۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۱۷۲۶
فایننشال تایمز مدعی شد؛
بسیاری از تانکرهای ایران فرسوده است و نیاز به جایگزینی دارد و تا زمانی که ایران نتواند صنایع حمل و نقل خود را روزآمد کند صادرات نفتش افزایش نخواهد یافت، بنابراین آمار فعلی تولید نفت ایران مقطعی و گول‌زننده است.

در حالی که تحریم‌ها در ظاهر علیه ایران برداشته شده اما بانک‌های آمریکایی و موسسات مالی همچنان از پرداخت‌های مرتبط نفت ایران خودداری می‌کنند و بسیاری از همتایان اروپایی‌شان به دلیل محدودیت‌هایی که آمریکا اعمال می‌کند قادر به پرداخت نیستند. آنها نگرانند که مبادا متهم به دور زدن تحریم‌ها شوند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روایت دیگری از افزایش صادرات نفت ایران دارد و می گوید ، تا زمانی که ایران نتواند صنایع حمل و نقل خود را روزآمد کند صادرات نفتش افزایش نخواهد یافت و بدون آن افزایش تولید نفت ایران مقطعی و گول‌زننده خواهد بود.

فایننشال تایمز می‌نویسد در کمال تعجب بسیاری از تحلیلگران، ایران به تعهد خود مبنی بر افزایش تولید و صادرات نفت حدود 6 ماه بعد از لغو تحریم‌ها عمل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: میادین نفتی ایران در ماه آوریل روزانه حدود 3.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند. این میزان سطح تولید نفت نوامبر سال 2011 یعنی قبل از اعمال تحریم‌ها علیه ایران است. صادرات نفت خام ایران ماه گذشته به 2 میلیون بشکه در روز رسید که دقیقا 200 هزار بشکه پایین‌تر از آخرین آمار تولید نفت این کشور در سال 2011 است.

فایننشال مدعی شده است ایران وارد جنگ کسب سهم بیشتر از بازار در رقابت با عربستان سعودی است و تلاش می‌کند تا بعد از تحمل سال‌ها تحریم مشتریان اصلی خود را دوباره بازیابد.

پیش از این یکی از مسئولان نفتی ایران گفته بود که ایران حتی به طرح فریز کردن تولید نفت هم نخواهد پیوست و این مساله بهانه‌ای شد تا عربستان نیز این طرح را دنبال نکند.

کشور ونزوئلا، عربستان، روسیه و قطر به دنبال طرحی بودند تا کشورهای تولیدکننده نفت اوپک را متقاعد کنند تولید نفت را در سطح ماه ژانویه نگه دارند تا با کاهش عرضه در بازار قیمت نفت نیز افزایش یابد.

رکن‌الدین جوادی رئیس شرکت ملی نفت ایران گفته است در چنین شرایطی دولت و وزارت نفت ایران برنامه‌ای برای کاهش تولید و صادرات نفت ندارد.

سیاستمداران ایرانی به مردم خود قول دادند تا تولید نفت به سقف قبل از تحریم‌ها برسد،صادرات نفت ایران بعد از اعمال تحریم‌ها به نصف رسیده بود.

افزایش تولید نفت ایران سبب شده است تا بسیاری از مشتریان نفتی معامله با عربستان را رها کنند.

به گزارش فیننشال تایمز تنش‌ها بین رقبای اصلی منطقه بین ایران و عربستان در ماه گذشته را شاهد بودیم.

تجار و دلالان حمل و نقل می‌گویند: ممانعت ایران از پیوستن به طرح فریز نفتی، عربستان را وادار به عقب‌نشینی از اجرای این طرح کرد عربستان هم گام‌هایی برای کند کردن افزایش صادرات نفت ایران با ممنوع ساختن عبور و مرور کشتی‌ها از آب‌های کشورش دارد.

با این وجود ایران توانسته نفت بیشتری به هند، چین و دیگر کشورها حتی در زمان تحریم بفروشد. ایران همچنین روابط خود را با خریداران نفت اروپایی بهبود بخشیده و توافق فروش جدید با تجار نفت بین‌المللی مانند شرکت‌های بزرگ «ویتول» و «گلنکر» و نیز شرکت‌های «رپسول اسپانیا» داشته است.

دلالان حمل و نقل می‌گویند: آمار تانکرهایی که در ماه فوریه تا هفته اول ماه می بارگیری شده نشان می‌دهد از 16 تانکر از 21 تانکر به مقصد اروپا بوده است؛ حدود 12 تانکر از 40 تانکر به مقصد آسیا بوده و بقیه در روی آب‌ها ذخیره شده‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند فروش نفت ایران مشکلی ندارد اما مهم برگرداندن پول آن است؛ همچنین آنها اعلام می‌کنند صادرات احتمال دارد افزایش یابد اگر از شرایط بازگشت پول آن مطمئن باشیم.

بر اساس این گزارش تحریم‌های بین‌المللی شامل تحریم‌های بانکی و فروش نفت در ماه ژانویه برداشته شد، اما بانک‌های آمریکایی و موسسات مالی همچنان از پرداخت‌های مرتبط نفت ایران و بسیاری از همتایان اروپایی‌شان به دلیل محدودیت‌هایی که آمریکا اعمال می‌کند قادر به پرداخت نیستند. آنها نگرانند که مبادا متهم به دور زدن تحریم‌ها شوند.

صاحبان کشتی‌ها و بیمه‌کننده‌ها همچنان در معامله با ایران یا مشتری‌های نفتی آنها تردید دارند و این مساله هزینه‌های زیادی را برای ایران به همراه دارد.

کری ریگان معاون سیاست‌های تحریمی در سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا در یک کنفرانسی در لندن هفته گذشته گفت: لغو کامل محدودیت‌های تجاری با ایران زمان خواهد برد. اگرچه بانک‌های انگلیس و در کنار آن آلمان،‌ایتالیا، سوئیس و ژاپن با همتای ایرانی خودشان روابط جدیدی را آغاز کرده‌اند؛ اما ممکن است همچنان موضع تسهیل کننده و نقل و انتقال مالی با ایران نداشته باشند.

تونی فاستر رئیس شرکت مارین در انگلیس می‌گوید صاحبان کشتی‌ها همچنان از انتقال محموله برای ایران اکراه دارند.

به گفته فاستر مسائل مهمی همچنان پابرجاست به رغم مجوز معتبر بین‌المللی و حذف محدودیت‌های حمل و نقلی و بیمه‌ای و حتی اینکه تحریم‌ها برداشته شده شما همچنان نمی‌توانید بسیاری کارها را انجام دهید. بسیاری از تانکرهای ایران فرسوده هستند و نیاز به جایگزینی دارد. بدون دسترسی به منابع مالی غرب ایران تنها به چین و هر کشوری که بتواند ناوگان کشتی‌های ایران را به روز کند می‌تواند امیدوار باشد.

فاستر همچنین معتقد است تا زمانی که ایران نتواند صنایع حمل و نقل خود را روزآمد کند صادرات نفتش افزایش نخواهد یافت و بدون آن افزایش تولید نفت ایران مقطعی و گول‌زننده خواهد بود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر