با گسترش هوش مصنوعی فعالیت کشورها و شرکتهای مختلف در این حوزه بیشتر شده و سرمایهگذاریهایی نیز برای توسعه آن شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، هر زمان که فناوری جدیدی به دنیا معرفی شد،کشورها و شرکت های مختلف شروع به رقابت در این حوزه کردند. از سرمایه گذاری های میلیاردی گرفته تا تلاش برای توسعه و معرفی محصولات نوین برپایه این تکنولوژی ها. با ظهور هوش مصنوعی در جهان نیز کشورهای پیشرو در حوزه فناوری شروع به رقابت کردند تا بتوانند بیش از پیش خودشان را در حوزه علوم و تکنولوژی های نو، تثبیت کنند.
از آنجایی که این فناوری نقش مهمی را در نرمافزارها و خدمات مدرن ایفا میکند، شرکت های بزرگ در حال رقابت برای توسعه یادگیری ماشینی قوی برای استفاده از این تکنولوژی و عرضه خدمات به مشتریان هستند. احتمالاً گوگل با سیستم های DeepMind AI AlphaFold و آلفا گو بیشترین تأثیر را بر آگاهی عمومی از هوش مصنوعی گذاشته و خواهد گذاشت.
کدام خدمات هوش مصنوعی اکنون در دسترس است؟
همه پلتفرمهای ابری اصلی، سرویسهای وب آمازون، مایکروسافت آزور و پلتفرم ابری گوگل دسترسی به آرایههای GPU را برای آموزش و اجرای مدلهای یادگیری ماشینی فراهم میکنند و گوگل نیز آماده است تا به کاربران اجازه دهد از واحدهای پردازش تنسور این شرکت استفاده کنند.
پلتفرمهای ابری حتی ایجاد مدلهای یادگیری ماشینی سفارشی را سادهتر میکنند. گوگل سرویسی به نام Cloud AutoML را ارائه داده که ایجاد مدلهای هوش مصنوعی را خودکار میکند.
خدمات یادگیری ماشینی مبتنی بر ابر به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. آمازون اکنون مجموعهای از پیشنهادات AWS را ارائه میکند که برای سادهسازی فرآیند آموزش مدلهای یادگیری ماشینی طراحی شدهاند و اخیراً Amazon SageMaker Clarify را راهاندازی کرده است. برای آن دسته از شرکتهایی که نمیخواهند مدلهای یادگیری ماشینی خود را بسازند، اما می خواهند از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند تشخیص صدا، بینایی و تشخیص زبان استفاده کنند، مایکروسافت آزور معرفی شده است.
دستیارهای مجازی، جلوه دیگری از هوش مصنوعی
هر شرکت بزرگ فناوری از این تکنولوژی برای کمک به هدایت خدمات عمومی بیشمار مانند ارائه نتایج جستجو، ارائه توصیهها، تشخیص افراد و چیزها در عکسها، ترجمه های درخواستی و شناسایی هرزنامه استفاده میکند. اما یکی از بارزترین جلوه های این فناوری ظهور دستیارهای مجازی مانند سیری اپل، الکسای آمازون، دستیار گوگل و مایکروسافت کورتانا بوده است.
با تکیه به تشخیص صدا و پردازش زبان طبیعی و نیاز به مجموعه داده عظیمی برای پاسخگویی به سؤالات، مقدار زیادی از هوش مصنوعی برای توسعه این دستیارها استفاده می شود.
در حالی که ممکن است سیری اپل نسبت به دستیاران دیگر مشهورتر باشد، این گوگل و آمازون هستند که در حوزه هوش مصنوعی از اپل پیشی گرفته اند. دستیار گوگل با توانایی خود در پاسخگویی به طیف گسترده ای از سوالات و الکسای آمازون با تعداد زیادی مهارت، جای خود را بین کاربران باز کرده اند. با گذشت زمان، این دستیاران در حال به دست آوردن توانایی هایی هستند که آنها را هوشمندتر می کند و بهتر می توانند انواع سؤالاتی را که مردم در مکالمات معمولی می پرسند، پاسخ دهند.
این محصولات و سرویسهای مرتبط میتوانند حتی بیشتر از گفتار را نیز پوشش دهند. لنز گوگل میتواند متن را به تصاویر تبدیل کند و به کاربر امکان میدهد موارد دلخواهش را با استفاده از عکسها جستجو کند.
کشورهای توسعه دهنده هوش مصنوعی
این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم غول های فناوری آمریکایی هوش مصنوعی را ایجاد کرده اند. شرکتهای چینی مانند علیبابا، بایدو و لنوو سرمایهگذاری زیادی روی این سیستم در زمینههای مختلف از تجارت الکترونیک گرفته تا رانندگی خودکار داشته اند. چین، طرحی سه مرحلهای دارد تا این فناوری را به صنعت اصلی این کشور تبدیل کند. این طرح تا پایان سال ۲۰۲۰ به ارزش ۱۵۰ میلیارد یوان (۲۲ میلیارد دلار) رسید و قرار است تا سال ۲۰۳۰ چین را به قدرت برتر این حوزه در جهان تبدیل کند.
بایدو روی توسعه خودروهای خودران سرمایه گذاری کرده که توسط الگوریتم یادگیری عمیق بایدو آتو برین، طراحی شده است. این شرکت امسال ناوگانی متشکل از ۴۰ دستگاه Apollo Go Robotaxis را در پکن راه اندازی کرد. موسس این شرکت پیش بینی کرده که خودروهای معمولی تا چند سال آینده جای خودشان را به خودروهای خودران در شهرهای چین بدهند.
ترکیب قوانین ضعیف حریم خصوصی، سرمایه گذاری عظیم، جمع آوری داده های هماهنگ و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ توسط شرکت های بزرگی مانند بایدو، علی بابا و تنسنت نشان دهنده این است که چین نسبت به آمریکا در تحقیقات آینده هوش مصنوعی برتری خواهد داشت. یکی از تحلیلگران شانس برتری چین بر آمریکا در این حوزه را ۵۰۰ بر ۱ به نفع چین توصیف کرد.