۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶
کد خبر: ۱۹۸۲۱
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی:
احمدی نوری با اشاره به اینکه براساس قرارداد، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران چهار ساله ساخته می‌شود و قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه‌گذار ۲۰ سال اخذ عوارض برای استهلاک سرمایه‌ انجام می‌دهد، گفت: این آزادراه از چهار استان البرز، قزوین، تهران و مرکزی عبور ‌می‌کند به همین دلیل مجوزهای پدافند غیرعامل این آزادراه ‌‌اخذ شده است، این آزادراه در موضوع پدافند غیرعامل و شرایط بحران نظیر زلزله نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.
حسن احمدی نوری در حاشیه مراسم بازدید اصحاب رسانه از عملیات احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ۶ خطه است که در منطقه آبیک در آزادراه قزوین - زنجان آغاز شده و در تا آزادراه قم - گرمسار ادامه دارد و به چرم‌شهر متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در این پروژه ۷۰ درصد است چرا که دولت بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی ندارد، گفت: این میزان سهم دولت در این پروژه هم از محل معافیت‌های مالیاتی سرمایه‌گذار و از این قبیل است.

وی با بیان اینکه در صورتی که می‌خواستیم این پروژه را با اعتبارات دولتی بسازیم حدود ۲۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داشتیم که این رقم ۸۰ درصد کل اعتبارات شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است، افزود: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از بهترین آزادراه‌های کشور در کریدور ترانزیتی شرقی - غربی است و کریدوری که از بازرگان به مرند، تبریز و قزوین می‌آید از طریق این آزادراه به قم و گرمسار متصل می‌شود.

احمدی نوری ادامه داد: کاهش ترافیک ورودی و خروجی استان‌ و کلانشهر تهران از مزایای این آزادراه است زیرا سالانه ۵۲۰ میلیون خودرو در راه‌های خروجی و ورودی تهران در حال تردد هستند، همچنین ۳۵ میلیون خودروی سنگین و نیمه‌سنگین به تهران وارد و خارج می‌شوند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با اعلام اینکه سالانه ۳۵ میلیون تن بار و کالا و ۲۵ میلیون مسافر به تهران وارد می شوند، اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران سهم به‌سزایی در کاهش تعداد خودروهای ورودی به تهران، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در این کلانشهر و انتقال ترافیک آن به این آزادراه‌ها و دیگر مسیرها دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس قرارداد، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران چهار ساله ساخته می‌شود و قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه‌گذار ۲۰ سال اخذ عوارض برای استهلاک سرمایه‌ انجام می‌دهد، گفت: این آزادراه از چهار استان البرز، قزوین، تهران و مرکزی عبور ‌می‌کند به همین دلیل مجوزهای پدافند غیرعامل این آزادراه ‌‌اخذ شده است، این آزادراه در موضوع پدافند غیرعامل و شرایط بحران نظیر زلزله نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

مراحل پایانی ۲۵ کیلومتر از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

احمدی نوری با بیان اینکه در شرایط رکورد اقتصادی و کمبود منابع مالی همکاری بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۵ کیلومتر از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در مرحله آسفالت‌ریزی است ضمن آنکه ۱۴ کیلومتر از این مسیر در قطعه‌ای دیگر تسطیح شده است.

وی افزود: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران چندین تقاطع همسطح دارد و آزاد‌راه‌های زنجان - قزوین، قم - تهران، ساوه - تهران، قم- گرمسار، بزرگراه ماهدشت - اشتهارد، محور قدیم ساوه - تهران و ۳ خط راه‌آهن را قطع می‌کند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در خصوص پروژه های دولت در این بخش، گفت: در حال حاضر عملیات احداث ۱۳۵۰ کیلومتر آزادراه و مطالعه ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور انجام شده است و هم اکنون ۲۳۵۰ کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره‌برداری است.

وی در خصوص تکمیل‌ آزادراه تبریز - بازرگان، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم آزادراه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود و یا اینکه سرمایه گذاران داخلی با سرمایه‌گذار خارجی شریک شوند که در این راستا تفاهم‌نامه‌ها مبادله شده و در مراحل پایانی انعقاد قرارداد مشارکت با سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل آزادراه تبریز - بازرگان ۵هزار و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است، افزود: طول مسیر آزادراهی ۲۲۳ کیلومتر است که با همکاری یک شرکت خارجی اجرا می شود.

آزادسازی ۴.۵ کیلومتر از زمین‌های آزادراه قائم شهر- ساری

احمدی نوری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آخرین وضعیت آزادراه قائم شهر- ساری، گفت: مطالعات فاز ۲ آزادراه قائم‌شهر - ساری تکمیل شده است و این مسیر آزادراهی ۴۵ کیلومتر طول دارد که از مناطق جنگلی عبور می‌کند بنابراین باید به موضوع مجوزهای زیست محیطی هم توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجوز‌های زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل ساخت این پروژه دریافت شده است، اظهار داشت: قرارداد این پروژه آماده و مبادله شده است البته تا پیش از این نسبت مشارکت ۵۰-۵۰ (بخش خصوصی و دولت) بود که در حال مذاکره هستیم سهم دولت به ۳۰ درصد کاهش یابد و سهم سرمایه‌گذار و بانک به ۷۰ درصد افزایش یابد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با بیان اینکه در حال حاضر مشغول آزادسازی این مسیر هستیم، گفت: در مناطق شمالی کشور که نرخ زمین بالا است باید در ابتدا آزادسازی را انجام دهیم و سپس وارد پروژه ساخت شویم که تاکنون ۴.۵ کیلومتر از این مسیر آزادراهی آزادسازی شده است.

احمدی نوری با تاکید براینکه دولت قصد دارد سهم مالی خود را در احداث آزادراه‌ها بسیار کاهش دهد، افزود: در حال حاضر آزادراه بندرعباس - کرمان به طول ۳۵۰ کیلومتر با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی (توسعه علوی ایران) اجرا می‌شود.

آمادگی شرکت‌های خارجی برای حضور در پروژه‌های آزادراهی

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها به احداث آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۱۳۰ کیلومتر توسط سرمایه‌گذار خارجی اشاره کرد و افزود: دولت برنامه دارد به سرعت آزادراه قم تا گرمسار، سمنان و مشهد را نیز تکمیل ‌‌کند و به زودی ۲۸ کیلومتر از آزادراه ساوه - همدان افتتاح می‌شود.

وی با اعلام اینکه در هیچ یک از پروژه‌های آزادراهی بدهی به پیمانکاران نداریم، گفت: استفاده از ظرفیت اسناد خزانه اسلامی، به کارگیری قانون رفع موانع تولید و انتشار ۱۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه‌های آزادراهی، از دلایل صفر شدن بدهی دولت به پیمانکاران در ساخت آزادراه‌ها است.

احمدی نوری در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های آزادراهی کشور، گفت: شرکت های بین المللی برای حضور در پروژه های ایران اعلام آمادگی کرده اند که از جمله می توان به شرکت هایی از روسیه، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و ترکیه اشاره کرد.

پیمانکاران چینی از آزادراه تهران - شمال می‌روند

وی در خصوص آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال، اظهار داشت: در قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال عمده نواقص تاحدود ۹۹ درصد رفع شد، ‌ ریزش‌ها کنترل شده و گالری‌ها را اجرا کردیم. منطقه یک این آزادراه هم که از کن تا شهرستانک است، ۶۰ کیلومتر مسیر فعلی را کوتاه تر می کند که عملیات اجرایی آن از سوی ۵ پیمانکار در حال انجام است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با اشاره به اینکه پیمانکاران چینی از این قطعه می روند و کار در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار دارد، افزود: شرکت چینی در حال انجام باقیمانده ۷۰ میلیون دلار فاینانس خود است و با اتمام عملیات تکمیل پل در قطعه یک، دیگر پروژه را به آنها واگذار نمی‌کنیم.

احمدی نوری با اعلام اینکه تکمیل تونل البرز در منطقه ۲ از اولویت‌های ما است، ادامه داد: در قطعه یک آزادراه تهران-شمال بزرگترین تونل به طول ۶ کیلومتر داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم به وسیله احداث گیت‌ها در تونل، فواصل تردد را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که قطعه ۳ این آزادراه نیز با همکاری مشاور خارجی مطالعه شود البته طی مطالعات موجود مشخص شد که نمی‌توانیم ادامه قطعه ۲ را به جاده موجود وصل کنیم، گفت:در تونل البرز ۲ شرکت جنرال مکانیک و تالون از دو طرف پروژه در حال اجرای عملیات هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر