دبیرکل کمیسیون یونسکو گفت:بخشهایی از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزشهای کشور ما تضاد دارد ولی از کارشناسان میخواهیم به ما بگویند کدام بخشها ایراد دارد تا آنها را رفع کنیم.
به گزارش پایداری ملی، سند توسعه آموزش 2030، در کشور رونمایی شد تا ایران نیز همراستا با کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اهداف کار جهانی توسعه پایدار را اجرا کند و یونسکو مسئولیت بخش آموزشی این سند را عهدهدار شده است. در این میان رونمایی چراغ خاموش ازسند آموزش 2030 در کشور منجر به بروز نگرانیهایی ازسوی کارشناسان شده، به گونهای که مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهارنظری از امکان انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه کشور سخن گفته است.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند. براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. در ادامه این روند نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 در ایران، در تاریخ 20 آذر امسال توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار و از سند ملی آموزش 2030 رونمایی شد. تعداد 30 کارگروه ملی نیز در ایران تشکیل شد تا مطابق با شرح وظایف خود مسئولیت تهیه سند آموزش 2030 را برعهده بگیرند.
مولفههای کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.
در چارچوب عمل 2030 در رابطه با برابری جنسیتی آمده است: ما اهمیت برابری جنسیتی در دستیابی به حق آموزش برای همه را به رسمیت میشناسیم و به همین دلیل تعهد خود را به حمایت از سیاستها، برنامهریزی و محیطهای آموزشی حساس به جنسیت، جریانسازی مسائل مربوط به جنسیت در برنامه درسی آموزش معلمان و از بین بردن تبعیض و خشونت جنسیت محور در مدارس را اعلام میکنیم.
به ادغان برخی کارشناسان آموزشی، سند آموزش جهانی 2030 با برخی مفاهیم و ارزشهای موجود در جامعه ایران تضاد دارد و با وجود اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین که هنوز به طور دقیق وارد فاز اجرا نشده است نیازی به اجرای نسخه جهانی 2030 در ایران نداریم.
در همین رابطه محمد فرهادی وزیر علوم معتقد است: آنچه از سند 2030 رونمایی شده یک پیشنویس است و حتماً باید با در نظر گرفتن اسناد بالادستی ویرایش و بازنگری شود.
مسئولان و دستاندرکاران تدوین و اجرای سند آموزش 2030 در کشور نیز می پذیرند که این سند با برخی از قوانین و ارزشهای کشور در تضاد است در همین رابطه سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران میگوید: نقش کمیسیون ملی یونسکو در ایران هماهنگی است تا با شناسایی کارشناسان مربوطه تجارب دنیا را به کار بگیریم و در همین رابطه 19 معاون وزیر و 180 کارشناس شناسایی شدهاند تا با همراهی آنها سند آموزش جهانی 2030 در ذیل اسناد بالادستی کشور ترجمه شود تا بتوانیم از تجارب جهانی نیز بهرهمند شویم.
وی افزود: چارچوب عمل آموزش 2030 یک تجربه جهانی است و ما سند تحول بنیادین را جزو اسناد بالا دستی میدانیم و این تجربه فقط مربوط به حوزه آموزشوپرورش نیست بلکه آموزش عالی و آموزشهای غیررسمی را نیز شامل میشود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه اقرار میکنم بخشهایی از سند 2030 با منافع و ارزشهای کشور ما تضاد دارد ولی این سند جنبه الزامآور ندارد، گفت: یونسکو همانند سازمان ملل نیست که به ما اجبار کند تا اسناد خود را کنار گذاشته و هر چه آنها تهیه کردهاند را اجرا کنیم بلکه ما از تجارب دنیا با محوریت بالاتربودن اسناد خود استفاده خواهیم کرد و هر جا تعارضی وجود داشته آن را اجرا نمیکنیم.
نصیری قیداری با اشاره به اینکه سند آموزش 2030 دارای نکات مثبت و منفی است، افزود: بخشی از نکات منفی را در چارچوب عمل متوجه شدیم و هماکنون از کارشناسان میخواهیم به ما بگویند کدام بخشها ایراد دارد تا آنها را رفع کنیم و با تدوین چارچوب عمل به دنبال حذف معارضات سند آموزش 2030 با ارزشهای کشور هستیم.