۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۰۵۴۶
سردار جهانسری مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی گفت: فرهنگ سازی و آموزش دو هدف اصلی پدافند غیر عامل است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی : سردار احمد جهانسری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری در جمع روسای مراکز شهرستانها و ادارات استان حاضر شده و در خصوص مقوله پدافند غیر عامل به سخنرانی پرداخت.

وی گفت : مقوله پدافند غیرعامل در 8آبان ماه 1382 در کشور مطرح شده و تحت اداره ای در کشور به نام سازمان پدافند غیرعامل تحت نظر ستاد کل نیروهای مسلح اداره میشود.

در سطح اجرایی نیز مدیریت این امر توسط معاون رییس جمهور و وزیر کشور مدیریت میشود و در استانها نیز مسئولیت این امر با استانداران و اجرای دستورالعمل ها و نظارت توسط دفاتر پدافند غیر عامل استانداری می باشد.

وی با ارائه تعریفی از پدافند غیر عامل گفت : نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

جهانسری ادامه داد :پدافند غیر عامل یعنی کشوری بتواند تهدیدات را به صفر رسانیده و یا به حداقل برساند وبا تهدیدات آشنا شود و کشور بسوی پایداری رفته و در کشوری که پایداری باشد از تعادل نیز خارج نمی شود و تعادل در کشور باعث رونق همه بخشها از جمله اقتصاد است.

وی حملات رژیم صهیونیستی به غزه را مثال زده و گفت: در نوار غزه که با مساحتی کم بیش از یک و نیم میلیون جمعیت دارد چگونه با آن همه حمله نظامی از زمین و هوا تعداد شهدای کمی داد نشان از هوشمندی و درایت و آموزش شهروندان غزه داشت.

آنها با آموزشهای لازم در مواقع خطر با مراجعه به پناهگاهها و تخلیه شهر میتوانستند این فاجعه را مدیریت نمایند.

وی تهدیدها را به دو دستهٔ تهدیدهای طبیعی و انسان ساز تقسیم کرده و گفت:تهدیدهای طبیعی (مانند سیل، زلزله و توفان) مشمول پدافند غیرعامل نیستند اما تهدیدهای انسان ساز در این حوزه قرار گرفته و خود به سه دسته تقسیم می‌گردند:

تهدیدهای نظامی: شامل تهاجم هوایی، زمینی و دریایی

تهدیدهای امنیتی: شامل خرابکاری، بمب گذاری و ...

تهدیدهای اتفاقی: شامل آتش سوزی، انفجار مخازن سوخت و یا نشت مواد خطرناک و...

وی هدف اصلی دفتر پدافند غیر عامل استاداری را اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و آموزش اعلام کرده و گفت : مهمترین این بخش فرهنگ سازی برای آموزش است.که با تعاملی که با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خواهیم داشت امر آموزش و آسیب شناسی در حوزه سایبری را تحقق بخشیم.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری با تذکر به جد به خانواده هاو شهروندان محترم ،درخواست کرد که بدون مطالعه و اطلاع کافی وارد شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های ارتباط جمعی  نشوند،زیرا که هر لحظه امکان به سرقت رفتن اطلاعات فوق شخصی و یا بانکی آنها رخ خواهد داد.

وی از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خواست با ایجاد کارگاههای آموزشی با استفاده از اساتید برجسته و آموزش دیده حوزه سایبری بتوانند کاربران مختلف این امکانات مصون سازی نمایند.که این دفتر در ابتدا قصدبراین دارد که کاربران اداری را با خطرات حوزه سایبری آشنا نماید.

وی گفت : از ارائه چهار مشخصه اصلی شامل نام،نام خانوادگی ،کدملی،نام پدر به هر کس و هر مکانی جدا خودداری نمایند که این چهار مشخصه اصلی تشکیل دهنده چهارچوب یک مشکل و سرقت سایبری و اقتصادی است.

جهانسری گفت : کشورهای بزرگی مانند آمریکا ،چین و روسیه با تشکیل لشکرهای سایبری همانند لشگر های نظامی وارد نبرد این حوزه شده اند و در کل جهان نیز بیش از 20هزار یگان سایبری جهت حمله و دفاع در این حوزه تشکیل شده است.که ما نیز سعی بر توانمندسازی شهرواندانمان در حوزه هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز با تشکر از حضور سردار جهانسری در جمع تلاشگران عرصه مهارت آموزی گفت : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان با هدف آشنایی و مصون سازی همه گروههای جامعه آمادگی دارد با استفاده از اساتید و مربیان حوزه های مختلف از جمله حوزه های زیستی و سایبری در این راستا قدم بردارد.

سیابانی گفت : ما در بحث های مختلف پدافند عامل از جمله صنعت ساختمان و ابنیه ها ، سایبر و هک استانداردهای مهارتی را تدوین نموده ایم که با اجرا و آموزش آنها از تهدیدات موجود در این حوزه به حد امکان مصون سازی خواهد شد.

وی گفت : مهمترین بحث این در این حوزه ها موضوع الزام آوری است که با تشکیل کارگروههای تخصصی و نشست های آن تصمیمات مهم و مفیدی را میتوان اتخاذ نمود.

سیابانی مهمترین همکاری می تواند در این حوزه همیار پدافند غیر عامل باشد شهرداری و ادارات مسکن و شهرسازی است که امید داریم با ورود به این حوزه بتوانیم با هم همکاری خوب داشته باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر