۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۸۱۳۰
مدیرعامل گروه صنعتی مپنادر گفتگوی ویژه خبری؛
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه خوشبختناه توانسته‌ایم تولید را به صورت پراکنده داشته باشیم افزود: تولید پراکنده از جهت پدافند غیرعامل اهمیت دارد.
توانمندی‌های داخلی در صنعت آب و برق کشور شب گذشته با حضور «محمد چیت‌چیان» وزیر نیرو و «عباس علی آبادی» مدیر عامل گروه صنعتی «مپنا» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
چیت‌چیان در ابتدا و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه وضعیت نیروگاه‌های کشور در چه شرایطی است، گفت: خوشبختانه کشورمان با داشتن 70 هزار و 40 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در جایگاه چهاردهم دنیا قرار گرفته است.
 
وی تصریح کرد: علی رغم تمامی فشارها و تحریم‌های اعمال شده در صنعت برق کشور به لطف خداوند با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی کشور توانسته‌ایم برق مورد نیاز را با اطمینان و کیفیت تامین کنیم.
 
وزیر نیرو با بیان این که 30 سال پیش صحبت از ساختن نیروگاه، افسانه به حساب می‌آمد، افزود: در آن دوران تمامی نیروگاه‌ها، پست‌های برق و سایر تجهیزات توسط پیمانکاران خارجی ساخته می‌شد به گونه‌ای که مشاوران خارجی به ایران برای طراحی و نصب می‌آمدند.
 
*تمام تجهیزات صنعت برق در داخل کشور ساخته می‌شود


چیت‌چیان گفت: خوشبختانه امروزه در جایگاهی ایستاده‌ایم که تمامی تجهیزات صنعت برق در داخل کشور ساخته می‌شود به طوری که تمامی طراحی‌ها و سایر امور به دست توانمند صنعتگران کشور انجام شده است.
 
وی ادامه داد: این نتیجه به بهای زحمات بسیاری است که در طول 30 سال گذشته حاصل شده و مدیران با وفای کشور با تکیه بر دانش و هوشمندی توانستند گام به گام صنعت برق کشور را به جلو پیش ببرند.
 
وزیر نیرو ادامه داد: امروزه نه فقط صنتعگران و شرکت‌های ایرانی تمامی امور را در داخل کشور انجام می‌دهند بلکه فراتر از مرزها پیش رفته‌اند و اقدام به احداث نیروگاه‌های حرارتی، آبی در خارج از کشور کرده‌اند. 
 
چیت‌چیان با اشاره به این که امروزه ایران دارای توانمندی‌های بسیاری در صنعت برق است، اظهارداشت: موارد بسیار نادری تجهیزات از خارج وارد کشور می‌شود.
 
وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از صنعت بزرگ مپنا به مناسبت میلاد امام محمد باقر(ع) و روز کارگر گفت: در این صنعت بیشتر از یک سوم نیروگاه‌های کل کشور ساخته شده است.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری علی آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین دستاورد این گروه صنعتی در نمایشگاه چه بوده است گفت: مقام معظم رهبری از نمایشگاه مپنا بازدید فرمودند. 

وی با اشاره به اینکه امکان بازدید مقام معظم رهبری از کل کارخانجات نبود افزود: برای این منظور نمایشگاهی را تدارک دیدم تا مقام معظم رهبری بتوانند محصولات این کارخانه‌ها را مشاهده کنند.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه سعی کردیم تا همه محصولات مربوطه به گروه مپنا را در این نمایشگاه تضمین کنیم خاطرنشان ساخت: در این نماشگاه به معرفی ساختار عملیتای گروه مپنا پرداختیم.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: این گروه ا مجموعه‌ای از تعدادی شرکت است که به صورت یک سیستم با هم عمل می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر به طراحی تامین مالی تامین تجهیزات بپردازند.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه ساختار تحقیق و توسعه در گروه مپنا را به عنوان محور اصلی قرار داده‌ایم گفت: در دوران اخیر به رقیبی برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده ‌ایم.  
 
وی با بیان اینکه ساختار تحقیق و توسعه گروه مپنا را به مقام معظم رهبری توضیح دادیم افزود: در این بازدید عملکرد گروه مپنا را در حوزه برق نیز مورد گزارش قرار دادیم.  
 
 علی آبادی با بیان اینکه کارخانجات مپنا شامل کارخانه‌های بویلر، ساخت توربین و کمپرسور، ساخت تجهیزات توربین و تجهیزات کمپرسور از جمله پره است.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه پره‌های داخلی از اهمیت راهبردی زیادی در این صنعت برخودار است ادامه داد: مقام معظم رهبری در این بازدید فرآنید استراتژیک آینده گروه مپنا و برنامه‌های توسعه تکنولوژی را ملاحضه فرمودند.  
 
وی با اشاره به اینکه گزارشات لازم را در حوزه نفت و گاز را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردیم خاطرنشان ساخت: نمایشگاه گروه صنعتی مپنا دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.  
 
علی آبادی در پاسخ به سوال دیگری در حوزه برق این نمایشگاه دستاوردهایی داشته است گفت: در مپنا حرکت را از مدیریت پروژه‌های نیروگاهی شروع کردیم این در حالی بود که در دوران گذشته تجهیزات اصلی را از خارج وارد می‌ساختیم و تجهیزات جانبی را در داخل کشور تامین می‌کردیم.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با بیان اینکه گروه صنعتی مپنا به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است که در حال حاضر باید اعتراف کرد که کشور در موقعیت استثنایی قرار دارد افزود: برق کالایی استراتژیک و راهبردی به حساب می‌آید به گونه‌ای که همه نیازهای کشور وابسته به این صنعت عظیم است.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه برق زیرساخت اساسی به حساب می‌آید افزود: مقامات این صنعت به دنبال بومی سازی برق هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه در مسیر خودکفایی توانستیم توربین ساز خوبی شویم خاطرنشان ساخت: از حدود ۱۰ سال پیش به سمت ساخت توربین حرکت کردیم اما این حرکت آرام آرام صورت گرفت.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا افزود: امروزه نه تنها اقدام به تولید توربین می‌کنیم بلکه توانسته‌ایم به ارتقا و طراحی توربین‌های پیشرفته بپردازیم.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه از زمان تحریم عمق صنعت برق را به نحو فوق‌العاده‌ای درک کرده‌ایم اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌های بومی برای ساخت توربین استفاده کرده‌ایم. 

*ایران توربین ساز واقعی است
 
وی تصریح کرد: توربین‌هایی را که دیروز مقام معظم رهبری بازدید فرمودند برای دو مقصد نفت و گاز، خطوط انتقال گاز و صادرات آن استفاده می‌شود.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه خوشبختناه توانسته‌ایم تولید را به صورت پراکنده داشته باشیم افزود: تولید پراکنده از جهت پدافند غیرعامل اهمیت دارد.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه درکلاس‌های مختلف از توربین‌های کوچک و بزرگ استفاده کرده‌ایم گفت: دیروز از سوی وزیر نیرو پیشنهادی مبنی بر تولید توربین‌های بزرگ ۲۸۰ مگابایت به بالا دریافت کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه برای فناوری ابتدا باید مشتری را تعریف کنیم گفت: تا زمانی که مشتری نباشد سرمایه گذاری توجیح ندارد به گونه‌ای که دیروز وزیر نیرو کارفرما شدند برای ماشینی که در کشور تولید نمی‌شد ولی استعداد تولید، کاملا در کشور وجود دارد.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه خوشبختانه توانسته‌ایم این نوع ماشین‌ها را تولید کنیم افزود: پره‌های DF را برای توربین‌های که از خارج وارد می‌شوند را در کشور بومی کرده‌ایم.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه پره‌های SX را به محصول تبدیل خواهیم کرد افزود: سفارش وزیر نیرو انشاالله محقق خواهد شد به گونه‌ای که توربین‌های کلاس F را تقدیم خواهیم کرد. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر