رویترز در انعكاس اخبار مربوط به پرونده هستهای كشورمان مكرراً از توصیفاتی چون "فعالیتهای حساس هستهای، "فعالیتهای مشكوك" ، "جاه طلبیهای هستهای"، "فعالیت های مخفی" " بلندپروازیهای اتمی " و ... استفاده میكند.
رسانههای غربی عمدتاً تحت نفوذ و
مالکیت بنگاههای اقتصادی بزرگ بوده و منعکس کننده اخبار و تفسیرهای طبقه
حاکم جامعه میباشند که گاه با دنیای واقعی فاصله بسیاری دارد.در اغلب
رسانههای غربی تلاش معناداری برای جهتدهی هدفمند اخبار صورت میگیرد.
در
واقع این رسانهها میکوشند با استفاده از ابزارها و تکنیکهای قضاوت و
پرهیز از بیان واقعیات مغایر با اهداف خاص خود، افکار عمومی را به گونهای
شکل دهند که تأثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب به جای گذارد.
اولویت
آنچه غالباً به عنوان اخبار در رسانههای امروز غرب میبینیم یا میشنویم
عمدتاً هدفمند بوده و علل و پیامدهای یک واقعه را بر اساس دیدگاهی ویژه و
منحصر به فرد بررسی میکنند.
به ندرت به اخباری برمیخوریم که دقیق و مستند ارائه شده و مبتنی بر آمار و ارقام موثق باشد.
ناگوارتر، آن که با
گذشت سالها از تبلیغات رسانهای غرب و پیشرفت روزافزون فناوریهای
اطلاعاتی در چند دهه اخیر قوه قضاوت و تحلیل مخاطبان جهانی این رسانهها رو
به کاستی است.
در
مورد مذاکرات هستهای غربیها سعی داشتند قبل و بعد از مذاکرات با استفاده
از تبلیغات رسانهای در چارچوب دیپلماسی عمومی بهرهبرداری خاص خود را
داشته باشند.
به
طور کلی این رسانهها روی افکار عمومی داخلی و خارجی به ویژه مردم ایران
متمرکز شده و همچنین برای مذاکره کنندگان که میبایست در برابر این اخبار
دروغین واکنش نشان داده و آنها تکذیب میکردند، فضای سنگینی ایجاد شده بود
و این فضا همچنان از سوی غرب پابرجاست.
لازم
به ذکر است تلاش رسانههای غربی ایجاد تردید در دل مردم ایران بوده و از
طرفی با تبلیغات دروغین خود سعی میکنند در افکار عمومی غرب، ایران را
کشوری معرفی کنند که به دنبال تسلیحات هستهای است. البته با مواضع خوبی که مذاکره کنندگان در دو سال اخیر داشتند، این وجه تبلیغات آنها کاملاً خنثی شده است.
به عنوان نمونه خبرگزاری رویترز
در انعكاس اخبار مربوط به پرونده هسته ای كشورمان مكرراً از توصیفاتی چون
«فعالیت های حساس هسته ای» ، «فعالیت های مشكوك» ، «جاه طلبی های هسته ای»،
«فعالیت های مخفی »،« بلندپروازیهای اتمی »و ... استفاده می كند. در
راستای همین سیاست این خبرگزاری برای توجیه و منطقی قلمداد كردن مخالفت با
حق مسلم ایران برای دستیابی به فناوری های هسته ای به این فعالیت ها همچون
نوعی« تهدید »علیه امنیت سایر كشورها و عامل» نگرانی «افكار عمومی جهان
اشاره می كند.این خبرگزاری همچنین برای
موجه ارزیابی كردن موضع اخیر شورای حكام در مورد فعالیت های هسته ای ایران،
عملكرد مبتنی بر« پنهان كاری »و« فریب »جمهوری اسلامی را در اتخاذ چنین
موضعی دخیل و مؤثر ارزیابی می كند:« مذاكرات اتحادیه اروپا و ایران در ماه
اوت و پس از آن كه تهران فعالیت های حساس هسته ای را در كارخانه ای در
اصفهان از سر گرفت، فروپاشید.»
در
این بین BBC هم تلاش می کند تا در اکثر مواقع خود را آگاهانه همراه با
خواست مردم معرفی نمايد، در اين موضوع نيز بخش عمده جهت گيری پنهان خود را
متمايل به انجام توافق ساماندهی نموده بود که اولا هم خود را همراه افکار
عمومی نشان داده باشد و هم در راستای ديگر دول غربی عقب گشت دولت ايران را
در موضوع هسته ای خوشايند برای مردم جلوه دهد.
در
این باره باید اشاره کرد که گزارش های تلویزیون بی بی سی فارسی درباره
وضعیت سایت نطنز، پیوستن وزیران خارجه قدرت های اروپایی به مذاکرات هسته ای
وین و مکانیسم لغو تحریمها علیه ایران مهمترین سوژه های تبلیغی بنگاه
رسانه ای دولت بریتانیا در زمینه هسته ای بوده اند منجمله؛
تکرار کلیدواژه «جنگ سرد» و تاکید بر «آینده ای نامطمئن»، فراوانی
بکارگیری واژه «پنهانکاری» در مورد ایران، بازی مکرر با مفهوم «امنیت
جهانی»، تاکید بر واژه «تصمیم سیاسی» در مورد ایران.
طبق
نظریه بسیاری از کارشناسان میبایست در بین روزنامهها، سایتها و
رسانههای داخلی کشور هماهنگی بیش از پیش ایجاد شود تا اقداماتی در راستای
اطلاعرسانی شفاف درباره مذاکرات به ملت ایران و همچنین افشای دروغهای غرب
انجام دهند، همان طور که طرف مقابل این اقدام را انجام میدهد.
گفتنی
است همین رویکرد در بحث گروههای تروریستی کاملاً قابل مشاهده است که در
این باره با روحالله لطیفی کارشناس مسائل بینالملل و مدیر پایگاه
اطلاعرسانی قربانیان ترور صحبت کردیم.
"روحالله لطیفی" در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه
خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تأثیر رسانه در افکار عمومی اظهار داشت:
رسانه ابزار مهمی در بحث سیاست خارجی کشورها محسوب میشود یعنی اگر کشوری
دارای رسانهای قدرتمند و دارای استراتژی خبری محکم و برنامه مناسب و
پیوسته باشد، با تعداد مخاطبین رو به رشد و جلب اعتماد آنها میتواند
سیاستهای خود را پیاده و مدیریت کند.
این
کارشناس روابط بینالملل به واقعه 11 سپتامبر اشاره کرد و گفت: در آن زمان
فارغ از این که چه کسی این عمل را انجام داد، آمریکا و به ویژه جنگطلبان
این کشور از طریق رسانه اذهان عمومی را در جهت واکنش به این عمل تروریستی
علیه افغانستان آماده کردند. در حالی که
بنلادن اهل عربستان بوده و میبایست در این جریان عربستان پاسخگو میبود
ولی با این بهانه افغانستان را مورد حمله قرار داده و دفاع پیش دستانه را
از طریق رسانههای خود موجه جلوه دادند که لازم به ذکر استدفاع
پیش دستانه در منشور سازمان ملل متحد تعریف نشده است و دولتها میبایست
در قالب دفاع مشروع یعنی حمله متقابل بعد از یک حمله به همان شدت عمل کنند
ولی میبینیم آمریکا به وسیله رسانه جنایات و حملههای خود را در راستای
دفاع از خود نمود میدهد.
مدیر
پایگاه اطلاعرسانی قربانیان ترور با بیان این که کشورهای غربی به ویژه
آمریکا دارای دو سیاست مختلف و متفاوت است، تصریح کرد: ایالات متحده در
راستای اهداف خود، دارای سیاست اعلامی و سیاست اعمالی است که در کشورهای
غربی به ویژه آمریکا این دو نوع سیاست منطبق نبوده و در بسیاری از موارد
شاهد آن هستیم که برخلاف سیاستهای اعلامی عمل کرده و در رسانههای خود
کاملاً متفاوت از اعمال خود جلوه داده و در راستای منافع لیبرالیستی خود
قدم برمیدارد.
لطیفی با اشاره به موضوع حمایت رسانهای از گروه تروریستی داعش هم افزود:
اگر حمایت رسانهای غرب اعم از فضای مجازی و تلویزیون و ماهواره نبود،
داعش به این شدت قدرت نمیگرفت و این رعب و وحشت رسانهای که کاملاً به
صورت حرفهای مدیریت میشود برگرفته از فیلمهای هالیوودی بوده و با مشاوره آمریکا و با حمایت سرویس اطلاعاتی غرب ایجاد شده است و
خط فکری که بر مردم به نام اسلام از منظر داعش القا میشود، اسلام را دشمن
آمریکا و انسانیت معرفی میکنند؛ بنابراین غربیها با رسانهای کردن اهداف
خود به بهانه مبارزه با داعش در منطقه نفوذ کرده و از طرفی هم اسلام هراسی
را در کل دنیا شایع کردهاند.
وی
در پایان رسانهای کردن بیش از حد اعمال داعش و دشمن جلوه دادن این گروه
تروریستی علیه آمریکا را بهانهای برای فروش تسلیحات غرب و نفوذ در منطقه و
همچنین دسترسی به منابع طبیعی از جمله نفت دانست.