۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۵۹۳۷
رییس سازمان انرژی اتمی:
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته منطقه خواستار همکاری در زمینه‌های علمی با ما هستند.

علی اکبر صالحی در چهارمین نشست راهبردی مرکز الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت در جمع اعضای هیات علمی این مرکز و اصحاب رسانه گفت: توسعه علم و اندیشه در ایران بسیار بالاست. من دوران چهارساله‌ای که به عنوان معاون دبیر کل کنفرانس کشورهای اسلامی فعالیت داشتم به کشورهای بسیار زیادی سفر کرده و مسایل بسیاری را از نزدیک دیدم و متوجه این مهم شدم که زیبایی پیشرفت ما نسبت به دیگر کشورها خودجوش بودن آن است.

رییس سازمان انرژی اتمی در توضیح امکان استفاده از الگوهایی دیگر به غیر از الگو اسلامی–پیشرفت اعلام کرد: ما در طول سالیان گذشته ثابت کرده‌ایم زندگانی و رفتار حضرت امام (ره) یا رفتار رزمندگان و شهدای دفاع مقدس الگوهای دیگری که باید به کار گرفته شوند و به کار نیز گرفته می‌شوند.

وی با مقایسه تعداد عناوین کتبی که بعد از انقلاب و قبل از انقلاب به چاپ رسیده خاطرنشان کرد: تعداد عناوین کتب چاپ شده در ایران سالانه بیش از مجموعه عناوین کتب چاپ‌شده در مجموعه کشورهای اسلامی است.

صالحی با اشاه به یکی از دیدارهایش از زمان تصدی وزارت خارجه با مقام‌های ترکیه یادآور شد: نخست‌وزیر ترکیه در حاشیه یکی از سفرها از من درخواست کرد تا در خصوص مسایل موشکی و همچنین سلول‌های بنیادی با دانشمندان تُـرک همکاری کنیم و این موضوع برای ما بسیار خوشحال‌کننده است که کشورهای پیشرفته منطقه خواستار همکاری در زمینه‌های علمی با ما هستند.

صالحی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر مقاومت مردم در جریان مذاکرات نبود٬ قطعا راه به جایی نمی‌بردیم و در حقیقت همین مقاومت، مقاومت مردمی یک الگوی تمام و کمال است که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی انقلاب اسلامی را همچون پدیده‌ای زنده دارای سه دوره دانست و افزود: دوره نخست حیات انقلاب دوره پیروزی انقلاب اسلامی که نزدیک یکصد سال پیش از 22 بهمن 57 آغاز  و پس از آن دوره بالندگی انقلاب شروع شد که هم اکنون ما در واپسین لحظات این دوره به سر می‌بریم  و در این زمان از خیلی جهان به بالندگی رسیده‌ایم.

وی افزود: آینده کشور ما بسیار روشن است و باید توجه کنیم که این مسئله را از باب آرزو مطرح نمی‌کنم بلکه این واقعه خدشه‌ناپذیر است٬ چرا که جمهوری اسلامی در شرایطی قراردارد که به اعتراف جهان اگر موانع مشکلات برداشته شود ما بر روی سکوی پرتاب قرار خواهیم گرفت.

صالحی اعلام کرد: البته 250 هزار کیلومتر لوله‌کشی گاز که از پس پیروزی انقلاب به انجام رسیده برای ما عادی شده در حالی که این مسئله شایسته افتخار است.

صالحی ادامه داد: نگاهی به همسایگانمان داشته باشید. کشور عراق بعد از 10 سال از تغییر رژیمش با جمعیتی یک سوم و درآمدی دو برابر ما نه تنها قادر به تامین امنیتش نیست بلکه حتی نمی‌تواند برق خود را تولید کند.این درحالی است که ایران از بعد هسته‌ای در میان تمامی کشورهای در حال توسعه به چنین جایگاهی دست یافته که امروز همه جهان متعجب شده است و همین توانمندی ما در بحث هسته‌ای است که موجب نگرانی غرب شده و همزمان آنها را مجبور ساخته که مساله هسته‌ای را از طریق مذاکرات حل کند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ترکیه دیگر همسایه ما هم اکنون بیش از 400 هزار میلیارد بدهی خارجی دارد. وضعیت یونان را همگی می‌دانید. شما دیدید ارزش پول ترکیه تنها در طی یک تحرک از سوی داعش 20 الی 30 درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد که ما با چه پشتوانه‌ای پیشرفت کشور را تحقق بخشیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما هنوز نتوانسته‌ایم این مساله را در افکار عمومی جهان جا بیاندازیم اما شاهدیم که آهسته آهسته این مساله در حال جا افتادن است.

وی با اشاره به اعترافات برخی از دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: زمانی آقای البرادعی اعتراف کرد همین که شما امکان انتخاب رییس جمهورتان را دارید نعمت بزرگی است که ما از آن محرومیم. البته ما هنوز به نوک قلعه پیشرفت مد نظرمان نرسیده‌ایم اما بی‌شک با سرعت و به سمت سوی درست در حال حرکت هستیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که چه زمانی کشورهای اسلامی پیشرفت خواهند کرد، گفت: هرگاه انسان‌های لایق در جایگاه درست خود قرار گیرند حتما پیشرفت محقق خواهد شد و همین شیوه حکمرانی جدید ماست که نقطه قوت است.

وی افزود: اگر ولایت فقیه نبود، نمی‌دانم مملکت در جریان مذاکرات هسته‌ای به چه بلایی گرفتار می‌شد و این شیوه حکمرانی متفاوت ما امروز حتی مورد توجه کشورهای اروپایی نیز قرار گرفته است.

صالحی با بیان اینکه بنابر توصیه مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی ما باید برای تولید مایحتاج برق خود از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم که در این خصوص حدود 8 هزار الی 20 هزار مگاوات در نظر گرفته‌ایم که به آن دست پیدا کنیم، اعلام کرد: هم اکنون مذاکرات برای ساخت دو نیروگاه با چینی‌ها آغاز شده و قرارداد ساخت دو نیروگاه را هم با کشور روسیه بسته‌ایم.

صالحی در پایان تاکید کرد: البته بحث برجام موضوع مفصلی است اما همین قدر بگویم که ما به هیچ وجه هیچگونه محدودیتی را نپذیرفته‌ایم. طرف مقابل ما را از حرکت به ساخت سلاح هسته‌ای منع کرده اما از آنجا که ما اساسا چنین قصدی نداشتیم این موضوع محدودیت محسوب نمی‌شود و من خدا را شاهد می‌گیرم ما در بحث فنی در برجام هیچ چیز را که موجب کند روندمان باشد از دست نداده‌ایم .


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر