در هر شرایطی امکان دور زدن تحریم ها وجود دارد اما این امر موجب افزایش شدید قیمت ها خواهد شد و مردم قدرت تحمل این هزینه ها را ندارند
عضو دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت:
هم اکنون خودروسازان با بحران های جدی مواجه هستند و تحریم ها بر شدت این
بحران ها می افزاید. امیرحسن کاکایی با بیان این مطلب گفت: نوسانات نرخ ارز، کاهش فروش
داخلی و بدهی بالای خودروسازان از مشکلات اصلی آنها طی چند ماهه اخیر بوده
و تحریم ها نیز مشکلات جدیدی را برای خودروسازان ایجاد کرده است.
وی
در ادامه تصریح کرد: کمبود نقدینگی، بی اعتمادی مردم به خودروسازان و عقب
ماندن از برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه استاندارد و ایمنی، از جمله
مشکلاتی است که خودروسازان پیش از تحریم ها نیز با آن مواجه بودند و آنها
را با بحران های جدی مواجه ساخته است.
کاکایی عنوان کرد: در هر
شرایطی امکان دور زدن تحریم ها وجود دارد اما این امر موجب افزایش شدید
قیمت ها خواهد شد و مردم قدرت تحمل این هزینه ها را ندارند. این
کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: هم اکنون خودروسازان با مشکلات بسیاری مواجه
هستند و به تنهایی قادر به مقابله با این مشلات نخواهند بود لذا رفع این
مسائل نیازمند اقدامات اساسی و برنامه ریزی های جامع توسط دولت است.
وی
همچنین اظهار داشت: مردم با صرف هزینه های بسیار و تحمل مشکلات فراوان
صنعت خودروسازی را یاری نمودند لذا این صنعت متعلق به مردم است و از بین
رفتن آن به ضرر آنها خواهد بود. عضو دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و
صنعت در ادامه افزود: ادامه فعالیت صنعت خودروسازی بحران های فراوانی را
در پیش دارد و نیازمند تحمل دشواری های بسیار است و سقوط این صنعت نیز باعث
ایجاد خلاً بزرگ در کشور و بروز مشکلات شدید اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
وی
با امید به برداشته شدن تحریم ها که منشأ افزایش هزینه ها است، تأکید کرد:
قطعه سازان و خودروسازان به تنهایی توانایی مقابله با مشکلات را نخواهند
داشت و چنانچه مسئولین بپذیرند که این صنعت نیازمند برنامه نجات ملی است
باید مشکلات را آنالیز کرده و راهکارها را به سرعت اجرایی و مسائل مالی
خودروسازان را نیز مرتفع نمایند.
عضو دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه
علم و صنعت تصریح کرد: این ضرورت وجود دارد که دولت سهام خودروسازان را
خریداری کرده و این شرکت ها کاملاً دولتی شوند سپس با برنامه ریزی های دقیق
هزینه ها را مدیریت کرده و هزینه های سربار را کاهش دهد و پس از سوددهی
مجدد شرکت ها، آنها را به صورت واقعی خصوصی سازی کند.
وی گفت:
بایستی نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط کارشناسان محاسبه و به این
واحدها تزریق شود به نحوی که امکان جهش وجود داشته باشد زیرا کمبود نقدینگی
موجب بالا رفتن توقع مردم و عدم توانایی خودروسازان جهت رقع این توقعات و
در نهایت تشدید بحران ها و از بین رفتن سرمایه ها می گردد. کاکایی در
پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان باید بخشی از نقدینگی خود را جهت توسعه و
بخشی دیگر را در راستای تولید محصول جدید صرف نمایند، همچنین برخی از اموال
اضافی خود را به فروش رسانده و سرمایه به دست آمده را با مدیریت صحیح صرف
ارتقاء کیفیت، نوآوری و تحول نمایند.