۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۱۰۲۸
یک دیپلمات ارشد آمریکایی با تشریح سیاست‌های آمریکا درخصوص انقلاب‌های خاورمیانه به گوشه‌ای از اهداف خاص واشنگتن براي رخنه مجدد در منطقه اشاره کرد.

به گزارش پايداري ملي، « ویلیام. جی. ‌برنز»، معاون وزارت خارجه آمریکا طی سخنرانی در اندیشکده «ویلسون سنتر» با بکارگیری الفاظ کلیشه‌ای به اظهارنظر درباره رویکرد آمریکا در خاورمیانه بعد از بهار عربی و تلاش در ثبات منطقه پرداخت.

بنابراین گزارش، برنز درباره «دموکراسی پایدار» در کشورهای عربی عنوان کرد: برای ایجاد دموکراسی با دوام باید سیستم و نهاد‌هایی را همگام با قانون،پادمان‌ها و آزادی‌های مشمول در نظر داشت. در غیر این‌صورت خطر شکل‌گیری استبداد ،سقوط و یا هرج ومرج وجود خواهد شد.

 

* اولین گام برقراری اصلاحات آمریکایی است

در سرتاسر منطقه بزرگترین خطر در مقابل اصلاحات وجود این حس که سیاست بازی دو سر برد یا باخت که شرکت‌کنندگانش برای همدیگر تهدیدی هستند می‌باشد. سر و صداهای جدید سیاسی و مباحث جدید رقابتی گرم را باعث می‌شوند. در این میان تصمیم‌گیری دموکراتیک یکی از بهترین ابزاری است که ما در اختیار داریم تا اختلافات موجود به‌طور مسالمت آمیز برطرف شوند.

 

*سخنان شیرین مردم فریب

هنگامی که دموکراسی ریشه بدواند مردم حتی نتایج ناخوشایند را نیز دوست خواهند داشت. منطقه خاورمیانه جایی است که اختلافات عقیدتی، دینی، جنسیتی و حتی قومیتی بسیار شدید دارد و در این برهه تعامل بیشتر از رویارویی مورد نیاز اهالی این منطقه است.

برای مثال هنگامی‌که یمن با بحران سیاسی مواجه شد، این کشور گفتمانی سرتاسری را برپا داشت که بر اساس آن تمامی احزاب می‌بایستی در آن مشارکت می‌داشتند.

این باعث شد تا دولت انتقالی یمن گام رو به جلو داشته باشد ، امکان شنیدن صدای موافق و مخالف و شرکت تمامی جناح‌های درگیر نشان ضعف نیست بلکه این منبعی از قدرت است.

 

*کارشکنی در امور مصر با وجود ادعای دموکرات بودن برنز

چنین مورد مشابه‌ای درباره مصر امروز که به‌شدت نگران وضعیتش هستیم صادق است. همانطور که عدم تعامل در ببین اهالی مصر در زمینه قانون اساسی تداوم دارد، اما آمریکا در حمایت از مردم مصر که در پی حرکت روبه‌جلو هستند در کنارشان خواهد ایستاد.

برنز افزود: ما خواهان رایزنی معنی‌دار و بدون پیش‌شرط بین دولت و مخالفان برای برداشتن گام به جلو هستیم. این‌ها مردمی هستند که مخالف اقدام‌های «محمد مرسی» بوده و البته جمعیت موافق وی نیز وجود دارند. هر دو طرف حامی انقلاب هستند. مرسی به عنوان اولین رییس جمهور منتخب دموکرات این کشور مسئول تعامل‌های گسترده‌تر و موارد مهمی چون قانون اساسی است.

البته دیگر رهبران سیاسی این کشور نیز باید به طور سازنده وارد میدان شوند تا تعامل حاصل گردد. آینده دموکراسی مصر بر غلبه یک گروه بر گروه دیگر نیست بلکه متکی بر تعامل جامع با تمامی طرف‌های مخالف است. یک طرف شاید نتواند تمامی اختلاف‌ها را حل کند اما باید خود را منعطف‌تر با اتحاد افزون‌تر و حرکت به سمت جلو نماید.

در سرتاسر منطقه قدرت‌های حاکم مسئولیت ویژه‌ای دارند تا قوه قهریه را جایگزین سیاست نکنند. مخالفان نیز باید تا به‌طور سازنده برای حل مشکلات فعالیت کنند. در مجموع باید تنش را که برای سیاست سم می‌باشد از بین ببرند.

 

* برنز و ادعای تکراری «آمریکا در کنار مردم است»

برنز در ادامه گفت: انقلاب تونس را در نظر بگیرید که با وعده‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما این انقلاب با چالش‌هایی هم مواجه می‌باشد که ملت را درگیر خود کرده است. سران این کشور وضعیت دشواری را برای رسیدن به تعامل دارند. یک قانون اساسی جامع حقوق مردم تونس را در نظر خواهد گرفت و مسیر را برای دولت ثابت بعدی هموار خواهد کرد.

البته با وجود همه ناآرامی‌ها و مشکلات اقتصادی آمریکا هنوز معتقد است که تونس قادر است نمونه‌ای برای دیگر کشور‌های منطقه باشد. به همین دلیل در حالی‌که‌ مردم تونس درصدد رفع مشکلات داخلی سیستم سیاسی و بهبود وضعیت اقتصادشان هستند، ما نیز در کنار آن‌ها هستیم.

 

*تلاش برای غربی کردن جامعه زنان مسلمان کشورهای عربی

من در اینجا به مردان و زنان تونسی تبریک می گویم که در کنار هم اولین مجمع قانون‌گذاری در این کشور را شکل دادند. این کشور باید حقوق زنان را لحاظ کند. در تونس باید بانوان در موقعیت‌های مدیریتی قرار گیرند زیرا اقتصاد و دموکراسی در قرن 21 بدون حمایت تمامی اقشار جامعه موفق نخواهد شد.

همه احزاب باید به قانون برای حفظ دموکراسی احترام گذارند. آن‌ها باید از تنش، خرابکاری و افراط ‌گرایی پرهیز و حاکمیت قانون ،احترام به قوانین بین‌المللی و موارد دیگر را لحاظ نمایند.

ما با گروه‌های اسلامی چون اخوان المسلمین و غیره قطع ارتباط نمی کنیم و آشکارا می‌گوییم که با سران منتخب همکاری خواهیم کرد و به تمامی گروه‌ها گفته‌ایم که همکاری به مفهوم بازگشت به مدل گذشته و ناآرامی‌ها نیست.

 

*فرصت‌های پایدار و کمک به امور اقتصادی، حربه نخ نما شده برنز

برنز در این‌زمینه گفت: تمامی این موارد برای ایجاد دموکراسی پایدار ضروری هستند . در کوتاه مدت ما نیاز داریم تا ناآرامی‌ها و بی اعتمادی‌ها که شرایط را تیره و تار کردند و شرایط کنونی اقتصادی را ایجاد کردند از میان برداریم.

آمریکا و جامعه بین‌المللی در حال فعالیت برای حمایت مستقیم از کشورهای دارای دولت موقت و دیگرانی که در‌پی ثبات اقتصادی هستند می‌باشد. در حالی‌که ما اینجا جمع شده‌ایم سومین نشست کارآفرینی در دوبی در حال برگزاری است که کارآفرینان کشورهای عربی را با شبکه‌ها و سرمایه‌های دنیا مرتبط می‌کند.

ما صندوق سرمایه‌گذاری مصر ـ آمریکا و تونس ـ آمریکا را برای کمک به تجارت‌های کوچک و متوسط جهت کارآفرینی ایجاد کرده‌ایم. دولت آمریکا در این زمینه تمامی تسهیلات را برای سرمایه‌گذاری و تجارت فراهم می‌آورد.

ما خواهان آن هستیم تا با همدیگر سیستم تقویت و پشتیبانی قدیمی را کنار نهاده و سیستم اقتصادی نوینی را ایجاد کنیم.

در این میان کمک‌های متعارف کافی نیست .دولت‌ها نیاز دارند تا اصلاحات سیاسی، نظارتی و نهادی را بپذیرند. بنابر این ما و شرکای اروپاییمان باید تفکر کرده و برای تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر با کشورهای این منطقه بیشتر فعالیت کنیم.

 

* تلاش برای رخنه بین میان فرهیختگان عربی

ما همچنین نیامند این هستیم تا تلاش‌هایمان را برای سرمایه‌گذاری در جوانان منطقه و مجهز کردن آن‌ها برای رقابت در اقتصاد جهانی شدت بخشیم. در این بین برای کمک به هزاران دانشجوی تونسی برای فارغ التحصیل شدن از کالج‌های توسعه اقتصادی و طرح و کار تلاش کرده‌ایم. ما اتاق بازرگانی تونس ـ آمریکا را نیز تاسیس کرده‌ایم.

 

*امنیت و صلح پایدار و ادعای همگامی با اهالی فلسطین در کنار تجهیز اسرائیل به دقیق‌ترین بمب‌ها

دیپلمات ارشد آمریکایی در این زمینه گفت:ما همگی می‌دانیم که افراط‌گرایی و درگیری‌های لاینحل نه تنها صدمه وارد می‌کنند بلکه باعث دور شدن از اصلاحات و رشد خواهند شد. دموکراسی باداوم متکی بر رفاه گسترده به صلح و امنیت پایدار بستگی دارد.

ستیز بین اسرائیل و فلسطین یکی از نمونه‌های ناپایداری در منطقه است. مردم فلسطین همانند دیگر مردم دارای وجاهت و مقام هستند و این حق را دارند تا برای آینده خود تصمیم بگیرند. ما همگی باید راه‌هایی را بیابیم که از جهت مناسب و بازگشت آتش بس در غزه و آرامش پایدار و به قدرت رسیدن رهبران فلسطینی خواهان عدم تنش و همزیستی مشترک مسالمت آمیز حمایت کنند. همانطور که وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به منطقه در ماه گذشته نشان داد ما کماکان متعهد به وظایفمان در قبال ثبات و امنیت منطقه هستیم.

در باره ماجرای سوریه همگی از ادامه یافتن نبرد خونین دلسرد شده‌ایم. اما یک سوریه‌ای جدید با شهرها و دهکده‌های نوین در حال شکوفایی است.

ما اوائل هفته گذشته با به رسمیت شناختن معارضین سوری موافقت کردیم و آن‌ها را به‌عنوان نمایندگان مردم سوریه پذیرفته‌ایم و در این بین از حقوق بشر در این کشور دفاع می‌کنیم و مخالف افراط‌گرایی که بر بذر نفاق دامن زده و به ایجاد سوریه جدید لطمه می‌زند هستیم.

 

* ایران سد راه آمریکا در سوریه است

البته تلاش در کمک به اهالی سوریه برای ایجاد آینده بهتر با وجود ایران و اعمال افراطی، رقابت تسلیحاتی و مشکلاتی که برای کشور خود ایجاد کرده مشکل است. اگر چه ما تلاش کردیم که تحریم‌ها به وضعیت غذایی و دارویی و نیز کالاهای اساسی ایران لطمه‌ای وارد نزنند اما بهر حال باید هر طور شده مانع از شکل‌گیری یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای شویم.

درس غیرقابل اجتناب کسب شده طی دو سال گذشته این است که امنیت به چیزی بیشتر از ارتش نیاز دارد و باید بدون تخلف از حقوق بشر صورت پذیرد. ما امنیت منطقه‌ای را با حفظ حقوق اولیه مردم، آموزش نیروهای انتظامی برای برخورد مسالمت‌آمیز با معترضین و نیز ایجاد موسساتی برای پاسخ‌گویی به این موارد افزایش داده‌ایم.

 

* بحرین نور چشمی آمریکاست

در این میان بحرین به عنوان دوست و شریک بلند مدت راهبردی ما فرآیندی از اصلاحات را بر اساس توصیه‌های کمیسیون تحقیق مستقل امور بحرین که «سلطان حمد» با شجاعت آن را راه اندازی نمود برپا کرد.

ما اولین گام‌های بحرین را برای اجرای اصلاحات خوش آمد گفته و آن‌ها را ترغیب به حرکت قاطعانه در امتداد این مسیر دشوار ولی ضروری می‌کنیم ولی نمی‌توانیم با کمک ارتش شاهد امنیت با دوام باشیم. این مسیر با تعامل با شهروندان و شنیدن صدای آن‌ها و فرصت دادن به آن‌ها میسر است. این‌ها تنها از طریق تعامل، مباحثات و سرانجام مذاکره تمامی جناح‌های درگیر در بحرین در ایجاد ثبات و امنیت در آینده ممکن است.

البته صلح پایدار بستگی به ایجاد روح صبر و حس مثبت و اجتناب از افراط‌گرایی دارد. وقتی‌که سفارتخانه ما در تونس مورد حمله قرار گرفت و مدرسه آمریکایی در آتش سوخت ، دولت تونس این حمله را تقبیح نمود و متعهد به برقراری عدالت در این زمینه شد. دولت تونس باید در زمینه ایجاد اصلاحات و تعهد به اجرای آن تلاش کند.

ما هنگامی که شاهد تظاهرات ده‌ها هزار لیبیایی بودیم که قاتلان « استیون»، سفیر آمریکایی را در این کشور از خود نمی‌دانستند بسیار خشنود شدیم.

کریس استیون تجسم بهترین فرد آمریکایی بود. وی مردی بود که به گفتگو و انقلاب لیبی اعتقاد داشت.به همین دلیل آمریکا می‌خواهد در برنامه‌ای جدید دانش‌آموزان و دبیران بیست کشور را برای پیشبرد صلح و جستجوی زمینه‌ های مشترک گرد هم جمع کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر