۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۹۲۹۷
یک روزنامه اماراتی با درج گزارشی از اراده رهبران سیاسی تهران و واشنگتن برای دستیابی به توافق هسته ای خبر داده و از دولتمردان آمریکایی می خواهد از تهدید و تحریم ایران خودداری کنند.
فرانسیس متیو در مطلبی با اشاره به تمدید چهار ماهه مذاکرات هسته ای نوشت رهبران سیاسی تهران و واشنگتن مصمم به دستیابی به  توافق هسته ای در اولین فرصت ممکن هستند.

به نوشته این رسانه، هر دو طرف خواهان یک توافق هسته ای هستند و به نظر می رسد که مطمئن هستند که به این توافق دست هم خواهند و تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای توسط طرفین نشانه شکست مذاکرات نبود بلکه نشانه این بود که برای این هدف طرف ها نیاز به زمان بیشتری دارند.

بنا بر این گزارش، با وجود اینکه هر دو طرف می گویند که طرف دیگر باید تصمیمات سختی بگیرد اما مذاکرات اخیر گذشته نشان داده است که طرف ها انعطاف زیادی از خود نشان می دهند.

نویسنده معتقد است دو طرف باید برای رفع ده ها سوء ظن به سختی کار کنند و این روزها ایرانی ها فکر می کنند آمریکا، فرانسه و انگلیس کمتر به فکر کاستن نفوذ منطقه ای و جهانی ایران هستند و آمریکایی ها هم نگرانند که ایران با آنها بازی کند و فقط بخواهد تحریم ها را بشکند. لذا دستیابی به یک راهکار برای رسیدن به توافق نیازمند اعتماد طرفین است.

نویسنده از مطرح شدن اختلاف های طرفین بر سر شمار سانتریفیوژها در رسانه ها ابراز تاسف کرده و طرح درخواست آمریکا برای کاهش شمار سانتریفیوزهای ایران به 500 تا هزار تا در رسانه ها را تحریک آمیز خوانده است.

در ادامه نویسنده با اشاره به نیاز ایران به حفظ توان غنی سازی خود می گوید ایران این را امری ضروری برای آینده خود می داند زیرا ایران اعتمادی به تامین سوخت خود توسط غرب و خارجی ها در آینده ندارد مثلا ایران با روسیه توافقی برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر داشت اما بین سال های 2005 تا 2007 روس ها از انجام تعهد طفره رفتن تا به ایران فشار بیاورند تا از غنی سازی صرف نظر کند.

در ادامه با اشاره به نظر یک تحلیلگر برجسته به نام گارس پورتر می نویسد، به نظر این تحلیلگر راه هایی برای خروج از این بن بست وجود دارند زیرا که به نظر می رسد ایرانی ها  آمادگی نوعی مصالحه را دارند تا بر اساس آن چند سالی را تا انجام غنی سازی در مقیاس صنعتی صبر کنند، هرچند که در حال حاضر آمریکایی ها حاضر به توافق در این خصوص نیستند.

بنا به گفته این تحلیلگر، گروهی از محققین در دانشگاه پرینستون برای این مشکل راهکاری ارائه کرده اند که بر اساس آن ایران می تواند برای 6 تا 8 سال بر اساس توافقی تا آغاز غنی سازی در مقیاس صنعتی صبر کند و در این فاصله آمریکا هم می تواند اعتماد خود به ایران را بسنجد و ایران هم می تواند به این اطمینان برسد که گروه 1+5 قصد فریب ایران را ندارد.

نویسنده در ادامه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای کامل موافقتنامه ژنو توسط ایران اظهار می دارد که اعتماد بین طرفین رو به افزایش است.

همچنین نویسنده با پرداختن به اظهارات جان کری وزر خارجه آمریکا درباره پیشرفت های خوب بین طرفین در مذاکرات درباره فردو، اتاسیسات اراک و .... می نویسد: حتی وی نیز به پیشرفت های خوب در مذاکرات اذعان کرده است.

آنچه که در انتهای این مطلب مهم شمرده شده است این است که طرفین در ایران و آمریکا بتوانند به توافقی دست یابند که آن را به پایتخت های خود ببرند و بتوانند آن را در داخل کشور خود بفروشند و از آن دفاع کنند.

در این مطلب به گفته الیه گرانمایه عضو شورای سیاست خارجی شورای اروپا نیز اشاره شده است که در گفتگوی چندی قبل با مهر تصریح کرده بود که توافق هسته ای برای دولت ایران نوعی منبع غرور ملی به حساب می آید و ایران برچیدن تاسیسات هسته ای خود را نوعی تحقیر و تمسخر برای خود می داند.

همچنین در انتهای این مطلب نویسنده به دولتمردان آمریکایی توصیه می کند برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران مخالفان دیپلماسی با این کشور در کنگره و رژیم اسرائیل را از طریق گفتگو و مذاکره مهار کند زیرا که روش های جایگزین نظامی و تحریم قادر به مهار کردن ایران نیستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر