در این تحقیق کاربران بازی اکشن و پرسرعت Call of Duty و بازی استراتژیک و کم سرعت The Sims مورد بررسی قرار گرفتند. این دو گروه قبل و بعد از ۵۰ ساعت بازی کامپیوتری با مجموعهای از مسائل شناسایی الگو و یادگیری ادراکی روبرو شدند. گروهی که بازی Call of Duty را انجام داده بودند در این مسائل امتیاز بیشتری کسب کردند. این گروه همچنین بعد از چندین ماه همچنان تواناییهای خود در شناخت و استفاده از الگوها در حل مسائل را حفظ کردند.
پرفسور باولیر معتقد است نیاز کاربران به تصمیم گیریهای سریع و پیشبینی در بازههای مختلف زمانی چنین قابلیتی را در افراد ایجاد میکند. پیشتر یک مطالعه دیگر نیز در مورد قابلیتهای یادگیری و ضریب هوشی کاربران بازیهای اکشن منتشر شدهبود. همچنین یک مطالعه دیگر که در دانشگاه «استتسن» ایالت فلوریدا انجام شد نشان داد که ارتباطی بین بازیها و فیلمهای سینمایی اکشن و بروز رفتار تهاجمی و خشن از افراد وجود ندارد.
همشهری