۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸
ساده اما زیبا زیستن یکى از شیوه‌هاى مناسبى است که یک زن ایرانى مى‌تواند جایگزین الگوهاى فخرفروشى، اشرافى‌گرى و تجمل‌گرایى علی الخصوص تحت تأثیر برنامه‌هاى ماهواره‌اى سازد.

به گزارش پايداري ملي به نقل از صراط، نامگذارى سال 1391 با عنوان "سال تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه ایرانى"با ابتکار رهبر معظم انقلاب، همگان را بر آن داشت تا تکاپوى جدى و بلند همتى افزون‌تر پیدا کنند.

در این میان نقش زن ایرانى داراى جایگاه ویژه‌اى است که مى‌توان حسن اثرات خود را در این زمینه نشان دهد؛ همواره زنان ایرانى در عرصه‌هاى مهم از مردان پیشتاز بوده‌اند و از بدو انقلاب اسلامى و 8 سال دفاع مقدس تا زمان حال، با حضور خود، نقش آفرینی‌هاى بى‌مانندى را خلق کردند و براى دیگر زنان مسلمان اسوه بوده‌اند.

یکى از اثر‌بخش‌ترین عرصه‌هاى حضور زن ایرانى، عرصه اقتصاد است که با رویکردى اسلامى- ایرانى توانسته موفقیت‌ها و پیشرفت‌هاى بسیارى را کسب کند.

نقش مؤثر زن ایرانى در مدیریت اقتصاد خانواده، منجر به نتایجی شده که به عنوان راهکارهایى براى فرهنگ سازى و الگو‌پذیرى در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه زنان روستایى و شهرى شاغل و خانه‌دار هر کدام تعاریف و نقش آفرینى خود را داشته‌اند.

به طوری که تعهد و احساس مسئولیت و فعالیت آنها باعث رونق چرخه تولید و صنعت کشور شده است؛ این قطب و بازوى توانمند اقتصادى بارها توانسته با بهره‌گیرى از راهکارهاى مناسب و درایت و تدبر، فرهنگ‌سازى و الگودهى اسلامى - ایرانى را در کوچک‌ترین جامعه بشرى یعنى خانواده اجرا کرده و اثرات آن را بر جامعه ملى و فراملى نیز به نمایش بگذارد.

شکستن قلیان‌ها و تحریم مصرف تنباکو توسط زنان در زمان ناصرالدین شاه قاجار نمونه‌اى کوچک از این دست است که تازمان کنونى مانند تحریم کالاهاى اسرائیلى، در مقابل ترفند‌ها و تحریم‌هاى اقتصادى دول مستکبر علیه نظام جمهورى اسلامى تداوم داشته است.

*زن ایرانى و فرهنگ سازى تولید ملى، کار و سرمایه ایرانى

1- کالاى ایرانى آرى،کالاى خارجى نه!

حاصل ترفند مصرف گرایى کالاهاى بى‌کیفیت و نامرغوب خارجى، وابستگى و عدم خودباورى است؛ ارجحیت دادن و افزایش مصرف کالاهاى وارداتى با برندهاى معروف یا نا ‌آشنا در جریان مهم تشکیل خانواده و ازدواج بانوان ایرانى بسیار مشهود است.

تهیه جهیزیه به وسیله تولیدات داخل، توجه مستقیم به تولید ملى است و به دور از شعار و یک هدف و وظیفه مى‌تواند یک ارزش تلقى شود؛ ارزشى که براى نسل‌هاى بعد هم بماند.

2- اصلاح الگوى مصرف؛ قناعت پیشگى و مصرف بهینه

پرهیز از اسراف و زیاده روى یکى از راهکارهایى است که زن ایرانى مى‌تواند در چارچوب مدیریت منزل و اقتصاد خانواده به کار برد و با این شیوه الگوى صحیح مصرف کردن در نهاد خانواده را درونى ساخته و تعادل و قناعت پیشگى را ارزشمند کند؛ نقش زن به عنوان مادر براى کودک در مصرف بهینه و صرفه‌جویى براى پرورش و تربیت نسل آینده پررنگ‌تر است.

3- ساده زیستى در برابر تجمل گرایى

ساده اما زیبا زیستن یکى از شیوه‌هاى مناسبى است که یک زن ایرانى مى‌تواند جایگزین الگوهاى فخرفروشى، اشرافى‌گرى و تجمل‌گرایى علی الخصوص تحت تأثیر برنامه‌هاى ماهواره‌اى سازد.

به طور معمول بیشترین خرید مورد نیاز لوازم خانگى توسط زنان صورت می‌گیرد؛ چشم و هم چشمى کردن در تأمین لوازم غیرضرورى و لوکس منزل و تعویض فصلى و سالى لوازم طبق مد روز در قالب گول زننده "تنوع طلبى" به وسیله  زنان، براى بسیارى از خانواده‌ها دردسرساز بوده است.

4- پس انداز، وام قرض الحسنه به جاى قرض و ربا

یک زن ایرانى با امتناع از اسراف و زیاده روى، سرمایه‌گذارى و پس انداز کردن را مورد توجه قرار مى‌دهد و با آموزش صحیح خرج کردن به کودکش یاد مى‌دهد که چگونه پس‌انداز کند و سرمایه‌گذارى براى آینده‌اش سودمند است؛ آینده‌اى که همیشه محتاج بودن و مقروض بودن را نوید نمى‌دهد؛ همچنین با تشکیل هیئت‌هاى کوچک قرض الحسنه در میان خانواده و اقوام، هم سنت وام قرض الحسنه به جاى قرض‌هاى حرام ربوى اجرا مى‌شود و هم با صله رحم از حال یگدیگر آگاه مى‌شوند و دست یارى به هم مى‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر