۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۹۵۹۴
پژوهشگران کشور نسل سوم دستگاه برش برای اعمال جراحی تولید کردند که با سوزاندن کنترل شده محل برش علاوه بر برش بافت از خونریزی آن نیز جلوگیری می‌کند و در کلیه اعمال جراحی قابل کاربرد است.

دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا یا «الکترو کوتر» دستگاهی برای برش بافت در حین عمل جراحی است که تکنیک‌های مختلف برش را در اختیار جراحان قرار می‌دهد.

 

نسل اول این دستگاه که در کلیه اعمال جراحی به کاربرده می‌شود در جهاد دانشگاهی تهران طراحی و ساخته شد که از نظر ساختاری ساده‌تر بود ولی به تدریج این سیستم متناسب با نیازها به روز شد.

 

در ادامه این روند محققان پارک فناوری پردیس موفق به عرضه نسل سوم این دستگاه شدند. در نسل سوم با رفع نقایص طراحی و تولید، دستگاهی طراحی شد که اساس آن استفاده از اثرات بیولوژیک جریان فرکانس بالا 400 کیلوهرتز با ولتاژ بیش از 2 کیلو ولت است و در طول موج‌های مختلف می‌تواند عمل برش را بر روی بافت انجام دهد.

 

این قابلیت موجب انعقاد خون در حین برش می‌شود؛ چراکه که این دستگاه با جریان فرکانس بالای کنترل شده نوعی سوزش کنترل شده در محل برش انجام می‌دهد. به این ترتیب این دستگاه علاوه بر انجام برش بر روی بافت‌ها عمل انعقاد خون نیز در آن انجام می‌دهد.

 

جراح تنها پوست بیمار را با تیغ جراحی می‌برد ولی برش لایه‌های بعد از پوست را با استفاده از دستگاه الکتروکوتر انجام خواهد داد.

 

این در حالی است که در گذشته محل خونریزی سوزانده می‌شد که این عمل موجب عفونت و آسیب رسیدن به بافت می‌شد، ضمن آنکه بافت‌هایی که نیاز نبود هم ‌سوزانده می‌شد ولی این دستگاه با استفاده از اثرات بیولوژی جریان فرکانس بالا، عمل سوزاندن بر روی بافت را به صورت کنترل شده انجام می‌دهد.

 

با استفاده از این دستگاه زمان جراحی کاهش می‌یابد ضمن آنکه برای همه اعمال جراحی مانند عمل قلب باز، ارولوژی، جراحی‌های عمومی و لاپارسکوپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این برای اعمال جراحی مغز در صورتی که نیاز به دقت بالا نباشد نیز این دستگاه به کار برده می‌شود.

 

با تولید این دستگاه در کشور قادر به تامین 80 درصدی نیاز کشور است و در حال حاضر  3هزار دستگاه الکتروکوتر در کشور کاربردی شده است ؛ در حالی که در گذشته این نیاز از طریق کشورهای آمریکا و آلمان تأمین می‌شد.

 

این محققان اخیرا نسل سوم دستگاه الکتروکوتر را مجهز به آرگون پلاسما کردند و این فناوری در مرکز پیوند بیمارستان نمازی شیراز به بهره برداری رسیده است.
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر