۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۹۲۷۴
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، دانش مربوط به پدافندغیرعامل را دانشی طبقه بندی شده عنوان کرد و گفت: کشورهای صاحب این دانش، به راحتی آن را در اختیار دیگران قرار نمی دهند و باید تلاش کنیم به نوعی دانش پدافندغیرعامل را برای مدیریت بحران بومی سازی کنیم.
دکتر پیرحسین کولیوند با تعریف پدافندغیرعامل گفت: پدافندغیرعامل، دفاع بدون سلاح و مجموعه اقداماتی است که سبب کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری ملی یک کشور در برابر تهدیدات خارجی می شود.

وی افزود: در پدافند غیرعامل، هر اقدامی که صورت می گیرد باید پاسخگوی تهدید باشد و ویژگی اصلی آن دفاع بدون اسلحه است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تقریبا حوزه ای در کشور وجود ندارد که پدافند غیرعامل در آن مطرح نباشد، توضیح داد: اقدامات کلی این پدافند و دفاع بدون سلاح، آگاهی، پیش بینی، کاهش آسیب پذیری، پایدارسازی ملی و ناکام سازی دشمن از طرح های خود برای ضربه زدن به تجهیزات و تاسیسات حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی است.

کولیوند با تشریح سابقه پدافندغیرعامل در کشور نیز گفت: پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان دفاع غیرنظامی مطرح بود که وظیفه دفاع ازمردم، کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و مدیریت بحران را در حوادث غیرمترقبه برعهده داشت.

وی افزود: اما پس از پیروزی نظام جمهوری اسلامی، مدیریت حوادث طبیعی به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور محول شد و پدافند غیرعامل در موضوع تهدیدات سابقه ای در کشور نداشت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در آبان 1382 در فرمانی از سوی مقام معظم رهبری، تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل به ستاد کل نیروهای مسلح محول شد.

وی با بیان اینکه در کشور هیچ مکان حساس و حیاتی وجود ندارد که برنامه های پدافند غیرعامل در مورد آن قابل اجرا نباشد، گفت: طبق جلسه ای که با رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور داشتم، به این نتیجه رسیدم که یکی از مهمترین گامها در فرآیند طرح ریزی و اجرای اقدامات پدافند غیرعامل، اولویت بندی میزان اهمیت مراکز ثقل مکان های حساس و حیاتی است که بر اساس مقادیر شاخصه های کمی و کیفی محاسبه و اندازه گیری می شود، اما هر مرکز، فرمولهای خاص خود را دارد.

کولیوند گفت: در نخستین جلسه ای که با سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل داشتیم، متوجه این موضوع شدم که پدافند غیرعامل در مراکز حساس، حیاتی و مهم به چهار مبحث پراکندگی، تفکیک، ایمن سازی و پشتیبان سازی تقسیم بندی می شود که با رعایت این مباحث می توان در کاهش آسیب پذیری مراکز یادشده، فعالیتهای ارزنده ای داشت.

وی از آمادگی سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر برای استفاده از فناوری بومی موجود در حوزه پدافند غیرعامل که با رعایت ضوابط ایمنی همراه باشد خبر داد و افزود: در این راستا در حال مطالعه، بررسی و تقویت زیرساختهای اجرای «طرحهای کاهش آسیب پذیری» و «تولید آمادگی برای مقابله با بحرانها» هستیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر