۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۵۳
نویسنده کتاب کاربرد پدافند غیرعامل در برنامه‌ریزی شهری با تأکید بر ضرورت شناخت راهکارهای مناسب در زمینه دفاع غیرعامل گفت: لازم است به صورت پویا و زنده سطوح جدید تهدید دشمن را بشناسیم.
رستم صابری‌فر، نویسنده کتاب کاربرد پدافند غیرعامل در برنامه‌ریزی شهری از خراسان جنوبی، گفت: پدافند غیر عامل، به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که مستلزم به‌کارگیری جنگ افزار و تسلیحات نبوده و با اجرا آن می‌توان از وارد شدن خسارت مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان خسارت و تلفات ناشی از حملات و بمباران‌های هوایی و موشکی دشمن را به حداقل ممکن کاهش داد.

وی ادامه داد: البته امروزه این تعریف وسعت پیدا کرده و مؤلفه‌های متعددی درآن وارد شده، به‌ویژه در این زمینه به دانش و آگاهی افراد، توجه ویژه‌ای می‌شود، به همین دلیل، عنوان شده که برای مقابله با تهدیدات جدید باید آگاهی و دانایی مردم را افزایش داد، چرا که افزایش دانایی، توانایی مردم را افزایش می‌دهد و پدافند غیرعامل نیز زمینه‌ای برای افزایش توانایی برای مقابله با تهدیدات دشمن است.

پدافند غیرعامل زمینه‌ای برای افزایش توانایی برای مقابله با تهدیدات دشمن است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور فردوس بیان کرد: در اصول پدافند غیرعامل، هوشیاری و مراقبت فرهنگی از نفوذ دشمن، کاهش تأثیرگذاری عملیات روانی آن، آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی مردم و ارتقاء اعتماد به نفس ملی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد .

صابری‌فر تأکید کرد: به همین منظور، لازم است به صورت پویا و زنده سطوح جدید تهدید دشمن را شناخته و راهکارهای مناسب دفاع غیرعامل را اتخاذ کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مطمئن مقابله با تهدیدات دشمنان و کاهش خسارات ناشی از تهاجمات نظامی، توجه به دفاع غی عامل در همه ابعاد است، افزود: آنچه در این عرصه بیش از همه مورد تأکید قرار دارد، خودباوری، اطمینان و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و توسعه این ظرفیت‌ها و در نهایت قطع کامل زنجیره‌های وابستگی به بیگانگان است.

قدمت پدافند غیرعامل به قدمت تمدن بشری است

نویسنده کتاب کاربرد پدافند غیرعامل در برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه بررسی زمینه‌های تاریخی نشانگر آن است که قدمت پدافند غیرعامل به قدمت تمدن بشری است، گفت: ابزار و شرایط اجرایی این هدف در دوره‌ها و نسل‌های مختلف متفاوت بوده‌ است، به طوری که تا قبل از عصر جدید، تلاش اصلی جامعه بشری به صورت تلاش آنها برای حراست و مراقبت در برابر دشمنان طبیعی و انسانی نمایان شده و در طول تاریخ همواره تمهیداتی را برای در امان ماندن از این حوادث مدنظر داشته‌اند.

صابری‌فر بیان کرد: در بررسی آموزه‌های دینی نیز مشخص می‌شود که مسائل پدافند در حکومت اسلامی نیز مورد توجه بوده است؛ به عنوان مثال، در جریان مهاجرت پیامبر(ص) خداوند متعال با استفاده از شگردهای اختفا و فریب که از اصول پدافند غیرعامل است، مانع از دسترسی کفار قریش به ایشان شد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از عوارض طبیعی برای جلوگیری از دسترسی دشمن نیز یکی از اصول پدافندغیر عامل است و همواره مورد نظر بوده است، یادآور شد: حضرت علی(ع) در نامه 12 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: آنگاه که در میدان جنگ در مقابل دشمن قرار گرفتید، می‌باید قرارگاره شما در دامنه کوه‌ها، تپه‌ها و یا در کنار رودها ‌باشد تا شما را از دشمن نگهبانی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر