۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۸۶۳
رابرت تاپان موریس، اولین شخصی است که خالق یک کرم اینترنتی نام گرفت؛ هرچند او ادعا داشت این کرم را به​شکلی کاملاً تصادفی خلق کرده است اما کرم موریس موجب غیرقابل استفاده شدن بیش از 6 هزار کامپیوتر شد.

به گزارش پايداري ملي به نقل از جام جم آنلاین، در خلال کنفرانس بین‌المللی امنیت سایبری که شرکت‌کنندگانی از سراسر جهان در آن حضور داشتند؛ فهرستی از 10 حمله بزرگ‌ سایبری تا به امروز منتشر شد.

بیشترین نگرانی مطرح‌ شده در این کنفرانس مربوط به شمار فزاینده حملات سایبری به شرکت‌های دفاعی و شیمیایی بود؛ به گونه‌ای که این شرکت‌ها از حملات مداوم و پی در پی سایبری مستأصل شده‌اند.

از نظر کارشناسان این کنفرانس، بزرگترین وقایع مرتبط با امنیت سایبری در سال‌های گذشته به این شرح بوده است.

*پسر مافیا

مایکل کالک پس از حمله با نام مستعار مافیابوی به سایت یاهو و از کار انداختن آن در سال 2000 - یعنی زمانی که یاهو یکی از بزرگترین و مهمترین موتورهای جستجوی اینترنت بود - مشهور شد؛ مایکل در آن زمان تنها 15 سال داشت.

در این حمله علاوه بر یاهو کمپانی‌های دیگری همچون آمازون، سی.‌ان.‌ان و ebay هم مورد حمله قرار گرفتند؛ طبق اظهارات متخصصان صنعتی، کل خسارت ناشی از این حمله حدود 1.2 میلیارد دلار برآورد شد؛ به دلیل سن کم مایکل، او تنها به 8 ماه حبس باز و محدودیت استفاده از اینترنت محکوم شد.

*باران تیتان

باران تیتان، نامی است که توسط اف‌بی‌آی به یکسری حملات که هدف آن ضربه‌زدن به ناسا و لاکهید مارتین و در کل امنیت نظامی آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده تسلیحات جهان بوده، داده شده است.

این حمله توسط شاون کارپنتر یکی از کارمندان لابراتوارهای ملی ساندیا در سال 2004 کشف شد؛ تصور می‌شد در این حمله بسیاری از اهداف نظامی دیگر هم مورد حمله قرار گرفته باشد.

همچنین علاوه بر لو رفتن اطلاعات بسیار حساس، سیستم‌ها تبدیل به ماشین‌های زامبی می‌شدند که هک کردن آنها در آینده بسیار راحت‌تر می‌شد؛ باران تیتان یکی از بزرگترین حملات سایبری تاریخ است که احتمالاً توسط هکرهای چینی انجام گرفت.

*کرم موریس

رابرت تاپان موریس، اولین شخصی است که خالق یک کرم اینترنتی نام گرفت؛ هرچند او ادعا داشت این کرم را به​شکلی کاملاً تصادفی خلق کرده است؛ تاپان موریس این کرم را زمانی که در تلاش برای پیدا کردن اندازه و وسعت اینترنت بود، خلق کرد.

کرم موریس در حقیقت برنامه‌ای بود که به سرعت در گستره‌ای بسیار وسیع از اینترنت انتشار یافت و باعث وارد آمدن خسارات قابل توجهی از جمله غیر قابل استفاده شدن بیش از 6 هزار کامپیوتر پس از آلوده‌شدن به این کرم شد.

او اولین فردی است که به جرم تخلف رایانه‌ای و استفاده غیرقانونی از کامپیوتر در سال 1986 مورد پیگرد قانونی قرار گرفت و به 3 سال حبس تعلیقی محکوم شد.

*اپسیلون

هک اپسیلون یکی از بدترین مصادیق نقض داده در تاریخ شرکت اپسیلون بود که هزینه‌ای معادل 4 میلیارد دلار در پی داشت.

این شرکت در زمینه بازاریابی و بازاریابی از طریق پست الکترونیک فعال است و برخی مشتریانش سازمان‌های بزرگی هستند؛ به‌گونه‌ای که 7 عدد از آنها در فهرست 100 شرکت موفق مؤسسه فورچون و در میان 10 تای اول هستند.

این شرکت سالانه بیش از 40 میلیارد ایمیل بین بیش از 2 هزار و 500 شرکت رد و بدل می‌کند؛ میزان صدمات واقعی وارد آمده زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم تعداد آدرس‌های در دسترس این شرکت 250 میلیون نشانی پست الکترونیکی است.

*شبکه پلی استیشن سونی

اوایل سال 2011 خبری مبنی بر سرقت شناسه کاربری و کلمه عبور بیش از 77 میلیون کاربر پلی استیشن سونی منتشر شد.

در پی این خبر، حمله دیگری به شبکه سونی انجام گرفت و طی آن، جزئیات کارت‌های اعتباری و نشانی کاربران به صورت آنلاین در اینترنت انتشار یافت.

تصور می‌شود این حمله توسط گروهی موسوم به LulzSec انجام شده است؛ این حمله یکی از هزینه‌برترین حملات سایبری است که بالغ بر یک میلیارد دلار هزینه به شرکت سونی تحمیل کرد.

*ویروس مای‌دوم

در ژانویه 2004 و به‌محض ورود این ویروس مشخص شد در میان گزارش‌های مربوط صدمات ویروس‌ها، این ویروس بیشترین صدمات را وارد کرده است؛ یعنی هزینه‌ای بالغ بر 39 میلیارد دلار.

این ویروس بر سیستم عامل ویندوز مایکروسافت صدمه‌زده و بیشترین سرعت انتشار یک ویروس را به‌ خود اختصاص داده است.

سال 2009 هم با فعال‌شدن مجدد این ویروس کشورهایی همچون کره جنوبی و آمریکا بیشترین خسارات را متحمل شدند.

اطلاع دقیقی از سازندگان این ویروس در دست نیست، اما اولین ایمیلی که حاوی این ویروس بود، از کشور روسیه نشأت گرفته است.

*بمب اصلی منطقی

سازمان سیا با استفاده از بمب منطقی اثرات خطرناکی در سال 1982 به‌وجود آورد؛ بمب منطقی بخشی از یک کد بود که می‌توانست عملکرد یک سیستم را به‌طور کامل تغییر دهد.

آمریکا در سال 1982 بدون شلیک حتی یک موشک یا استفاده از هر گونه مواد منفجره توانست خط لوله انتقال گاز سیبری در شوروی سابق را منفجر کند؛ به گفته یک متخصص، این تنها انفجار غیر هسته‌ای و آتش‌بازی است که از فضا قابل رؤیت بود.

گزارش‌هایی مبنی بر این که این اتفاق یک شوخی فریب‌دهنده و اغراق‌آمیز از سوی آمریکاست هم در آن زمان منتشر شد؛ اما این ایده که حملات سایبری می‌توانند به این طریق مورد استفاده قرار گیرند، جهان اینترنت و حملات سایبری را برای همیشه تغییر داد.

*آدریان لامو

آدریان لامو پس از انجام دادن چند فعالیت در زمینه سایبری و هک کردن شبکه‌های معروفی مانند مایکروسافت و نیویورک تایمز، خود را به‌عنوان یکی از مشهورترین هکرهای تاریخ معرفی کرد.

آنچه لامو را از دیگر هکرها متمایز ساخته، این بود که او از روی سوء نیت و بداندیشی این کار را نمی‌کرد بلکه قصد او از حمله به این شبکه‌ها این بود که نقاط ضعف موجود در آنها را پیدا کرده و به مالکان شبکه‌ها گزارش می‌داد تا علاوه بر ارتقاء و بهبود امنیت شبکه‌شان نسبت به نقاط آسیب‌پذیر آن آگاهی پیدا کنند.

پس از آنکه مشخص شد لامو از کامپیوتر شخصی‌اش برای این حملات استفاده نکرده و در عوض با حضور در مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت‌ها و کتابخانه‌های عمومی دست به این حملات زده، به او لقب هکر بی‌خانمان داده شد.

*اسون جاشان

سال 2004 جاشان 18 ساله، کرم بدنام ساسر را منتشر کرد؛ این کرم کامپیوتری ده‌ها میلیون کامپیوتر را در سرتاسر جهان آلوده ساخت.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که 70 درصد کامپیوترها و سیستم‌های آلوده جهان در نیمه اول سال 2004 به این کرم مبتلا هستند.

بیشترین سطح صدمات این کرم زمانی بود که سیستم‌های کامپیوتری خطوط هوایی دلتا به این کرم آلوده و غیرفعال شدند و در نتیجه بسیاری از پروازها لغو شد.

*حمله به گرجستان

حملات سایبری 2008 به گرجستان درست همزمان با تهاجم قشون نظامی روسیه به گرجستان در آگوست 2008 توسط دو گروه مختلف و جداگانه انجام شد.

در این حملات رایانه‌های سازمانی گرجستان مورد حمله قرار گرفتند؛ حمله به‌گونه‌ای بود که هر شهروند با دانلودکردن نرم‌افزاری سبک به شکل آگاهانه یا تعمدی باعث ایجاد ترافیک روی سایت‌های دولتی می‌شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر