۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۷۶۴
علاوه بر اینکه چند سالی است در کشور شاهد تولید کتاب و نوشت‌افزار با تصاویر کاملاً غربی برای مخاطبان کودک و نوجوان هستیم، با حضور در برخی از غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات شاهد باز شدن پای این کاراکترهای غربی در مجلات این گروه سنی هم هستیم.
تأمین نیازهای اطلاعاتی کودکان و نوجوان یکی از مباحث مهمی است که اکثر کشورهای پیشرفته بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری‌های کلان کرده و طبق نیاز مخاطب به تولید محتوا آن هم در راستای اهداف و آرمان‌هایشان می‌پردازند که این مهم نیز در کشورمان باید مورد اهتمام ویژه مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی و اهالی قلم قرار گیرد.

با بازگشایی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در شبستان مصلی امام خمینی (ره) متوجه شدیم که با توجه به اینکه بیش از یکصد مجله و نشریه‌ در کشور برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر می‌شود، شاید شاهد حضور حدود ۲۰ نشریه و مجله در این نمایشگاه حضور باشیم که متأسفانه برخی از این مجلات نیز ترویج دهنده فرهنگ غرب و کاراکترهای غربی با سبک و بوی کاملاً غربی و اروپایی هستند.

یکی از غرفه‌هایی که در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، توجه ما را به خود جلب کرد، «ماهنامه نبات کوچولو» بود که اکثر یا بهتر است بگوئیم همه تصاویر بر روی جلد این ماهنامه، غربی و برگرفته از انیمیشن‌ها و کاراکترهای معروف غربی است.

این مجله شامل داستان‌های کمیک استریپ، شعر، ترجمه آثار برتر دنیا، دانستنی‌های علمی، دفترچه تربچه همانند بازی، سرگرمی و معماهای جالب و متنوع با هدف تفریح هدفمند، هدیه ویژه همانند پوستر انیمیشن‌های معروف دنیا است .حتی در این غرفه شاهد فروش مجموعه کتاب‌های «باب اسفنجی» آن هم با موضوع کتاب‌هایی برای افزایش مهارت رنگ آمیزی، شناخت رنگ‌ها، تقویت عضلات دست و افزایش هماهنگی با چشم و ذهن و ایجاد ذهن خلاق، بودیم.

 یکی از مواردی که بسیار باعث تعجب است، این بود که در صفحه نخست این ماهنامه آمده است، با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت اشتراک به فلان سایت مراجعه کنید!حال در اینجا این سوال مطرح است، که مگر در کشورمان چه تعداد مجله، نشریه و ماهنامه برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر می‌شود که باید نسبت به محتوا و تصاویری که در آنها استفاده می‌شود، بی‌توجه بود؟!! آیا واقعاً در حوزه تصویرگری کتاب و مجلات کودک و نوجوان با کمبود نیرو و کارشناس متخصص مواجه هستیم؟ اگر خیر؛ پس چرا باید در مجلات و ماهنامه‌ها هم همانند سایر حوزه‌ها نظیر کتاب، اسباب‌بازی و عروسک، شاهد تولید محتوا و تصاویر کاملاً غربی با اشاعه فرهنگ و سبک زندگی غربی باشیم!

شاید برخی از دوستانی که این گزارش را می‌خوانند، بگویند که این مجله یا ماهنامه است، آنقدر هم شاید مورد توجه مخاطب نباشد که نویسنده یا خبرنگار آن را بزرگ نمایی یا به قول معروف سیاه‌نمایی می‌کند، اما باید گفت، غرب آهسته آهسته و بدون به جای گذاشتن رد پایی از خود چنان در خانه‌های ایرانی‌‌ها ورود می‌یابد که به سرعت برق و باد، نوع نگاه کودکان و نوجوانان و حتی والدین را تحت شعاع قرار داده و آنها را از فرهنگ ناب اسلامی دور کرده و به سمت سبک زندگی غربی سوق می‌دهد، که این موارد باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بودجه‌های بیت‌المال را صرف ترویج فرهنگ ناب اسلامی کنند.بر اساس این گزارش، بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از ۱۷ لغایت ۲۳ آبان سال جاری در شبستان مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

فارس


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر