راه نخست در تحریمکردن غرب، این است که بازار بزرگی که در ایران دارند را از آنها بگیریم. رهبر انقلاب در دیدار یادشده فرمودند:
»این کشور کشور بزرگی است، پهناور است، پرجمعیّت است؛ بازار داخلی این کشور یک بازار هفتادوچند میلیونی است، اینها خیلی بااهمّیّت است«.
حق با ایشان است. شرکتهای غربی حتماً به سران سیاسی خود فشار وارد میکنند که به هر صورتی که میشود، بازار داخلی ایران از کف آنها نرود. این بازار علاوه بر کالاهای لوکس (البته این لفظ را در قالب علم اقتصاد به کار بردهایم، یعنی کالاهای آماده مصرف نه لزوماً تشریفاتی و گرانقیمت) مانند پوشاک، خوراک، لوازم منزل، وسایل ورزشی و ... شامل کالاهای اولیه و واسطهای نیز میشود، مانند بسیاری از قطعات که در ماشینآلات کارخانهها و خودروها استفاده میشود، بسیاری از مواد مورد نیاز در تولید محصولات شیمیایی و بهداشتی، بسیاری از محصولات مورد نیاز در پروژههای عمرانی دولتی و خصوصی و ... .
یک نمونه از این موارد، ضرری بود که شرکت پژو در نتیجه تحریمشدن
ایران به خود دید. در سال 2011 میلادی، به گزارش اقتصادآنلاین، حدود 13% از بازار
پژو به ایران مربوط می
شد که در نتیجه
تحریم ایران، حدود 4 میلیارد یورو ضرر را متحمل شده است. همچنین شرکت رنو نیز اعلام کرد بر اثر تحریم ایران از ژوئیه 2012 میلادی تا نیمه 2013، 512 میلیون یورو ضرر کرده است.
قطعاً چنین اقداماتی توسط طرف ایرانی نیازمند شرایطی است تا با موفقیت قرین باشد: