مانور «طرح اضطراری فرودگاه در شب» برای نخستین بار در فرودگاه بینالمللی شهید آیتالله دستغیب شیراز برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، مانور «طرح اضطراری فرودگاه در شب» برای نخستین بار شامگاه یکشنبه در فرودگاه بینالمللی شهید آیتالله دستغیب شیراز برگزار شد.
حمیدرضا سیّدی، مدیرکل فرودگاههای استان فارس، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در فرودگاه شهید آیتالله دستغیب شیراز 96 پرواز ورودی و خروجی انجام شد و به طور متوسط روزانه در این فرودگاه حدود 90 پرواز انجام میشود.
وی با تأکید بر اینکه حدود 70 درصد سوانح هوایی در زمان نشستن یا برخاستن هواپیماها و در محیط داخلی فرودگاه اتفاق میافتد، افزود: مانورهای طرح اضطراری در فرودگاهها در راستای به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از سوانح و تعداد مصدومان و تلفات در زمان حوادث و سوانح فرودگاه و تقویت آمادگی فرودگاه در راستای مدیریت سوانح اجرا میشود.
سیّدی خاطرنشان کرد: در ساعات شب تعداد کارمندان بخشهای مختلف فرودگاه و دستگاههای مختلف امدادرسان در سطح شهر کاهش مییابد و کارایی بیشتر دستگاهها در ساعات شب کم میشود به همین دلیل تصمیم به برگزاری نخستین مانور طرح اضطراری فرودگاه در شب در فرودگاه شهید دستغیب به منظور سنجش توانمندی دستگاههای مختلف مرتبط با این موضوع گرفته شد.
مدیرکل فرودگاههای استان فارس برگزاری مانور«طرح اضطراری فرودگاه» بهویژه در شب را یکی از الزامات هر فرودگاه دانست و گفت: دستگاههای مختلف امدادرسان باید بتوانند در زمان روی دادن سوانح سریع و به موقع وارد عمل شوند و بحران را کنترل کنند.
وی عنوان کرد: براساس سناریوی تعریف شده برای این طرح اضطراری یک فروند هواپیما در زمان برخاستن از باند خارج شده و بلافاصله پس از روی دادن سانحه اطلاعرسانی به نیروهای امدادی انجام شد و دستگاههای کمکرسان به سرعت وارد عمل شدند و آتش را مهار کرده و مصدومان را به مراکز درمانی و بیمارستان منتقل کردند.
سیّدی با اشاره به تلاشهای انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر این مانور و تشکر از همکاری ارگانهای مختلف در این راستا، تصریح کرد: برای برگزاری این مانور حدود 16 جلسه با ارگانها و دستگاههای مرتبط و مؤثر تشکیل شده که تمام این جلسات به صورت جداگانه و دو جلسه نیز به صورت عمومی با حضور دستگاههای امدادرسان شهر، مجموعه استانداری فارس، مدیرکل پدافند غیرعامل استان و شهرداری شیراز برگزار شده است.
وی افزود: هفته گذشته نیز یک جلسه با حضور تمام دستگاههای مربوطه در فرمانداری شهرستان شیراز و با حضور فرماندار شهرستان شیراز تشکیل شده و هماهنگیهای لازم برای برگزاری مانور انجام شده است.
مدیرکل فرودگاههای استان فارس با بیان اینکه عملکرد دستگاههای مختلف در مانور در قالب سناریویی که تعریف شده بود قابل بررسی است، عنوان کرد: حضور بهموقع در زمان سوانح مهمترین بخش حضور دستگاههاست و هماهنگ کردن بیش از 15 دستگاه که هرکدام وظیفه خاصی در برگزاری مانور دارند کار راحتی نیست.
سیّدی با اشاره به اینکه مانور «طرح اضطراری فرودگاه» هر دو سال یکبار در فرودگاه بینالمللی شهید آیتالله دستغیب شیراز برگزار می شود خاطرنشان کرد: تمام مانورهای انجام شده پیشین در سطح فرودگاههای استان در طول روز برگزار شده و این مانور نهتنها نخستین مانور برگزار شده در شب در فرودگاههای استان بلکه نخستین مانور در سطح تمام فرودگاههای کشور است.
نظارت بر چگونگی برگزاری مانورهای طرح اضطراری فرودگاه را مجموعه استانداری در بخش پدافند غیرعامل و ارزیابهای کشوری از سازمان هواپیمایی کشوری بر عهده دارند و یک تیم ارزیاب 7 نفره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری که متولی حملونقل هوایی و زیرمجموعه وزارت راه هستند در زمان برگزاری نخستین مانور طرح اضطراری فرودگاه بینالمللی شهید آیتالله دستغیب شیراز حضور داشتند.
علیرضا صدارت، معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور و رئیس گروه ارزیاب از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، نیز در پایان این مانور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همکاران ما از شرکت فرودگاههای کشور برای ممیزی و ارزیابی مانور فرودگاه شهید آیتالله دستغیب شیراز حاضر شدند.
وی با ابراز خرسندی از اظهارنظرهای اولیه گروه ارزیاب سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: ارزیابی اولیه نشاندهنده همکاری و هماهنگی بسیار خوب بین واحدهای مختلف بهویژه واحدهایی که در داخل و خارج فرودگاه هستند مانند هلالاحمر، اورژانس، ستاد بحران استان، پزشکی قانونی، بیمارستانها و غیره است.
معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه به این مانور چه نمرهای میدهید گفت: پس از ارزیابی نهایی میتوان به مانور نمره داد اما در حال حاضر براساس ارزیابیهای اولیه و برگزاری موفقیتآمیز مانور میتوان گفت 95 درصد خوب اجرا شده است.
صدارت خوب برگزار شدن مانور را وابسته به سه عامل هماهنگی، ارتباطات بین واحدهای مختلف و سرعت عمل دانست و افزود: کل فرآیند مانور از آغاز تا پایان حدود 45 دقیقه طول کشید و با توجه به اینکه این سانحه که 28 مجروح داشته و سانحه بزرگی نبوده با این تعداد مصدوم در زمان مناسبی انجام شد.
وی با بیان اینکه برگزاری مانور با تعداد مصدومان بیشتر در مدت زمان بیشتری اجرا میشود تصریح کرد: ارائه خدمات در زمان سوانح زمان خاص و استانداردی ندارد و بسته به شرایطی است که سانحه رخ میدهد.
معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور با اشاره به اینکه وقوع سانحه در داخل و خارج از فرودگاه شرایط متفاوتی برای مدیریت سانحه و بحران ایجاد میکند، خاطرنشان کرد: مدیریت سوانح در داخل فرودگاه برعهده مدیریت فرودگاه و خارج از فرودگاه برعهده ستاد بحران استانداری هر استان است.
صدارت با بیان اینکه روی دادن سانحه در هر منطقه جغرافیایی شرایط خاص خود را برای کنترل بحران دارد، عنوان کرد: اگر هواپیما در منطقه کوهستانی و صعبالعبور دچار سانحه شود زمان خیلی بیشتری برای امدادرسانی نیاز است و در فضاهای بازتر بهتر میتوان عمل کرد.
وی با اشاره به اینکه در مانور برگزار شده در حدود 6 سال گذشته در همین فرودگاه نقاط ضعف بیشتری مشاهده شد، اظهار داشت: نقاط ضعف در هر مانور پس از مانور بررسی میشود تا در مانورهای بعد در سطح کشور به این نکات توجه شود و اگر سانحهای رخ داد ارائه خدمات با کمترین میزان تلفات و خسارات انجام شود.
معاون مدیرکل دفتر استانداردهای فرودگاهی کشور با بیان اینکه این مانور هشتمین مانور برگزار شده در فرودگاه شهید دستغیب شیراز است، افزود: در سطح کشور 54 فرودگاه متعلق به فرودگاههای کشور فعالیت دارند و هر دو سال یک بار در هر فرودگاه کشور مانور برگزار میشود که در مجموع میتوان گفت سالانه 25 مانور در سطح فرودگاههای کشور برگزار میشود.
صدارت برگزاری مانورها را یکی از الزامات فرودگاههای کشور و زمینه برطرف شدن موانع موجود در مسیر کنترل سوانح و بحرانهای هوایی و سبب تقویت عملکرد دستگاههای مختلف امدادرسان در زمان بحران دانست.