دیدگاههای متفاوت تصمیم سازان در شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و مجلس درباره شیوه حمایت از پیام رسانهای داخلی در برنامهای تلوبزیونی به بحث گذاشته شد.
رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی
ویژه خبری سیما گفت: اراده جدی برای حمایت از پیام رسانهای داخلی تاکنون
در کشور وجود نداشته است.
وی افزود: حمایت از این پیام رسانها ناکافی بوده است و باید به طور جدیتر از پیام رسانهای داخلی حمایت کنیم.
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: مسئولان مرتبط با فناوری ارتباطات باید اعتماد عمومی را به پیام رسانهای داخلی بالا ببرند.
تقی پور افزود: باید به مردم بگوییم که حریم شخصی آنان بر اساس قانون اساسی در پیام رسانهای داخلی حفظ میشود.
وی
گفت: پیام رسانهای داخلی قادر به پاسخگویی به استقبال عمومی مردم نیستند و
القای عدم اعتماد مردم به این پیام رسانها از سوی برخی از مسئولین به هیچ
وجه درست نیست.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ضرباتی که کشور از نرم افزارهای خارجی دیده بسیار زیاد است.
وی
افزود: اگر پیام رسانهای خارجی مهار نشوند به هیچ حد و مرزی قناعت
نمیکنند در حالی که نرم افزارهای داخلی هیچ گاه چنین رفتاری از خود بروز
نمیدهند.
تقی پور گفت: باید به مردم بگوییم با پیام رسانهای داخلی بهتر میتوانیم از اطلاعات آنان صیانت کنیم.
عضو
هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات هم در این برنامه گفت:
باید شاهد رشد واقعی و رقابت در پیام رسانهای داخلی باشیم و حمایت صرف از
آنان در آینده به عاملی برای جلوگیری از رشد این پیام رسانها تبدیل خواهد
شد.
خسرو سلجوقی افزود: نباید این انحصار را برای تلگرام ایجاد
میکردیم اگر پیام رسانهای خارجی دیگری هم در کشور فعال بودند تا این حد
از تلگرام استقبال نمیشد.
وی تصریح کرد: باید انحصار داخلی و خارجی در همه پیام رسانها شکسته شود.
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: اعتماد جامعه به پیام رسانهای داخلی آنگونه که باید نیست.
سلجوقی افزود: امروز پول مجازی در دنیا مرسوم شده است و نباید باز هم به آن به صورت انحصاری بنگریم.
وی گفت: با هدف حمایت از پیام رسانهای داخلی استفاده از پیام رسانهای خارجی در بانکها به طور کلی ممنوع شده است.
عضو
هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات افزود: پیام رسانهای
داخلی در سه سطح زیر سه میلیون بین سه تا پنج میلیون و بالای پنج میلیون
کاربر تقسیم بندی شده و مورد حمایت قرار میگیرند.
سلجوقی گفت: اگر بتوانیم اعتماد مردم را به پیام رسانهای داخلی جلب کنیم خود آنها در فضای تهدید مجازی هم ورود و مقابله میکنند.
سید
احسان قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در ارتباط تلفنی با این
برنامه گفت: ۱۷۰ نماینده مجلس در نامهای به سران قوا خواستار حمایت از
پیام رسانهای داخلی و از بین رفتن انحصار پیام رسانهای خارجی شده اند.
وی
افزود: بودجه بندی و اختصاص پهنای مناسب برای پیام رسانهای داخلی
میتواند از پیشنهادهای دولت به مجلس برای حمایت از این پیام رسانها
باشد.
قاضی زاده گفت: درآمد برخی اپراتورها از محل پیام رسانهای خارجی سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سرمایه گذاری که برای جا انداختن تلگرام در کشور شد برای هیچ پیام رسان دیگری صورت نگرفت.
وی گفت: پیگیری آوردن سرورهای تلگرام به کشور از جمله سرمایه گذاریهای ویژه برای این پیام رسان خارجی است.
قاضی زاده افزود: اگر حس اعتماد عمومی مردم به پیام رسانهای داخلی را میدیدیم شاهد چنین شرایطی نبودیم.
عضو
کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همه پیام رسانهای داخلی و خارجی بسته شد تا یک
پیام رسان خارجی به طور انحصاری فعالیت کند و ۴۰ میلیون کاربر ایرانی را
جذب خود نماید.
سیدجعفر خورشاد مدیر عامل پیام رسان سروش نیز در این
برنامه گفت: در چند هفته گذشته شاهد اقبال عمومی به این پیام رسان بودیم
به طوری که هم اکنون بیش از سه میلیون نفر عضو آن هستند.
وی افزود:
در سه هفته گذشته شاهد هجوم بی سابقه کاربران پیام رسان سروش بودیم که باعث
اختلال در آن شد، اما این اختلال هم اکنون رفع شده است.
خورشاد گفت: هم زمانی استفاده از پیام رسان سروش چت و دانلود ۱۱ برابر پیش بینیهای ما بود.