۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۲۱
در جلسه غیر علنی امروز شورای شهر شهرداری تهران ملزم به ارائه طرح مدیریت بحران، پدافند غیر عامل و حوادث اضطراری برای شبکه‌های زیر سطحی تا 4 ماه دیگر شد.
 در صد و پنجمین جلسه غیر علنی امروز شورای شهر دو فوریت شهرداری تهران به ارائه طرح مدیریت بحران، پدافند غیر عامل و حوادث اضطراری برای شبکه‌های زیر سطحی و مترو به تصویب اکثریت اعضا رسید.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این طرح و در پاسخ به باشگاه خبرنگاران با اشاره به حوادث اخیر مترو و تخلیه مسافران در وضعیت غیر آماده که مشکلات روحی و فیزیکی را برای شهروندان به دنبال داشت افزود: نتایج کارشناسی کمیسیون عمران شورای شهر در این باره بیانگر آن بود که باید اقدامات عملیاتی در راستای مدیریت شرایط بحران از سوی شهرداری صورت پذیرد.

وی به جابجایی روزانه سه میلیون نفر از شهروندان در 90 ایستگاه مترو با فاصله در حدود 152کیلومتر اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه شهرداری تهران هم اکنون از شرایط و زیر ساختهای لازم در شرایط اضطراری برخوردار نیست و این درحالی است که مطابق برنامه 5 ساله خطوط مترو باید به 300 کیلومتر و برای جابجایی 7 تا 8میلیون نفر ارتقا یابد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با عنوان اینکه برخورد اصولی و صحیح با حوادث تروریستی و غیر مترقبه در شبکه مترو که قطعا صدمات جانی را به دنبال خواهد داشت نیازمند آمادگی و واکنش سریع سازمان‌های مرتبط نظیر آتش ‌نشانی و مترو است افزود: پدآفند غیر عامل، بررسی سازه‌ها از این منظر و مشخص نمودن گلوگاه‌ها یکی دیگر از مواردی بود که در این جلسه به آن تاکیدشد.

شاکری  تصریح کرد:هر چند در تمام نقاط دنیا از تونلها ومترو به عنوان یکی از نقاط امن و پناهگاهی یاد می‌شود اما باید درنظر داشت که عدم توجه به زیر ساختها ونبود مدیریت صحیح این اماکن را به آسیب‌پذیرترین جایگاه‌ها تبدیل خواهد نمود که از آن جمله می‌توانبه آبگرفتگی سال 91 مترو و نشست زمین به عنوان بزرگترین حادثه شهری آن سال اشاره کرد.

وی ادامه داد: این حادثه و حادثه‌های اخیر بیانگر آن است که آمادگی مسئولان برای مقابله با حوادث احتمالی باید بیش از پیش گردد که تصویب دو فوریت طرح امروز نیز به نوعی در راستای تحقق بخشیدن به این امر است.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مطابق این دو فوریت شهرداری موظف است ظرف مدت 4 ماه لایحه خود را برای مدیریت بحران، پدافند غیر عامل و حوادث اضطراری ارائه دهد افزود: البته باید در نظر داشت که با توجه به برخورداری تهران از تونلها و پارکینگ های زیر زمینی نباید این طرح تنها منحصر به مترو شود.

شاکری با عنوان اینکه پدافند غیر عامل بر خلاف مدیریت بحران که تنها به دنبال کاهش صدمات و خسارت در زمان وقوع حادثه است از ماهیت پیشگیری برخوردار است اظهار داشت: در خوشبینانه ترین شرایط اگر مدت زمان تخلیه هر واگن مترو 10 دقیقه باشد این زمان با توجه به سرفاصله‌های 4 تا 7 دقیقه‌ای قطارها،تاخیر و توقف حداقل 3 قطار دیگر و حبس 16 تا 32 هزار نفر تنها در تونل را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: اگرچه نبود پله‌های برقی نیز خود نیازمند توجه بیشتر و ایجاد تکنولوژی‌های برتر و مدیریت بحران قوی است اما باید دانست بر خلاف تصور برخی از مسئولان تخلیه یک اقدام تخصصی است و نباید آن را شوخی گرفت ضمن اینکه برخورداری سوابق اجرایی مجری طرح از اهمیت بسزایی برخوردار است که با توجه به عدم اجرای این امر در کشور به احتمال به  کارگیری مشاور خارجی در اجرای آن زیاد است.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از فراهم نمودن زیر ساختهای لازم و دسترس پذیر نمودن مترو و نقاط زیر زمینی برای افراد کم توان و معلول ونیز ایجاد نظام یکپارچه برای  جبران خسارات  آسیب دیدگان در فضاهای زیر سطحی به عنوان یکی دیگر از بندهای این طرح یاد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امروزه مترو به عنوان یک تکنولوژی مدرن مورد علاقه و استفاده اکثر مردم است امیدوارم اجرایی شدن این طرح آرامش خاطر را بدون هر گونه نگرانی در جهت استفاده از آن برای شهروندان دو چندان نماید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر