وی ادامه داد: تصمیمات مربوط به انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و باید از همین طریق هم پیگیریهای لازم انجام شوند.
وزیر علوم درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ارتباط شغلی آنها با رشته تحصیلی گفت: در این جلسه دو گزارش مطرح شد. اولین گزارش مربوط به وزارت علوم بود که از طریق دانشگاهها انجام شده بود. در این گزارش دانشگاهها فارغ التحصیلان سالهای ۹۲ و ۹۳ را بر اساس کد ملی که داشتند با استفاده از مرکز دادههای وزارت کار و رفاه اجتماعی رصد کرده و تطبیق داده بودند. هر کد ملی که برای آن بیمه تامین اجتماعی واریز شده بود آن را شاغل محسوب کرده بودند.
وی افزود: آمار خوبی به دست آمد. اینکه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اشتغال چه وضعیتی دارد و اینکه چه تعداد از خانمها و چه تعداد از آقایان فارغ التصحیل دانشگاهها شاغل هستند و اینکه در واقع یک مدل کار بود که برای سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز در کار انجام است.
غلامی ادامه داد: یک گزارش هم توسط مرکز استراتژیک ریاست جمهوری تهیه شده بود که آنها این گزارش را بر اساس ارتباط مدرک تحصیلی و شغلهایی که افراد دارند از طریق خوداظهاری به دست آورده بودند و این آمارها ارائه شد که عدم تطابقهایی در بحث اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی وجود داشت.
وی گفت: نگاه ما این است که تعداد دانش آموختگان ما سال به سال افزایش یافته اند. طبعا متناظر با این موضوع شغلهای مناسب برای آن رشتهها فراهم نشده است. همچنین دانشگاههای ما سعی میکنند دانشجویان خود را با علوم و تکنولوژی جدید آموزش دهند و انتظار ما نیز از اساتید این است که مطالب جدید ارائه دهند. دانشجویان نیز همین انتظار را دارند و طبعا این حرکت در دانشگاهها انجام میشود.
وزیر علوم تصریح کرد:، اما شغل ها، صنایع، تجهیزات و امکاناتی که در قسمتهای مختلف استفاده میشود خیلی متناسب با این آموختهها نیست. در این رابطه کاری که وزارت علوم از سال گذشته آغاز کرده است طرح مهارت افزایی دانشجویان دانشگاهها برای اشتغال پذیری بیشتر است. این طرح در حال اجرایی شدن است و آن این است که بررسی میشود رشتههای مختلف دانشگاهی چه شغلهایی خارج از دانشگاه میتوانند داشته باشند و دانشجویان را جذب کنند و چه مهارتهایی برای شغلهایی که اکنون در کشور وجود دارد، لازم است.
وی ادامه داد: کارگاههایی برای دانشجویان در این زمینه ایجاد شده، استقبال دانشجویان بسیار خوب بوده، یکی دو کارگاه به صورت رایگان و مابقی کارگاهها با هزینه مختصری که از دانشجو دریافت میشود برگزار میشود. گزارشهایی که در یک سال گذشته در این زمینه ارائه شده بسیار خوب بوده است.
غلامی اظهار داشت: همچنین با سازمان آموزش فنی و حرفهای توافقنامهای تنظیم کرده ایم که در همه استانها و شهرستانهایی که این سازمان، مرکزی دارد از امکانات آن نیز استفاده کنیم، چون آزمایشگاههای ما کلاسیک، ولی آزمایشگاههای این سازمان، حرفهای است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا نیز این گونه است. اینکه یکی بخواهد موفق باشد لازم نیست که حتما در رشته خود شاغل شود.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع را در جلسه نیز مطرح کردم. برخی مواقع افراد در رشتههایی غیر از آنچه تحصیل کرده اند ورود پیدا کرده و موفق میشوند. به هر حال باید مشکلات مان را بشناسیم و با نگاه حل مشکلات پیش رویم.
وزیر علوم درباره اینکه حرکت در جهت آمایش آموزش عالی چه مقدار میتواند کمک کننده باشد، افزود: ما در بحث آمایش آموزش عالی، ساماندهی را شروع کرده ایم. یک بخش کار ما ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی است. ما میگوییم آموزش و پژوهش در این مراکز جوان چگونه میتواند تغییر جهت دهد و با ماموریتی خاص چه نیرویی برای چه کاری در این مراکز تربیت شود و چه تحقیقاتی برای حل مشکلات انجام شود و این مراکز در این راستا اعضای علمی جذب کرده و تجهیزات تهیه میکنند.
وی گفت: به جای اینکه اقیانوسی به عمق یک سانتیمتر درست کنیم، بیاییم یک دریاچه عمیق و استخر عمیق کارا برای آموزشهای علمی به وجود آوریم.