۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۹۷۳۸
جن ساکی:
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ممکن است ایران و روسیه به اقدام یکجانبه آمریکا در حمله به سوریه واکنش نشان دهند، گفت: فکر می کنم تمرکز ما بر روی دفاع از منافع ملی آمریکاست و این موضوعی کلیدی در این رابطه است.
به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "جن ساکی" در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ممکن است ایران و روسیه به اقدام یکجانبه آمریکا در حمله به سوریه واکنش نشان دهند، گفت: فکر می کنم تمرکز ما بر روی دفاع از منافع ملی آمریکاست و این موضوعی کلیدی در این رابطه است.

ساکی در ادامه از پاسخ دادن به این پرسش که آیا ممکن است آمریکا در این رابطه با ایران همکاری کند اجتناب کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش دیگری که از وی درباره اظهارات "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق، در مورد کمک تسلیحاتی ایران به این منطقه برای مبارزه با داعش، گفت: من تا کنون تائیدیه ای در مورد این خبر ندیده ام. فکر می کنم در این رابطه پیشتر و زمانیکه خبر ارسال تسلیحات ایران به عراق منتشر شده بود صحبت کرده ایم. هم اکنون نیز وضعیت به همان شکل است اما مجددا تکرار می کنم که اطلاعی در مورد ارسال سلاح از ایران به اقلیم کردستان ندارم.

پرسش: آیا شما از این اقدام ایران حمایت نمی کنید؟ اگر شما (آمریکا) می توانید کردها را تسلیح کنید چرا نباید ایرانی ها بتوانند چنین کاری را انجام بدهند؟

پاسخ: آنطور که مطلع هستم شما با این موضوع آشنایی دارید. شما (خطاب به طرح کننده سوال) تاریخ مسائل مطرح میان ایران و 1+5 را می دانید. ارسال هرنوع سلاح از ایران به کشورهای دیگر به معنای نقض قطعنامه های سازمان ملل است. فروش سلاح از ایران به عراق نیز علاوه بر نقض قطعنامه های سازمان ملل، تحریم های آمریکا را نیز نقض می کند و بدون آنکه بخواهم در این رابطه دخالت بکنم می گویم که این کار (ارسال سلاح از ایران به کشورهای دیگر) موضوعی است که نگرانی هایی درباره آن وجود دارد.

سوال: اما آیا غنی سازی اورانیوم در ایران نقض قطعنامه های شورای امنیت نبود؟ منظورم این است که شما در آن مورد....

پاسخ: مطمئنا در مورد برنامه هسته ای ایران روندی در جریان است. اما در این رابطه برخی تحریم ها و برخی محدودیت ها نیز وجود دارد.

سوال: آیا شما به ایران اجازه می دهید که به عراق سلاح صادر کرده و یا وارد تحولات این کشور شود؟

پاسخ: فکر می کنم که موضع ما در این رابطه تغییر نکرده باشد. ما در گذشته در این رابطه نگران بودیم و اکنون نیز در این رابطه و نقض قطعنامه های شورای امنیت نگران هستیم. اما ما هنوز در این رابطه تائیدیه ای نداشته ایم و من قصد ندارم بیش از این در این رابطه صحبت کنم.

سوال: آیا شما فکر می کنید که ایران شریک خوبی برای تامین امنیت عراق است؟

پاسخ: می دانیم که ایران و عراق روابط دیرینه و تاریخی دارند اما با این وجود مجددا می گویم که ما نگرانی هایی در مورد نوع کمک ها و نوع توافقاتی که میان دو کشور انجام می شود داریم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر