در حالی که توان ساخت انواع کشتی در ابعاد و ظرفیتهی مختلف در داخل کشور وجود دارد، آیا سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور عقلانی است؟
به گزارش پایداری ملی،
خبر خرید 10 کشتی خارجی به یک شرکت کرهای در حالی صورت میگیرد که بنا
بود بر اساس مصوبه دولت و مجلس، هرگونه خرید خارجی با وجود توان ساخت در
داخل کشور منع شود اما اقدام روز گذشته شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نشان
داد که مسؤولان حوزه دریایی کشور اعتقادی به رشد توانمندیهای داخلی ندارند
و همچنان تمایل خودشان را به خرید خارجی حفظ کردهاند.
در شرایطی که در
کشورمان چندین شرکت بزرگ کشتیسازی وجود دارد که تاکنون کشتیهای متعددی
از جمله برای کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز ساختهاند اما فقدان باور به
توانائیهای ملی آنهم در سال اقتصاد مقاومتی موجب شده تا همواره برای خرید
کشتی در کشورمان توان داخلی نادیده گرفته شده و جهتگیری سفارش کشتی به
خارج از ایران باشد.
این سفارش 650 میلیون دلاری به کرهای ها در حالی
انجام میشود که بعید نیست شش ماه بعد کرهای ها دست ایران را در تحویل این
کشتیها به بهانه تحریمهای ISA در حنا گذاشته و از تحویل آن به ایران سر
باز زنند و آن گاه است که مسؤولان کشتیرانی باید از خود بپرسند که چه ظلمی
به صنعت داخلی کشورمان کردهاند.
بواقع اگر بخشی از این سفارشات به
شرکتهای داخلی که مزیت خوبی در زمینه جلوگیری از خروج ارز از کشور دارند،
داده میشد، نه تنها اشتغال چشمگیری در این حوزه در داخل صورت میگرفت بلکه
زمینههای رشد دانش فنی کشتیسازان ایرانی که اکنون با کشورهای مختلفی از
اروپا و شرق آسیا تفاهمنامه همکاری امضاء کردهاند نیز فراهم میشد.
اما
چه حاصل که باوری در این زمینه به تواناییهای داخلی وجود ندارد و
کشتیرانی جمهوری اسلامی بدون هیچ تلاشی برای اغنای افکار عمومی نسبت به عقد
قرارداد با شرکت هیوندایی برای ساخت 10 فروند کشتی به ارزش بیش از 650
میلیون دلار اقدام کرده است؟
حال این سوال مطرح است که چه کسی پاسخگوی
بیکاری بیش از 15 هزار جوانی است که اکنون در صنعت کشتیسازی کشور شاغل
هستند؟ چه کسی پاسخگوی این ظلم به صنعت داخلی است؟ چه کسی پاسخ میدهد که
صنعت پرمزیت کشتیسازی ایران که با این قرارداد صدها قدم از وضعیت فعلیاش
عقب خواهد افتاد، چه به روزش خواهد آمد؟