۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۸۶۰۶
مقامات عالیرتبه سابق و کنونی آمریکا که در کنفرانس مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن سخنرانی می کردند اکثرا به ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران اذعان داشتند و خواستار لغو سریعتر تحریم ها حتی پیش از توافق هسته ای با ایران شدند.
مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکا (CSIS) که خود را یک مرکز غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن معرفی می‌کند، بیش از 50 سال است که در حوزه مسائل سیاسی و سیاست گذاری‌های آمریکا فعالیت دارد و به ارائه راه حل برای بزرگترین چالش‌های جهان که آمریکا با آنها درگیر است می‌پردازد. این مرکز اخیرا نشستی با موضوع بررسی حریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برگزار است. در این نشست بسیاری از مقامات سابق و کارشناسان آمریکایی شرکت‌کننده در این نشست با تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و این تحریم‌ها را ناکارآمد خوانده‌اند.

پایگاه اینترنتی «شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)» در گزارشی در این رابطه نوشت: مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکا هفته گذشته با گرد هم آوردن برخی از مقامات ارشد کنونی و سابق آمریکا به بررسی موضوع تحریم‌ها علیه ایران و توافق هسته‌ای با این کشور پرداخته است.

بنا بر این گزارش، «کیث الکساندر» مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد: «به اعتقاد من چنانچه ما بتوانیم به توافق برسیم، خلاص شدن از شر تحریم‌ها فواید بسیاری خواهد داشت و دلیل آن نیز این است که همین امر به مردم ایران امکان می‌دهد تا به آنچه در حال وقوع است دسترسی داشته باشند و این به نفع آمریکایی‌ها است.»

وی در ادامه با تأکید بر لزوم استفاده از دیپلماسی عمومی به جای استفاده از دیپلماسی سیاسی و تحریم و اعمال فشار برای نیل به اهداف مورد نظر در ایران افزود: «من بر این باورم که نزدیک‌تر کردن مردم ایران به جهان غرب بخشی از راه حل است. آنها مردمان خوبی هستند. برای مثال اگر شما «آرنولد شوارتزنگر» یا هر ستاره سینمایی دیگری را به این کشور بفرستید، قطعا مردم ایران برخورد بسیار خوبی با وی خواهند داشت. مشکل اینجا است که ما با مردم ایران رابطه برقرار نمی‌کنیم. به اعتقاد من بهترین کار برای ما این است که به آنجا برویم و با مردم این کشور وارد تعامل شویم.»

بنا بر این گزارش، بسیاری از سخنرانان این جلسه از جمله «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا از تأثیر منفی تحریم‌ها سخن گفتند. از جمله آنها «استفن هیدلی» (Stephen Hadley) مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جرج بوش» بود که درباره اعتماد بیش از حد به تحریم‌ها هشدار داد و گفت: «تحریم‌ها از جهاتی، خود مانعی برای موفقیت خودشان به حساب می‌آیند. این تحریم‌ها تا کنون کاملا محسوس بوده‌اند و همین امر باعث شده تا آنچه یک تاکتیک بوده به یک راهبرد تبدیل شود.»

این مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در ادامه تأکید کرد: «وقتی می‌خواهید از تحریم‌ها برای اعمال فشار بر یک رژیم استفاده کنید، همواره یک مشکل اساسی وجود دارد. سوالی که اغلب به فراموشی سپرده می‌شود این است که فشار به چه هدفی؟ اگر هدف از اعمال تحریم‌ها این است که ایرانی‌ها را وادار کنیم یا به صورت یکجانبه برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارند و یا اینکه پای میز مذاکرات بیایند، به هر حال حالا دیگر آنها پای میز مذاکرات هستند، حالا دیگر ما مجبوریم ببینیم آیا ما م‌توانیم به یک راه حل از طریق مذاکره تن دهیم؟»

این گزارش افزود: لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران از لحاظ سیاسی کاری بسیار دشوار خواهد بود. اگرچه رئیس جمهوری آمریکا این اختیار را دارد که به صورت موقت بسیاری از تحریم‌ها را به حالت تعلیق درآورد، اما در نهایت لغو این تحریم‌ها تحت یک توافقنامه نهایی هسته‌ای نیازمند صدور مجوز از جانب کنگره آمریکا است که همین امر نیز تردیدهای بسیاری را در رابطه با لغو تحریم ها بوجود آورده است.»

«میشل فلورنوی» (Michèle Flournoy) دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور سیاست گذاری و مدیر مرکز «امنیت آمریکای جدید» (Center for a New American Security) نیز در سخنرانی خود در این نشست به یکی از نگرانی‌هایی اشاره کرد که هرگونه حرکت برای لغو نهایی تحریم‌ها را به خطر خواهد انداخت. وی تأکید کرد: «هنگامی که شما اجازه می‌دهید این نظام خاص تحریم‌ها ادامه داشته باشد، هیچ امیدی برای بازگشت پس از یک مدت طولانی باقی نخواهد ماند.»

«جین هارمن» (Jane Harman) از نمایندگان دموکرات سابق کنگره آمریکا که در حال حاضر رئیس مرکز ویلسون است نیز اعلام کرد: «همین الان نیز حتی بدون توافق هم تحریم‌ها ممکن است کنار گذاشته شوند. بسیاری از جهانیان می‌خواهند تجارت با ایران را از سر بگیرند. حتی بسیاری از اعضای ائتلاف ما هم در صورت به توافق نرسیدن با ایران نیز قصد دارند دست از مشارکت خود در اجرای تحریم ها علیه ایران بکشند.»

آمریکا لغو تنها بخشی از تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را مشروط به توافقی جامع هسته‌ای با ایران آن هم در صورت پذیرش تمامی شروطی که خودشان مطرح می‌کند، کرده است. این در شرایطی است که جمهوری اسلامی تا کنون حتی فراتر از تعهدات خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته و بارها نیز اعلام کرده و نشان داده که برنامه هسته ای اش کاملا صلح آمیز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر