به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پایداری ملی، پیرو اطلاعیه اجمالی سازمان پدافند غیرعامل کشور مورخ ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع ملت شریف ایران میرسد.
شرح رخداد
در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه روز دوشنبه مورخه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ قریب به ۳۸۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور ازمجموعه ۴۳۹۶ جایگاه از طریق نفوذ سایبری در سامانه IPC دچار اختلال گردیده و ادامه کارکرد آنها از طریق کارت سوخت امکانپذیر نبود.
پیامدهای رخداد
• غیرفعال شدن ترمینالهای سوخت
• غیرفعال شدن IPC
• از دست رفتن قابلیت پایش مصرف و فروش فراوردههای نفتی
اقدامهای سازمان پدافند غیرعامل کشور در سه مقطع پیش، حین و پس از بحران
الف) اقدامهای پیش از بحران
• برگزاری تمرینها و رزمایشهای سایبری در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تمرکز بر سامانه هوشمند سوخت در سال ۱۳۹۹. (یکسال پیش از حمله نخست)
• ارسال گزارش رزمایشها به همراه تهدیدات متصور، آسیبپذیریهای کشف شده و راهکارهای امنسازی کوتاه مدت و میان مدت به وزارت نفت و مرکز ملی فضای مجازی
• ابلاغ طرح امنسازی اضطراری سامانه هوشمند سوخت به وزارت نفت (پس از حمله نخست)
• ابلاغ اقدامهای لازم در وضعیتهای مختلف تهدیدات سایبری بر اساس هشدارباشها و آمادهباشها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی
• ارسال گزارش ممیزی طرح امنسازی اضطراری به مرکز ملی فضای مجازی (پس از حمله نخست
اقدامهای حین بحران
سازمان پدافندغیرعامل کشور در صبح بروز رخداد سایبری راهبری و هدایت کمیته رسیدگی به حادثه را در دست گرفت و با حضور و همکاری متولیان ذیربط تصمیمات مهم اتخاذ گردید.
مرحله اول: بررسی فوری و اطلاعرسانی به مردم
مرحله دوم: جداسازی سامانه از سوخترسانی و اجرای طرح تداوم کارکرد
مرحله سوم: بررسی منشا حادثه، مبدا حادثه
مرحله چهارم: اجرای اقدامات امنسازی اضطراری
اقدامهای پس از بحران
• ارزیابی پدافندی و راهاندازی مجدد سامانه هوشمند سوخت و ابلاغ مصونسازی دائمی
• مستندسازی و تعیین قاصرین و مقصرین و معرفی به مراجع ذیصلاح
مشخصات عامل رخداد سایبری
سامانه مورد حمله از تلفیق چهار سامانه شبکه هوشمند سوخت کشور، شبکه پرداخت، سامانه برنامهریزی و سامانه ذی نفعان تشکیل میشود. در ارزیابیهای امنیتی سال ۹۹ سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز اتصال ناامن سامانهها و شبکههای متعدد به سامانه هوشمند سوخت به عنوان یکی از اصلیترین آسیبپذیریها به وزارت نفت اطلاع داده شده بود.
با ارزیابیهای صورت گرفته بدافزار مهاجم با ماهیت APT شناسایی و خنثی شد. این بدافزار از طریق آسیبپذیری شبکه پرداخت، نفوذ و نسبت به کاشت عوامل بدافزاری در سامانه اقدام کرده بود. در خصوص اینکه این بدافزار متعلق به چه گروه یا دولتی است جهت انتساب قطعی نیاز به شواهد دیجیتال بیشتری است.
مسئولیتهای حقوقی و قانونی
در درجه نخست مسئولیت حقوقی این حمله متوجه عاملین و آمرین آن است و جمهوری اسلامی ایران حق مشروع خود را برای پاسخ متناسب حفظ میکند.
اما در بعد داخلی بر اساس تبصره ۴ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور و همچنین مفاد اساسنامه مصوب سازمان ابلاغی مقام معظم رهبری، «مسئولیت اجرای پدافند غیرعامل در سطح ملی با رؤسای دستگاههای ذیربط و در سطح استانها با استانداران است. سازمان پدافند غیرعامل کشور نظارت عالی، هدایت و راهبری سیاستها، برنامهها و مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل را در دستگاههای موضوع این قانون بر عهده دارد.» بر این اساس و با توجه به تکلیف قانونی در تبصره ۱ ماده واحده قانون تشکیل پدافند غیرعامل، نتایج گزارش نهایی حمله به سامانه سوخت پس از تکمیل ارزیابیهای فارنزیک به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد تا با متهمین به تخلف و یا ارتکاب جرم برخورد قانونی صورت پذیرد.
همچنین سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در قبال مسئولیت قانونی خود در «نظارت عالی، هدایت و راهبری سیاستها، برنامهها و مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل» به ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی پاسخگو است.
تصریح میگردد در این حادثه مسئولین شبکه سوخت، شبکه دریافت و پرداخت مالی، مسئولیت مستقیم پاسخگویی را برعهده دارند و سازمان پدافند غیرعامل کشور مطالبهگر اجرای وظایف، طرحها و دستورات ابلاغ شده است.
ملاحظات