فرماندار قم با اشاره به کاربردی بودن خطوط ریلی، گفت: خطوط ریلی به عنوان پدافند غیرعامل عمل می کند و در شرایط عادی هم بسیار مقرون به صرفه است.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، فرماندار قم با اشاره به کاربردی بودن خطوط
ریلی، گفت: خطوط ریلی به عنوان پدافند غیرعامل عمل می کند و در شرایط عادی
هم بسیار مقرون به صرفه است.
رضا سیار خاطرنشان کرد: باید نهاده های دامی از طریق قطار باری جابه جا شود و مشکلاتی که در تخلیه بار وجود دارد نیز مرتفع شود.
وی در ادامه با اشاره به درخواست اتحادیه شن و ماسه برای تفویض اختیار
تعیین قیمت شن و ماسه به خودشان، گفت: موافقت با این درخواست منطقی نیست و
تعیین قیمت شن و ماسه باید در جلسه های کارشناسی و تخصصی بررسی شود.
وی افزود: قیمت شن و ماسه باید به میزانی باشد که حق همه طرفین از جمله کامیونداران و صاحبان کارخانه حفظ شود.
سیار اضافه کرد: باید از افزایش قیمت خودسرانه و همچنین کم فروشی شن و ماسه جلوگیری کرد.
وی گفت: قیمت هر تن شن و ماسه 120 هزار ریال بود و در حال حاضر 180 هزار ریال است که این قیمت را یک شبه به ما تحمیل کردند.
** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: برای حل مشکل حمل
نهاده های دامی، حمل بخشی از این نهاده ها از طریق ریل صورت گیرد.
محمدرضا طلایی افزود: در صورت تامین زیرساخت ها و رفع مشکلات موجود،
انتقال 500 تن کود شیمیایی و 2 هزار تن ذرت از بندر امام خمینی(ره) به
استان قم، از طریق ریل راه آهن صورت خواهد گرفت.
وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی، گفت: قیمت این محصول تا 20 روز دیگر کاهش می یابد و متعادل می شود.
** مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه گفت: در سال
های گذشته سیلوی استان به ریل راه آهن متصل بود، ولی به دلیل توسعه کمربندی
ها، این ارتباط قطع شده است.
مجید آوری فرد افزود: با توجه به پیگیری های صورت گرفته برای اتصال
مجدد سیلوی استان به ریل و تخصیص 280 میلیارد ریال اعتبار، در حال حاضر این
طرح 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره برداری می رسد.
راه آهن قم در حال حاضر 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم
تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از
15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافری و 30
رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور
از ویژگی های مهم راه آهن قم می باشد.
قرار داشتن ایستگاه راه آهن قم در مرکز شهر در فاصله نزدیک به حرم حضرت
معصومه(س) و عبور خط راه آهن از داخل شهر و امکان پیاده سازی TOD و ایجاد
فرصت های سرمایه گذاری در راستای توسعه خدمات شهری از دیگر ویژگی های راه
آهن قم است.
** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: لاستیک های ماشین های سبک
به وسیله عمده فروشی ها بین خرده فروشان با قیمت های مصوب توزیع شده است.
محمود سیجانی افزود: عمده فروشی ها 70 درصد از سهمیه خود را به خرده
فروشی ها می دهند و در زمینه تامین و توزیع لاستیک مشکلی در استان نداریم.
وی ادامه داد: سهمیه خوبی برای استان قم در زمینه لاستیک سبک در نظر
گرفته اند و پیگیری شده لاستیک سنگین نیز اختصاص یابد که فکر می کنم با این
اختصاص مشکلات موجود مرتفع شود.
وی گفت: مقداری کمبود لاستیک برای خوردوهای درون شهری وجود داشت که در حال جبران است.
سیجانی در عین حال افزود: استان قم از نظر تامین و توزیع لاستیک
خودروهای سبک و سنگین نسبت به سایر استان ها از وضعیت مناسب تری برخوردار
است و خودروهای باری و مسافری سهم خود را در مرحله اول دریافت کرده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هر تن شن و ماسه حدود 180
هزار ریال به فروش می رسد، گفت: اتحادیه شن و ماسه افزایش قیمت نمی خواهد،
ولی درخواست دارد مدیریت قیمت و هزینه ها با خودشان باشد.
به گفته وی، بازار شکر تنظیم است و مشکل خاصی وجود ندارد و در هفته های
اخیر لبنیات 10 درصد، گوجه فرنگی 20 درصد و خیار 17 درصد افزایش قیمت
داشته است.
** مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این جلسه گفت: سه تشکل در
زمینه روغن، برنج و شکر در قالب انجمن های واردکننده زیر نظارت اداره کل
بازرگانی دولتی ایران کار می کنند.
بهزاد رادمنش افزود: 160 تن شکر و 160 تن برنج به استان قم تخصیص یافته
است که از این میزان 94 تن شکر و 39 تن برنج هنوز جذب استان نشده است و
مابقی جذب شده است.
وی ادامه داد: برای گرفتن این تخصیص به استان چانه زنی زیادی کردیم،
ولی فرآیند جذب پایین است و سرعت در تخصیص و صدور حواله کافی نیست.