۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۶۳۷
در همایش آموزشی پدافند غیرعامل در تهدیدات نوین سایبری در استان قزوین:
در همایش آموزشی پدافند غیرعامل در تهدیدات نوین سایبری در استان قزوین مطرح شد؛با توجه به این‌که تهدیدات فضای سایبری فراتر از اهداف نظامی است، آگاهی بیشتر نسبت به این فضا در مقابله با تهدیدات مؤثر است.
گنجی يكي از مسئولين محترم وزارت اطلاعات در همایش آموزشی پدافند غیرعامل در تهدیدات نوین سایبری که  در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امروز تمام کشورهای دنیا درگیر بحث تکنولوژی بوده و این بحث از مباحث اعتقادی و اخلاق جدا شده است.

وی با اشاره به این‌که با پدیده اطلاعات آزاد روبرو هستیم، افزود: یکی از مواردی که در فناوری روز دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکنوپولی است که اعتقادات و فرهنگ را از مشروعیت و شهرت نمی‌اندازد بلکه تلاش می‌کند آن‌ها را نامرئی و بی‌اثر کند.

گنجی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بحث فضای مجازی را چند سال پیش به خوبی توضیح دادند اما برخی از ما این ظرفیت را به خوبی نشناخته و درک نکردیم.

گنجی ادامه داد: هر تکنولوژی در هر حوزه‌ای که ورود پیدا می‌کند نقش دارو را ایفا می‌کند بنابراین در عین حال که فرصت به شمار می‌رود قطع‌یقین تهدیداتی نیز با خود به همراه دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که خاستگاه تکنولوژی جوامع غربی است کفه ترازوی تهدیدات سمت کشورهای جهان سوم سنگین‌تر از کشورهای پیشرفته است.

 آمارها نشان می‌دهد در هر دقیقه یک میلیون و 300 هزار نفر از یوتیوب برای تماشای فیلم استفاده کرده و 99.9 درصد از افراد برای جستجو در اینترنت از صفحه گوگل استفاده می‌کنند که این آمارها نشان از گسترش فناوری در دنیا دارد.

گنجی گفت: بر اساس آمارها در سال 2014 روزانه 2.6 هگزابایت و تا سال 2020 روزانه 13 هگزابایت اطلاعات تولید می‌شود که روند رو به رشد تبادل اطلاعات در فضای سایبری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که ارتباطات امروزی از سه ویژگی آسان بودن، در دسترس بودن و سرعت برخوردار هستند، بیان کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون علم فناوری، وب هوشمند که وب سه اطلاق می‌شود نیز در راه است که قدرت تصمیم‌گیری نیز دارد.

 با ظرفیت فعلی که در دنیای فناوری وجود دارد می‌توان 3.4 میلیارد آدرس اینترنتی را برقرار کرد اما با توجه به رشد جمعیتی که در جهان با آن روبه‌رو هستیم، IP فعلی باید ارتقا یابد که در صورت ارتقای آن می‌توان 2 هزار و 128 میلیارد آدرس اینترنتی ایجاد کرد.

گنجی اضافه کرد: اگر امروز نگاه مسئولان در حوزه پدافند غیرعامل در محیط تمرکز دارد باید این نگاه به مرور زمان با دقت بیشتر در جزئیات محیط به اشیاء منتقل شود.

وی ادامه داد: با روند رو به رشد فضای مجازی و فناوری اطلاعات در جهان به مرور به این سمت حرکت می‌کنیم که تمام ارتباطات از ذیل حاکمیت کشورها خارج شده و یک مدیریت واحد داشته باشد مانند اتفاقی که برای ماهواره‌ها رخ داده است.

 در برهه‌ای از زمان دنیای غرب اهداف و برنامه‌های استعماری خود را در حیطه غذا و کشاورزی، بهداشت، پول و اقتصاد متمرکز کرده بود اما امروزه می‌کوشد این اهداف و برنامه‌ها را در قالب فضاهای سایبری محقق کند.

وی تصریح کرد: تهدیدات فضای سایبری فراتر از اهداف نظامی است و این تکنولوژی می‌تواند با مقیاس کوچک تأثیر نامناسبی نسبت به اندازه‌اش ایجاد کند.

گنجی یادآور شد: چشم‌انداز فناوری ایران در سال 1401 دارای رویکرد درون‌گرایانه، برون‌گرایانه، صنعت و توانمندسازی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر