۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۷۳۷۹۱
جانشین وزیر دفاع در دانشگاه مالک اشتر مطرح کرد
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح یکی از مهمترین اقدامات برای مصون‌سازی زیرساختی را استقرار ساختار‌های پدافند غیرعامل زیرساخت‌ها عنوان کرد.

به گزارش پایداری ملی، سردار سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در همایش پدافند غیرعامل که در دانشگاه صنعتی مالک اشتر با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، با اشاره به آنچه در غزه می‌گذرد و حماسه آفرینی جنبش مقاومت در مقابله با اشغالگران صهیونیست، اظهار داشت: همه فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی را می‌توان در حق طلبی و ظلم ستیزی خلاصه کرد، موضوعی که با گذشت زمان غبار کهنگی بر آن نخواهند نشست و در هر عصر و زمانی جزو ارزش‌های اخلاقی و انسانی ستودنی خواهد ماند.

وی ادامه داد: امروز جنگ‌های دنیا شکل فوق مدرن به خود گرفته و تبدیل به نبرد‌هایی چند جانبه شده است که هم شکل نرم و هم سخت را شامل می‌شود.

سردار فرحی با اشاره به توجه بیشتر دنیا به جنگ‌های نرم، توضیح داد: برای جنگ نرم هزینه‌های سنگینی شده که نمونه‌های آن را در ناتو مشاهده می‌کنیم. راهبرد آن‌ها نیز بر این پایه استفاده است که چه کنیم غافلگیر نشویم و چه کنیم که غافلگیر کنیم.

به گفته جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، تمرکز روی هوش مصنوعی، کلان داده، کوانتوم و مانند آن از جمله اقداماتی است که به عنوان راهبرد در دستور کار کشور‌های عضو ناتو قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های زیستی یکی از مواردی است که توجه و بودجه بسیاری را از سوی این کشور‌ها به خود معطوف کرده است، خاطرنشان کرد: مهمتر از این فناوری ها، فناوری‌های نرم ترکیبی است که از هم افزایی ترکیب چندین فناوری با یکدیگر، تهدیدی به وجود می‌آید که از آن علیه یک هدف خاص بهره برداری می‌شود که یکی از موارد بارز آن جنگ شناختی است.

به گفته سردار فرحی با وجود فناوری‌های حاکمیت گریزی که هر روز بروز و ظهور می‌یابد، حتما باید سازوکاری برای تنظیم گری این فناوری‌ها اندیشیده شود.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به اقدامات سازنده سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه پدافند کالبدی، تصریح کرد: این اقدامات با هدف مصون‌‎سازی زیرساخت‌های کشور پیگیری شده است که البته با وجود ظهور تهدیدات ترکیبی مانند، تهدیدات سایبری زیرساختی، کاری بسیار سخت و پیچیده است.

وی با اشاره به وظیفه سنگین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در دفاع و محافظت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر تهدیداتی مانند خرابکاری‌های صنعتی، خاطرنشان کرد: اقدامات این وزارتخانه در مصونسازی زیرساخت‌های صنعتی، اقتصادی، تسلیحاتی می‌تواند راه را برای مصونسازی سایر زیرساخت‌ها در کشور نیز هموار کند.

سردار فرحی، یکی از مهمترین اقدامات برای حصول این هدف را استقرار ساختار‌های پدافند غیرعامل زیرساخت‌ها عنوان و متذکر شد: پس از ساختار، باید به مباحث توسعه دانشی و فناوری نوین در موضوع پدافند غیرعامل توجه کرد که دانشگاه‌هایی مانند مالک اشتر، در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده دارند.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه ایجاد مجتمع پدافند غیرعامل در دانشگاه مالک اشتر و تربیت نیروی انسانی متخصص، ظرفیت بزرگی را در اختیار ما قرار داده تا با استفاده از آن بتوانیم گام‌های بلندی در کمک به توسعه دانش فنی و نظری پدافند غیرعامل ایفا کنیم، خاطرنشان کرد: این موضوع به توسعه مغز افزار پدافند غیرعامل کمک شایان توجهی خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر