پژوهشگر پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی گفت: تا به امروز برای مقابله با اخبار جعلی در کشور اقدامات اساسی شکل نگرفته و قانون ایجاد پایگاه برای مقابله با این موضوع، هنوز به تصویب قانون نرسیده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، سید محمدمهدی فیروزآبادی در چهارمین روز مجموعه نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی که با محوریت مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: مساله توانمندی فنی از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در مقابله با اخبار نادرست است اما تا به امروز در مقابله با اخبار جعلی در داخل کشور پیشرفتی صورت نگرفته از سوی دیگر رویکرد ارتقای سواد رسانه و ارتقای آگاهی عمومی هنوز جای کار دارد چرا که کمبود آگاهی در کاربران سیاست گذار و سکوها باعث آسیب پذیری شده است.
وی در خصوص محورهای این نشست اظهار کرد: در این نشست گستره اخبار جعلی که امروز به معضل تبدیل شده مورد بررسی قرار گرفت و چهارچوب مفهومی برای دسته بندی اخبار جعلی و اقسام آن تعریف و در عین حال عواقب اخبار جعلی و تاثیر آن تشریح شد.
وی با طرح این پرسش که چرا اخبار جعلی در مقایسه با اخبار واقعی تاثیرگذاری بیشتری دارند، اظهار کرد: از آن جا که طراوت اطلاعاتی بسیار مهم بوده و انگیزه و عامل پیام تاثیر زیادی دارد از این رو شاهد اثرگذاری بیشتر این اخبار هستیم.
فیروزآبادی با تشریح اخبار نادرست یا اختلال اطلاعات و راه های مقابله ای با این اخبار تصریح کرد: در حال حاضر دو رویکرد مبتنی بر فناوری و مبتنی بر ارتقا و دانش وجود دارد که در هر دو رویکرد، در سه سطح کاربران معمولی، سطح پلتفرم و سطح سیاست گذار اقداماتی در مقابله با اخبار جعلی رخ می دهد که یکی از این اقدامات، راستی آزمایی است.
پژوهشگر پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی در تشریح تفاوت راستی آزمایی با دیبانگ (افشای اخبار جعلی) گفت: همواره این پرسش مطرح می شود که با توجه به وضعیت انتشار پیام آیا راستی آزمایی همیشه راهکار خوبی بوده و لازم است چه برخوردی با آن صورت گیرد؟ با فرض این موارد، اقدامات کشورهای مختلف در سالیان اخیر در مقابله با اخبار نادرست و اختلالات اطلاعاتی و رویکردهایی از جمله تصویب قانون تا لایحه، اعمال جریمه و زندان، قطعی اینترنت و ارتقای سواد به عنوان جرایم این اقدام مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان این که هم اکنون مجموعه ای از این اقدامات از سوی کشورها انجام می شود، اظهار کرد: توانایی اعمال حاکمیت در حوزه فضای مجازی بسته به این که هر کشوری چه اقدامی در این زمینه انجام داده و از چه توانمندی فنی برخوردار بوده و چه سطح از از سواد رسانه ای در کشور وجود دارد و در عین حال مردم آن از چه پلتفرمی استفاده می کنند، متفاوت خواهد بود.
فیروزآبادی در پایان با تاکید بر این که نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه راستی آزمایی و ضرورت رعایت ساختارهایی در این زمینه از جمله موارد مهم در این حوزه است، افزود: جعل عنوان راستی آزمایی و مساله شفافیت در حوزه راستی آزمایی مالی و مشخص بودن روش های مالی از دیگر موضوعات در بحث مقابله با اخبار جعلی است.