۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۰۳۶
دکتر آخوندی:
به گفته وزیر راه و شهرسازی، در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترک ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می کنیم و کریدور شرق و غرب کشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حائز اهمیت زیادی است.
دکتر'عباس آخوندی' سه شنبه شب در برنامه زنده 'همراه با کاروان تدبیر و امید' از سیمای مرکز گلستان اظهارکرد: ایران موقعیت ویژه ای دارد و کریدور شرق دریای خزر کم اهمیت تر از کریدور شمال – جنوب نیست، زیرا که می تواند هم در جهت جنوب - شمال و شرق به غرب کشور عمل کند و هم از چین به قزاقستان و ترکمنستان و پس از دور زدن دریای خزر به سمت ترکیه و اروپا برود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حمل و نقل گسترده ای بین آسیا و اروپا صورت می گیرد، افزود: میزان انتقال کالا از چین به اروپا در سال 350 میلیون تن بوده که این مقدار علاوه بر بارهایی است که از قزاقستان و ترکمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق کشور و دنیا منتقل می شود.

به گفته وی، در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترک ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می کنیم و کریدور شرق و غرب کشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حائز اهمیت زیادی است.

آخوندی اضافه کرد: نکته مهم در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم.

وی ادامه داد: به همین منظور و برای پایداری و رقابتی بودن این راه آهن، ایستگاه بزرگی در کنار مرز ترکمنستان ایجاد شده تا پایانه ها و امکانات لجستیکی سیلوها، انبارها و اقدامات بزرگ برای عبور کالاها از ریل فراهم شود.

وی، سرعت، قیمت و امنیت را مهم ترین ویژگی خطوط ریلی دانست و افزود: علاوه بر تامین زیرساخت های حمل و نقل در این بخش، به ابزارها و سیستم های مقررات و روابط تجاری پایدار نیاز داریم تا شرکت های بزرگ تجاری توان رقابت را با دنیا داشته باشند.

به گفته آخوندی، آنچه که می تواند دنیای مدرن را از پیش مدرن متفاوت کند، حمل و نقل سریع در بخش های جاده ای، ریلی، هوایی و زمینی بوده که فراهم شده است.

راه آهن گرگان- بجنورد

وزیر راه و شهرسازی گفت: بعنوان مسوول دولتی فکر می کنم که مردم حق استفاده بیشتر از امکانات ریلی دارند به همین دلیل سرعت ریل برخی از مناطق را که حتی به 30 کیلومتر در ساعت هم می رسد، قابل قبول نمی دانم.

به گفته آخوندی، ریل گرگان - بندرترکمن و گرگان – تهران و بالعکس از جمله این خطوط است که زیرساخت های قدیمی دارد و اولین اقدام در این مسیرها، نوسازی و تعمیر زیرسازی هاست.

وی، بهسازی و برقی کردن برخی خطوط ریلی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: این برنامه در جهت افزایش سرعت و ایمنی و کاهش آلودگی زیست محیطی به اجرا در خواهد آمد.

آخوندی گفت: بنا داریم میانگین سرعت قطارها را به 160 کیلومتر در ساعت افزایش دهیم.

وی متذکر شد: در راه آهن گرگان –اینچه برون علاوه بر احداث ریل جدید، 18 کیلومتر تعویض ریل انجام شد.

آخوندی با بیان اینکه امیدوارم این طرح ها به سرانجام برسد، افزود: برقی کردن راه آهن گرمسار به گرگان واتصال به بجنورد با توجه به حجم زیاد انتقال مسافر و بار از گرگان به این مناطق و مشهد و بالعکس ضروری است.

قطار گرگان- مشهد

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با عنایت خوب ریاست جمهوری طرح گرگان- مشهد در سند توسعه ملی ورود پیدا کرده و از آنجایی که ریاست هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز به حمل و نقل ریلی علاقمندند و توجه دارند، درحال مذاکره برای تامین اعتبار آن از طریق این صندوق هستیم.

آخوندی گفت: براساس اعتبار ریالی موجود، در حال حاضر زیرسازی ها و طرح های تفصیلی طرح شروع شده زیرا که پروژه گران است و هزینه آن برابر کل پروژه های ایران است که بدون تامین مالی بین المللی نمی توان آن را اجرا کرد.

وی اظهارامیدواری کرد که با حمایت ریاست جمهوری، مصوبه صندوق توسعه ملی را در این زمینه داشته باشیم و از محل منابع ارزی برای آن استفاده شود.

فرودگاه گرگان

وزیر راه وشهرسازی، فرودگاه گرگان را از فرودگاه های خوب کشور بیان کرد و گفت: سال گذشته بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امسال بناست بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شود.

آخوندی افزود: با توجه به تغییرات جوی و نامناسب بودن دستگاه های ناوبری و لغو پروازها، درنظر است که در اوایل سال آینده این فرودگاه را به تجهیزات جدید ناوبری الکترونیک مجهز کنیم.

به گفته وی، تامین مالی ترمینال بین المللی و انجام عملیات نازک کاری برای برقراری پروازهای بین المللی یکی دیگر از برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه این فرودگاه است تا با توجه به تجارت بین المللی که از طریق خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در استان فراهم شده، رونق گردشگری و سایر بخش ها نیز تحقق یابد.

فرودگاه کلاله

آخوندی، فرودگاه کلاله را از نظر وزارت راه و شهرسازی از مدرن ترین و بهترین فرودگاه های کشور خواند و گفت: مشکل موجود در این فرودگاه، پرواز است.

به گفته وی، به دلیل خصوصی بودن سیستم های پروازی و مقرون به صرفه نبودن برقراری پروازها در این فرودگاه ، اغلب شرکت های هواپیمایی اظهار تمایل برای این کار نداشتند.

آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی از شرکت هایی که علاقمند به برقراری پرواز در این فرودگاه باشند، استقبال می کند.

وی افزود امیدوارم که با مذاکراتی که در حال انجام است، امکان خرید هواپیماهای جدید فراهم شود تا تا با استفاده از هواپیماهای کوچک که قابلیت جابه جایی کمتر از 70 نفر را دارند و اقدامی جدید در هواپیمایی ایران است در فرودگاه های کوچک نظیر فرودگاه کلاله صورت گیرد.

توجه به سه مساله اساسی در جاده های گلستان



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سه مساله اساسی در جاده های استان گلستان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: کریدور گرگان- بجنورد و گرگان – تهران از شریان ها و کریدورهای اصلی استان است که از جهت انتقال بار محلی و ملی و گردشگری حائز اهمیت هستند.

به گفته وی، طرح چهاربانده کردن محور بجنورد - گرگان در دست اقدام است و تاکنون 160 کیلومتر آن انجام شده و 200 کیلومتر دیگر در دست اقدام است.

آخوندی افزود: برای اتمام این عملیات به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به تنگناهای موجود دولت، امسال 47 میلیارد تومان که برابر با 12 درصد اعتبار مورد نیاز بود، اختصاص یافت و هزینه شد.

آخوندی با قدردانی از توان و امکانات پیمانکاران در اجرای این طرح، گفت: در سال آینده نیز بناست 50 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شود که این میزان اعتبار نیز با میزان تقاضا فاصله زیاد دارد، اما براساس اعتبارات تخصیصی این طرح اولویت گذاری می شود و در مناطقی که پیشرفت فیزیکی بالاتر و مخاطرات بیشتر دارند، عملیات اجرایی انجام خواهد شد.

وی یاداورشد: در بودجه سال 94 برای اولین بار پیشنهاد شده که با تعهد دولت، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بزرگراه ها وارد شود که اگر به تصویب برسد، مسیر برای حضور بخش خصوصی باز می شود و حجم سرمایه گذاری ها در بزرگراه ها افزایش می یابد.

وزیر راه و شهرسازی، مساله مهم دیگر در جاده های گلستان را، محورهای روستایی بیان و تصریح کرد: همواره برای اختصاص اعتبار مناسب به این جاده ها با نمایندگان مجلس مذاکراتی شده به طوری که امسال، سه هزار کیلومتر راه روستایی در کشور بخصوص در استان های شمالی که کشاورزی، معیشت اصلی آنهاست، ایجاد شد.

آخوندی ادامه داد: افزایش 120 درصدی ترمیم روکش های آسیب دیده و تعمیر افتادگی شانه راه ها یکی دیگر از اقداماتی بود که در جاده های کشور به اجرا درامد.

وی معتقد است که برای ایجاد راه ها به بیش از 200 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که به همین منظور نگهداری از این سرمایه ملی و مهم تر از آن، حفاظت از جان مردم نکته مهم دیگری است که در جاده ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته آخوندی، نکته مهم دیگر در جاده های استان، حمل و نقل کالاهای کشاورزی است که به رویکرد جدید از جمله تجدید نظر و تجهیز ناوگان حمل و نقل این کالاها و مشاغل پیرامون آن نیاز است تا ضایعاتی که از ناحیه حمل و نقل نامناسب در این بخش بوجود می آید، کاهش یابد .



بهسازی بافت های تاریخی و با ارزش گرگان



دکتر آخوندی ادامه داد: گرگان از مناطق شهری با سابقه و دارای سکونتگاه ها و سبک ایرانی اسلامی ارزشمند است که به دلیل تداخلات انجام شده رو به فراموشی رفته در حالی که می توان سرمایه گذاری خوبی در این مناطق داشته باشیم که از جمله آنها طرح آفتاب است.

وزیر راه و شهرسازی، بهسازی بافت های تاریخی را، سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: از این رو، بهسازی چهار محله قدیمی دوشنبه ای، سبزه مشهد، دربنو و سرچشمه گرگان در دستور کار قرار دارد.

به گفته آخوندی، هر سال به حدود 300 هزار واحد مسکونی تسهیلاتی با پرداخت 10 درصد نرخ سود توسط دولت اعطا می شود.

به گفته آخوندی، این اقدام برای بازگشت به فرهنگ ایرانی اسلامی در بافت های تاریخی و استفاده حداکثری از ظرفیت های مسکن شهری است.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش سهم کشور در بافت های قدیمی و تاریخی ، بدنبال تامین مسکن جوانان در بافت های شهری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: از آنجایی که مدفن یکی از هنرمندان شهیر کشور مرحوم لطفی در گرگان است نیز درنظر داریم که آرامگاهی را در همین بافت های فرسوده شهر گرگان برای این مرحوم در نظر بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی در یک عبارت کوتاه ، استان گلستان و شهر گرگان را، بهشت ایران توصیف کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر