۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۱۳
پس از آنکه معاون اول قوه‌قضاییه خواستار کنترل و نظارت هوشمند و هدفمند اطلاعات در شبکه های اجتماعی مانند وایبر، واتس‌اپ و تانگو شد، وزیر ارتباطات نیز از آمادگی برای اقدام در این زمینه خبرداد.
اوایل هفته جاری ضرب الاجل معاون اول قوه قضاییه درباره مسدود‌سازی‌ محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای فراوانی در جامعه داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات از وی خواست ظرف مدت یک‌ماه نسبت به فراهم آوری زمینه فنی برای مسدود‌سازی‌ و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام عاجل را انجام دهد در غیراین صورت قوه قضاییه نسبت به مسدود‌سازی‌ این شبکه‌ها اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

موضوع فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی موبایل به اوایل سال‌جاری بر می‌گردد. اردیبهشت امسال موضوع فیلترینگ شبکه اجتماعی واتس‌اپ مطرح شد، اما وزیر ارتباطات باتأکید براینکه دولت موافق بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی که مخرب نیستند و به اخلاق و عفت عمومی لطمه‌ای نمی‌زنند نیست، گفت: تا زمانی که جایگزینی برای این شبکه‌ها در کشور نداشته باشیم دولت موافق مسدود کردن آنها نیست.

اما ضرب‌الاجل معاون قوه قضاییه به وزیر ارتباطات پس از آن بود که انتشار مطلب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر، واتس‌اپ و تانگو به‌صورت وسیع منتشر شد. حالا فرصتی که قوه قضاییه برای فراهم‌آوری امکان مسدود‌سازی‌ و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در این شبکه‌ها به این وزارتخانه داده بود به پایان رسیده و به گفته محسنی‌اژه‌ای اقدام مؤثری در این‌خصوص انجام نشده است.

قوه قضاییه همچنین ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه‌های مذکور را پیشنهاد کرده بود که البته از این جایگزین هم خبری نیست. معاون اول قوه قضاییه در این‌باره می‌گوید:‌ «اواخر سال گذشته و اوایل امسال قول دادند ظرف سه‌ماه تلاش می‌کنیم تا محتوای مجرمانه تعدادی از شبکه‌های اجتماعی پالایش شود تا این شبکه‌ها مسدود نشوند و باشند و هم درعین‌حال محتوای مجرمانه توزیع نشود.‌ انتظار بوده و هست‌‌که دستگاه مسئول تلاش خود را انجام دهد تا شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشند و مردم هم استفاده‌های خوب ببرند ولی درعین‌حال شرایطی فراهم شود که موارد مخالف عفت، اخلاق و امنیت در آنجا نباشد یا به‌حداقل برسد.‌»

 اما وزیر ارتباطات که مخاطب مستقیم این نامه معاون قوه قضاییه بود روز گذشته به این گفته‌های معاون اول قضاییه پاسخ داد؛پاسخی که البته کمی مبهم به‌نظر می‌رسد و نمی‌تواند جوابی کامل و روشن به نامه رسمی و اظهارات شفاهی محسنی اژه‌ای باشد. او در این رابطه گفته:«ما در این رابطه قطعا کار کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز کار می‌کنیم. درباره محتوای مجرمانه به‌طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است. اما اینکه با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است. »

 فیلترینگ هوشمند چیست؟

به گفته کارشناسان فیلترینگ هوشمند توانایی این را دارد که محتوای مجاز را از غیرمجاز در شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر، واتس‌اپ، تانگو و… تشخیص دهد اما با توجه به اینکه سرور این شبکه‌ها در ایران نیست اجرای فیلترینگ هوشمند در بازه زمانی یک ماهه امکان‌پذیر نیست. علی‌اصغر بهشتی، استاد دانشگاه علم و صنعت در این‌باره می‌گوید:‌ اجرای فیلترینگ هوشمند نیازمند امکانات زیرساختی خاصی است، این فیلترینگ باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند محتوای ترافیکی را که از خود عبور می‌دهد به‌صورت یکسری کلید واژه یا نوع اطلاعات جداسازی کرده و فیلتر کند.

روز یکشنبه نیز خبر دستگیری ۱۱نفر از توهین‌کنندگان به امام راحل(ره) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این افراد پس از رصد سایبری شبکه‌های اجتماعی تلفن‌همراه نظیر واتس‌اپ، لاین، وایبر، تانگو و تلگرام، شناسایی و دستگیر شدند. قوه قضاییه اصراری بر فیلترینگ مطلق و مسدود‌سازی‌ کامل این نرم‌افزارهای موبایلی ندارد بلکه می‌خواهد امکان‌نظارت، کنترل، محدود‌سازی‌ و مسدود کردن بخشی از پیام‌های منتشر شده در این شبکه‌ها وجود داشته باشد. اراده قوه قضاییه به‌عنوان مسئول این حوزه بر کنترل محتوای مجرمانه جدی است و اگر وزارت ارتباطات موفق به ایجاد این تفکیک نشود، شاید که تر و خشک به‌پای هم بسوزند.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس فتا

برنامه‌هایی که بر گوشی‌های تلفن همراه نصب شده، آسیب‌های فراوانی را برای خانواده‌ها به همراه داشته است. پرونده‌های زیادی در پلیس‌های فتای سراسر کشور در رابطه با نقض حریم خصوصی افراد به‌ویژه بانوان که اغفال مسائل دوست‌یابی و همسریابی شده‌اند، تشکیل شده واگر لازم باشد ما هم مصداق‌های پلیسی جهت فیلتر این برنامه‌ها داریم و می‌توانیم بیان کنیم که چقدر در این رابطه آسیب و تهدید برای کشور وجود دارد.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان

( درباره پیام‌های جعلی در وایبر و فضای مجازی که با ایجاد رعب و وحشت در بین مردم، مدعی ناسالم‌بودن برخی محصولات غذایی‌هستند) فضای مجازی هم دارای حسن است هم عیب؛ مهم آن است که مردم باید به دستگاه‌های نظارتی اعتماد کنند. مطمئن باشید اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما به اطلاع مردم می‌رسانیم.

رضا تقی پور وزیر اسبق ارتباطات

نرم افزارهایی مانند واتس‌اپ، وایبر و تانگو ابزار جاسوسی هستند. سرور اینگونه نرم افزارها در اسرائیل و کشورهای دیگر است که باید نظارت و کنترل جدی روی آن باشد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد

هنوز نمی‌دانیم وایبر و واتس‌اپ باید باز باشد یا نه. برخی همواره در مقابل پدیده‌های جدید در تلاش برای پارازیت هستند.

سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم

۶۰درصد دانشجویان از وی چت و وایبر استفاده می‌کنند و ما نباید با درگیر شدن در دعواهای خود این ۰۶ درصد را فراموش کنیم.

محمود واعظی وزیر ارتباطات

نماینده وزارت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به مخالفت با فیلترینگ واتس اپ اقدام کرده و وزارت ارتباطات با توجه به تعداد قابل توجه کاربران موافق این تصمیم نیست.

علی اسفنانی، ناظر مجلس در کارگروه مصادیق مجرمانه

فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب می‌تواند جایگزین خوبی برای فیلتر کلی شبکه‌های اجتماعی باشد؛ این اقدام مطلوب کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز هست. در بسیاری از موارد روش‌هایی که حاکمیت به‌کار می‌گیرد، از روی ناچاری است و ممکن است به مذاق افراد خوش نیاید اما راهی جز آن وجود ندارد.

عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه مصادیق مجرمانه

فیلترینگ نرم‌افزارهای تانگو، وایبر، واتس‌اپ و کوکو از دستور کار کمیته تعیین مصادیق خارج نشده، البته تا زمانی که نرم افزارهای مشابه داخلی وارد بازار نشوند این مسئله به تعویق خواهد افتاد. باید تمام تلاش خود را برای تقویت و ارتقای کیفیت این نرم‌افزارها به‌کار گیرند تا این نرم افزارها بتوانند نیازهای داخلی و خارجی شهروندان کشورمان را تأمین کنند؛ در این صورت دیگر نیازی به نرم‌افزارهای پرخطر خارجی نخواهیم داشت.

همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر