بهر حال ما هم باید بهروز شویم یا به قول انگلیسی زبان ها «آپدیت» باشیم. اگر تا دیروز تلفن همراه بود و پنلهای ارسال SMS انبوه، امروز گوشی هوشمند است و نرمافزارهای پیامرسان و اگر از این همه تکنولوژی و فناوری استفاده نکنیم، پس ایرانی و ذهن خلاق و ضریب هوشی بالای وی به چه دردی میخورد؟!
البته که جملات بالا نه طنز است و نه شوخی. بلکه موردی است که دقت در آن میتواند عمق فاجعه در زیست اجتماعی دسته هایی از این «ما» را نشان دهد. دسته ها و گروه هایی که فرصت طلبی و «زرنگی» را به هر قیمت و هر بهایی سرلوحه قرار داده و حتی اگر بهای آن ضرر و زیان روانی و مالی برای خود و هم میهنانشان باشد.
حتما شما هم متوجه اصل مطلب شده اید و برای رسیدن به سر خط ماجرا نیازی به مقدمه چینی نیست. تلگرام که اساسا یک ابزار پیام رسان و پر مخاطب با امکانات خوب و جالب توجه است، اکنون چند صباحی است که برای بسیاری از دوستان «زرنگ» و فرصت طلب ما تبدیل به جایگزینی برای SMS و وایبر مرحوم شده است. ابزاری که با یک تغییر کاربری، در دست آنهایی که خود را صاحب فکر و خلاقیت در بازاریابی میدانند، تبدیل به سوهان روح بسیاری از کاربران این نرم افزار شده است.
البته این موضوع طبیعی بود و قابل پیش بینی. در حالی که SMS های تبلیغاتی اپراتورهای همراه برای مدت زمانی مدید ابزارهایی برای پخش تبلیغات انبوه و گروهی شده بود و البته که هزینه های اضافی هم در بر داشت، رشد و توسعه ابزارهای پیام رسان اینترنتی بر روی پلتفرم موبایل، گزینه ای مقرون به صرفه تر برای همه این بازاریاب های زرنگ و خلاق و صاحب ایده است! و همین ایده های خلاقانه منجر به آن شده است که اکنون، هیچ روزی نیست که بر روی تلگرام چندین پیام تبلیغاتی در قالب گروه یا کانال برای کاربران ارسال نشود.
نکته جالب آنکه به مرور زمان این ذهن های خلاق و ضریب هوشی های بالا، روش های بهتری برای تبلیغات گروهی در تلگرام پیدا میکنند، از دست اندازی به امکانات جدید تلگرام همچون کانال – که محدودیت ارسال برای تعداد انبوه کاربران را از بین برده است – تا خلق ایده های جدید همچون ساخت گروه های تبلیغاتی به نام خود شما! بله کاملا درست است. پدیده جدیدی که در این تبلیغات تلگرامی شاهد آن هستیم، از این قرار است که اکنون تبلیغات تلگرام با نام خود شما برای شما ارسال میشود:
تنها یک جستجوی ساده در اینترنت میتواند شما را به چندین و چند گزینه برای داشتن تبلیغات انبوه تلگرامی برساند. اگر به فکر آن هستید که تبلیغات انبوه آرایشگاه، آموزشگاه خیاطی، بقالی، خرازی، کفاشی یا لواشک فروشی خود را در تلگرام صورت دهید، راه زیادی برای طی کردن ندارید. کافی است گوگل را باز کنید و تبلیغات تلگرامی را در آن جستجو کنید!
اما واقعیت آن است که همه این صاحبان ایده و بازاریاب های زرنگ که اکنون پنل های ارسال پیام انبوه در تلگرام – سابقا SMS – را در اختیار شما قرار میدهند، همه این ضریب های هوشی بالای 200 که تحولی بزرگ در دنیای مارکتینگ را رقم زده اند، یک نکته اساسی را به فراموشی محض سپرده اند، آن هم اینکه تمامی این پیام های انبوه با نهایتا چند کلیک یا لمس ناقابل در دسکتاپ یا موبایل به طرفه العینی پاک میشوند و 99 درصد این پیام ها به هیچ وجه از سوی کاربران خوانده نمیشوند.
همه این مغزهای خلاق فراموش کرده اند که این روش تبلیغاتی از آنجایی که سوهان روح کاربران است، مدت ها است از سوی کارشناسان و دانشمندان علم تبلیغات و بازاریابی رد شده و به عنوان ضد تبلیغات معرفی میشود. همه این ایرانی های زرنگ و فرصت طلب فراموش کرده اند که در دنیای امروز، مشخص کردن اهداف دقیق و با بازدهی بیشتر در بازاریابی برای صرفه جویی در هزینه ها و گرفتن بیشترین بازخورد، تبدیل به یک اصل اساسی شده است و اساسا ارسال انبوه تبلیغ تعمیرات فوق تخصصی لوله و اتصالات فلانی، مجهز به آخرین متدهای روز، نه صورت خوشی دارد و نه هدف گیری متناسبی برای کسب بهترین نتیجه است! این نوع از تبلیغ اساسا باید برای مشتریانی ارسال شود که مشکل ترکیدگی یا گرفتگی لوله دارند یا احتمالا در آینده نزدیک با این مشکل مواجه خواهند بود.
متاسفانه این دست از دوستان نمیتوانند به درستی درک کنند که چرا شرکت هایی مانند گوگل و فیسبوک میلیون ها دلار هزینه در ماه و میلیاردها در سال میکنند تا اطلاعات دقیق تر و جزئی تر از کاربران بدست آورند. این عزیزان با آن همه ضریب هوشی نمیتوانند درک کنند که بازار یابی و تبلیغات صحیح در این دوره و زمانه به شکلی بنیادین وابسته به داشتن بهترین و مناسب ترین اطلاعات در مورد اهداف تبلیغاتی و در رده دوم بهترین روش ها برای نمایش تبلیغ بدون آزار دادن مخاطب و فرد هدف است.
نتیجه این عدم ادراک هم این است که همه این تبلیغات انبوه تلگرامی در کسری از ثانیه بعد از ارسال، بدون آنکه دیده شود یا به محتوی آن توجهی شود، دار فانی را وداع میگوید و لوله کش داستان ما کمترین تحولی را در کسب و کار خود مشاهده نخواهد کرد!
این واقعیتی است که متاسفانه این روزها درگیر آن هستیم. واقعیتی که خود بیانگر یکی از بدترین و زننده ترین ویژگیهای ما است. رفتار غلط و از روی نا آگاهی و عدم توجه به دانش و علم و اصول در اموری که به آن اقدام میکنیم، حتی به بهای آزار دادن دیگران، و تنها به امید کسب سود و منفعت شخصی.
واقعیت آن است که این تبلیغات تلگرامی مزاحمت های اساسی را برای کاربران ایجاد میکند. مزاحمت هایی که پیش از این منجر به شکایت های فراوان کاربران در مورد SMS های تبلیغاتی شده بود تا آن که اپراتورهای همراه را مجبور به ایجاد ساز و کاری برای ملغی کردن این پیام ها نمود.
اما متاسفانه در حال حاضر بر روی تلگرام ساز و کاری برای شکایت از این تبلیغات اسپم وجود ندارد و البته اگرچه بعید نیست که به زودی راه حلی پیدا شود اما در حال حاضر تنها راه این است که به محض دریافت یک پیام تبلیغاتی بر روی تلگرام، شماره مورد نظر را Report کرده یا گزارش دهید و کاربر تبلیغاتی را Block نمایید.
این مشکل از آنجایی ناشی میشود که اکنون در تلگرام هر کسی میتواند شما را بدون اجازه به یک گروه یا یک کانال دعوت کند و برای ملحق کردن شما به این گروه ها یا کانال ها نیاز به دریافت هیچ مجوز یا Permission نیست. در نتیجه پنل های ارسال تبلیغات به شکل انبوه میتوانند شما را به گروه های تبلیغاتی خود اضافه کرده و سوهان روح شما شوند. موضوعی که برای یک نرم افزار پیام رسان که امنیت را برترین ویژگی خود میداند، حکم آبروریزی دارد.
در نتیجه اساسی ترین راهی که به نظر میرسد این است که تلگرام قابلیتی را در این نرم افزار به وجود آورد که اضافه کردن کاربران به گروه ها و کانال ها تنها با اجازه آنها مقدور باشد. اما راه رساندن این درخواست به مسئولان تلگرام چیست؟
برای این کار بهترین راه ارسال درخواست ها به تیم پشتیبانی تلگرام است. برای دسترسی به این تیم کافی است به تنظیمات تلگرام رفته و در پایین صفحه گزینه Ask a Question را انتخاب کنید. فقط توجه داشته باشید که سوال و درخواست شما از تیم پشتیبانی باید به زبان انگلیسی باشد:
این درخواست ها میتواند جدیت موضوع را برای تلگرام و مسئولان آن مشخص ساخته و آنها را متوجه یک حفره امنیتی آزار دهنده برای کاربران در نرم افزار خود کند. تا آن زمان اما فقط باید به پاک کردن تبلیغات و Report کردن بوقچی های تبلیغات چی انبوه تلگرام ادامه داد و البته امیدوار بود که این دوستان هوشمند یکبار برای همیشه به بیهوده بودن و بی نتیجه بودن کسب و کار خود پی ببرند!