رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه علوم غربی فاقد اخلاق و معنویت است، گفت: اگر علم در جهت قدرت و ثروت و بدون معنویت، اخلاق و عدالت باشد، نتیجه آن، دانش تولید کلاهک هستهای، مواد مخدر، ظلم و ستم به ملتها و از بین بردن حقوق انسانهاست.
به گزارش پایداری ملی، پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی صبح امروز یکشنبه سوم آذرماه در سالن خورشید همایشهای صداوسیما با حضور آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، حجج اسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، سعید مهدوی کنی، رئیس سابق دانشگاه امام صادق (ع) و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه مرتبط با علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است.
آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقش علوم انسانی اسلامی در تعالی اجتماع بشری بیان داشت: حضور در این کنگره برای ارائه بحث نظری علوم انسانی نیست؛ بلکه در راستای ماموریتهایی است که بر عهده دستگاه قضایی گذاشته شده و کمک خواستن از نظریهپردازان است تا در حوزه کاربردی، موجب کاهش ناهنجاریهای اجتماعی اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد.
وی با بیان اینکه علوم غربی فاقد اخلاق و معنویت است، افزود: مهم این است که این دانش چگونه موجودیت دهد و جهت علم چگونه تنظیم شود. اگر علم در جهت قدرت و ثروت باشد، بدون معنویت، اخلاق و عدالت باشد، نتیجه این علم، دانش کلاهک هستهای، مواد مخدر تخدیری، ظلم و ستم به ملتها و از بین بردن حقوق انسان میشود.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: علمی که در غرب شاهد نشر و ترویج آن هستیم، علم بدون معنویت، اخلاق و عدم برخورداری از عدالت است که نتیجهاش ابزاری برای از بین بردن حقوق انسان و ابزاری برای استثمار و استعمار است. لذا آنچه که در غرب مشاهده میکنیم، خیلی تحلیل پیچیدهای نمیخواهد و این علم و فناوری در مغرب زمین بدون اخلاق و معنویت به بن بست رسیده است.
رئیس قوه قضاییه با طرح این سوال که چگونه از علم ابزاری برای معنویت نسل جوان و انسانساز بسازیم، ادامه داد: اینکه علم باید در دست چه کسانی باشد، دست استثمارگران و ظالمان باشد یا دست افراد عالم، دانشمند و مزین به تزکیه نفس هستند، نظام اسلامی باید مبتنی بر فقه، اخلاق فاضله و... باشد. بنابراین در جامعه اسلامی فقه باید حکومت کند و تمام زوایای جامعه ما بر اساس دین و آموزههای دین باشد.
آیتالله رئیسی با اشاره به نرم افزارها و سختافزارهای علمی جامعه ابراز داشت: نظام اسلامی باید مبتنی بر نرم افزار و سخت افزار علوم انسانی اسلامی و مبتنی بر دین و آموزههای دین باشد.
وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی اسلامی قابل تحلیل و نقد است، افزود: در زمینه علوم انسانی اسلامی پژوهشگران حوزه و دانشگاه باید با آزاداندیشی، روحیه نقد و نقادی داشتن موجبات نشاط علمی را فراهم کنند. البته بین تخریب و نقد عالمانه باید تفاوت گذاشت. زیرا نقد عالمانه موجب رشد و ارتقای کشور میشود.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی در متن اجرائیات و کارگزاری نظام قرار دارد که در تمام عرصههای فرهنگی و اجتماعی قابل مشاهده است، اظهار داشت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی، باید نگاه آسیب شناسانه از سوی صاحبنظران در این عرصه صورت گیرد. چگونه است که در علوم مختلف، تکنولوژیهای گوناگون و دانش هستهای پیشرفت داشته ایم، اما هنوز در علوم انسانی اسلامی کار بسیار وجود دارد که در این زمینه باید با نگاه مردمشناسانه همراه با بروزرسانی این آسیب شناسی انجام شود.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در این رابطه یک مقدار جسارت میطلبد؛ جسارتی برای نوآوری و خلاقیت که این جسارت در سایه نشاط علمی بین استاد و دانشجو و استاد و طلبه قابل دسترسی است. پیچیدگی مسائل علوم انسانی اسلامی اقتضا میکند انسانهای فرهیخته و دانشمند ورود پیدا کنند که سرمایهگذاری جدی و حمایتهای مادی و معنوی از پژوهشگران را میطلبد.
رئیس قوه قضائیه گفت: در مسائل اجتماعی باید مسالهیابی و اولویت بندی صورت گیرد. اینکه علوم انسانی اسلامی نسبت به عدالت و مبارزه با فساد چه کار میتواند انجام دهد؟ چه کار کنیم که در جامعه جرم و جنایت کاهش یابد؟ از طریق علم و دانش به کمک این مسائل بیایید. اینکه نقش حوزه و دانشگاه در مبارزه با فساد چیست؟ پیوند میان حقوق ـ جامعه شناسی، اخلاق ـ معنویت و سیاست و حقوق چیست؟ این مباحث کاربردی باید در حوزه و دانشگاه انجام شود.
وی افزود: اندیشکدههای ما باید مبتنی بر اندیشه اسلامی، فقه اسلامی و علوم انسانی اسلامی باشد. حمایت جدی از تضارب آرا و مباحث علمی از سوی دستگاههای حکومتی انجام شود. پس ضروری است ارتباط جدی بین نظام برنامهریزی و علوم انسانی اسلامی از سوی ارتباط حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد.
آیت الله رئیسی با اشاره به فعالیتهای چهل ساله انقلاب خاطرنشان کرد: جامعترین نسخه انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب است. تحولی که باید در جامعه صورت گیرد و یکی از مهمترین محورهای گام دوم علم، فناوری و عدالت است.