رهبری توانست نظام جمهوری اسلامی ایران را به موفقیت برساند و اگر امروز گمان کنیم که در صورت در اختیار داشتن همه ابزارهای فنی و نظامی و بدون فاکتورهای معنوی و الهی می‌توانیم موفق باشیم، مسیر را به اشتباه رفته‌ایم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون جانبازان و ایثارگران مجلس با اشاره به اینکه ایران در معرض تهدیدات فیزیکی و غیرفیزیکی فراوانی قرار داشته و دارد، ادامه داد: اگر چه امروز تهدیدات فیزیکی کم شده ولی اینگونه نیست که اگر دشمن به این نتیجه برسد که می‌تواند به جمهوری اسلامی ضربه نظامی بزند، چنین کاری را انجام ندهد، لذا ما باید همواره توانمندی‌های خود را هم به منظور ایجاد ترس در دشمن از مواجهه با خود و هم به دلیل توان مقابله در شرایط جنگی، ارتقا بخشیم.

وی تاکید کرد: دفاع مقدس یک مدیریت مهندسی شده توسط حضرت امام (ره) و مدیران ارشد آن دوره به نمایش گذاشت، ضمن آنکه بخش مهندسی رزمی آن نیز اعم از تخریب، انفجار، هواشناسی، سنگرسازی، خاکریز، پل و راه حائز اهمیت است و بنابراین کار بسیار بزرگ مهندسی در دفاع مقدس صورت گرفت که منجر به دستاوردها و موفقیت‌های بزرگی نیز شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اگر بخشی از این توان پس از دفاع مقدس در بازسازی مورد استفاده قرار گرفت و کار سازندگی ارزشمند بود و منجر به ارتقای توان رزمی در برخی موارد شد، اما در بخش علمی و پژوهشی کار خاصی صورت نگرفت و در این زمینه افزایش تجربیات انجام نشد.

هاشمی اشاره کرد: در زمان جنگ 8 ساله هر دستگاه اجرایی یک معاونت جنگ داشت که پس از پایان دفاع مقدس تعطیل شد، در حالی که اگر بتوانیم همان معاونت را تحت عنوان معاونت دفاعی در دستگاه‌ها احیا کنیم، می‌توان با کمترین هزینه‌ پروژه‌های این حوزه را به ثمر رساند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پدافند غیرعامل توضیح داد: اگر چه در پدافند غیرعامل کارهایی صورت گرفته است، ولی تمام امور در این بخش قابل انجام نیست و اگر معاونت دفاعی احیا شود، می‌توان ملاحظات دفاعی و امنیتی را که در پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفته، به صورت عملی اجرا کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفرهای راهیان نور گفت: من از سال 81 تا چند سال پیش در راهیان نور مسئولیتی برعهده داشتم؛ در دولت نهم تمام دستگاه‌های اجرایی در قالب دستورالعملی وظایف خود را در قبال راهیان نور و این یادمان‌ها انجام می‌دادند، ولی اکنون این موضوع به دلایل مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و ما در مجلس آمادگی داریم اگر دستورالعمل دستگاه‌ها در ارتباط با این مسئله نقص و کاستی دارد، مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر