وی درباره تولید هواپیماهای مسافری در ایران گفت: در کشور بر روی ساخت دو هواپیمای سبک و مسافری کار می کنیم که در بخش هواپیماهای سبک چند کارخانه خصوصی مشغول فعالیت هستند که در چند ماهه گذشته سازمان هواپیمایی کشوری فعالیتهایی را با آنها آغاز کرده است و به زودی محصولات آنها به مجموعه صنعت اضافه می شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ارتباط تنگاتنگی برای تدوین و نظارت بر تولید هواپیماهای داخلی انجام شده است که در حال حاضر هواپیمای ایران 140 تولید داخل در پروازها استفاده می شود و چند کشور هم درخواست خرید این نوع از هواپیما را از ایران داشته اند.
پهلوانی با اشاره به تدوین و ابلاغ چندین آیین نامه در سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: به دلیل ارتباط محوری سازمان با شرکت های هواپیمایی، برخی از کشورها تمایل به استفاده از تجربه سازمان داشته اند که در این رابطه متخصصانی هم به این کشورها اعزام شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس آمار یاتا ( انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی)، 5.7 میلیارد دلار سود خالص شرکتهای هواپیمایی در سال 2013 خواهد بود، گفت: این آمار می تواند سرمایه گذاران داخلی را برای ورود به صنعت حمل و نقل هوایی تشویق کند.
وی به وجود 300 شرکت صنعت حمل و نقل هوایی در کشور اشاره کرد و افزود: سازمان تلاش دارد که مباحث مربوط به تولید و قطعات مورد نیاز صنعت را حمایت کند تا این صنایع هم با رشد بیشتری همراه شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر 18 شرکت هواپیمایی داخلی در ایران فعالیت می کنند، بیان کرد: حدود 30 شرکت هم درخواست مجوز فعالیت داده اند که در حال بررسی این موضوع هستیم.
پهلوانی تصریح کرد: در حال حاضر 34 شرکت خارجی در ایران فعالیت می کنند و 4 شرکت خارجی هم فعالیت خود را در ایران قطع کردند، ضمن آنکه دو، سه شرکت هم فعالیتهای خود را در ایران کاهش دادند اما به دلیل سیاستهای سازمان در بخش صدور مجوز پروازهای خارجی تنها 4.5 درصد کاهش پروازی را داشیتم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 217 فروند هواپیما در صنعت حمل و نقل وجود دارند، بیان کرد: از این تعداد 8 فروند هواپیما به تازگی وارد ناوگان شده اند که از این تعداد، 3 فروند هواپیمای طولانی مدت در پرواز هستند.
وی تصریح کرد: تا قبل از ورود این هواپیماهای هم 11 فروند هواپیما وارد ناوگان شده بود که از این تعداد 3 فروند هلیکوپتر جدید بوده است، ضمن آنکه سازمان درراستای نوسازی ناوگان در حال حذف هواپیماهای از رده خارج است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به حضور نمایندگان ایکائو در ایران، گفت: این نمایندگان پس از 10 روز بازرسی گزارش دادند که 11 مولفه در ایران فراتر از حد انتظار بوده است که این برای ما بسیار امیدوار کننده است.
پهلوانی با اشاره به تولید شبیه سازها در کشور، اظهار داشت: در امر شبیه سازی به اندازه وجود آموزش گیرنده ها شبیه ساز ثابت داریم و سعی شده که از منابع داخلی برای تامین این شبیه سازها استفاده شود.
وی در خصوص قیمت تمام شده بلیت هواپیما، گفت: برای قیمت بلیت هواپیما چند پارامتر وجود دارد که باید در کنار یکدیگر قیمت را تعیین کنند و بطور حتم افزایش قیمت مواد مصرفی در صنعت هوانوردی می تواند در قیمت نهایی تاثیر گذار باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت سوخت ایرلاین ها از تاریخ اول آذر امسال همان 700 تومان محاسبه می شود، بیان کرد: نقدینگی مهمترین عامل در مشکل میان شرکت ها و شرکت پخش بوده است ضمن آنکه شرکت ها رقم قابل توجهی را به فرودگاه ها بدهکار هستند.
پهلوانی در مورد ورود احتمالی توپولفها به آسمان کشور، اظهار داشت: در میان توپولفهای زمین گیر شده 35 فروند هواپیما سالم هستند و 45 موتور نو هم در مجموعه صنعت وجود دارد که اگر این هواپیماها با مولفه های مورد نظر سازمان هماهنگ شوند، برگشت دوباره آنها در سازمان مطرح خواهد شد.
وی با بیان اینکه 7 فروند هواپیما از رده خارج شده اند، گفت: میانگین سنی ناوگان هوایی در ایران 22 سال است که با ورود هواپیماهای جدید این میزان هم کاهش پیدا می کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تامین 200 میلیون دلار ارز برای ایرلاینها، بیان کرد: ایرلاینها براساس رتبه بندی سازمان سهمیه ارز را دریافت می کنند.
پهلوانی با بیان اینکه در نوروز امسال 2 هزار و 736 پرواز فوق العاده انجام می شود، گفت: 2400 پرواز از سوی ایرلاینهای داخلی برای پروازهای داخلی و خارجی، 350 پرواز از سوی ایرلاینهای خارجی برای پروازهای فوق العاده درخواست شده که با تمامی اینها موافقت شده است و از تاریخ 20 اسفند تا 15 فروردین این پروازها انجام می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش تاخیرات پروازی از 34 به 20 دقیقه، اظهار داشت: برای ایجاد مسیرهای پروازی کوتاه تر، 6 مسیر پروازی شرقی - غربی و 2 مسیر شمالی - جنوبی تعریف کردیم.