۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۷۳۷۳۶
سردار جلالی در همایش ملی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: یکی از تهدید‌های عمده بخش صنعت و معدن کشور در حوزه سایبری است، بنابراین باید مدیران این بخش از حداقل دانش سایبری برخوردار باشند تا در تصمیم گیری آن‌ها مشکلی پیش نیاید.

به گزارش پایداری ملی، سومین همایش ملی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و محمدرضا موثقی نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیران وزارت صمت در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد.

سردار جلالی در این همایش با بیان اینکه موضوع غزه، یک موضوع انسانی، اسلامی و ایرانی است، اظهار داشت: انسانیت در غزه از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش به مسلخ کشیده شده است.

وی ادامه داد: موضوع غزه در دو عرصه جنگ نظامی و جنگ افکار عمومی دنبال می‌شود. در جنگ نظامی یک نابرابری شدیدی بین نوع جنگ، سلاح‌های جنگ و تلفات جنگ اتفاق افتاده و در عرصه افکار عمومی نیز تلاش بسیاری برای جبران شکست رژیم صهیونستی در عرصه نظامی با عوض کردن جای مظلوم و ظالم از سوی نظام سلطه و ابزار‌های تبلیغاتی اش در جریان است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه وزارت صمت با توجه به حوزه مسئولیتی خود، وزرات اقتصاد خرد کشور است، توضیح داد: حوزه‌های تامین معیشت مردم و بخش صنعت کشور از سوی این وزارتخانه تمشیت و اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه با این توضیح، وزارت صمت یکی از پیشانی‌های عرصه جنگ اقتصادی است، خاطرنشان کرد: این موضوع زمانی که بدانیم تهدیدات اقتصادی دستخوش تغییر شده و الگو‌های نوینی و پیچیده به خود می‌گیرد، بیش از پیش اهمیت رصد تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله و بی اثرسازی آن را در وزارت صمت نشان می‌دهد.

وی یکی از وظایف وزارت صمت در جنگ اقتصادی را مشارکت در دفاع اقتصادی دانست و تصریح کرد: تهدیدات ترکیبی اقتصادی در وزارت صمت چهار مولفه مهم سایبری، شبکه‌های اجتماعی، رسانه و تغییر رفتار مردم است.

مدیران صنعتی باید از حداقل دانش سایبری برخوردار باشند

به گفته وی یکی از تهدید‌های عمده برای ایمیدرو و بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه سایبری است، بنابراین باید مدیران صنعت از حداقل دانش سایبری برخوردار باشند تا در تصمیم گیری آن‌ها مشکلی پیش نیاید.

سردار جلالی با بیان اینکه شناسایی خطرپذیری و وابستگی‌ها، حفظ تداوم تولید، قابلیت برگشت پذیری پس از حادثه و حفظ و ارتقاء آمادگی از دیگر موارد مهم پدافند غیر عامل در حوزه صنعت است، گفت: امن سازی اضطراری سایبری و ایجاد شهرکی برای تمرکز صنایع پرخطر را از اولویت‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه با توجه به گستردگی ماموریت‌های وزارت صمت، سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌تواند تعاملات بسیاری با این وزارتخانه داشته باشد و در نیل به اهداف این وزارتخانه نقش آفرینی کند.

سردار جلالی، حوزه تولید را بخش دیگری از جنگ اقتصادی بیان کرد و افزود: وزارت صمت هم خود مسئول ساماندهی، سازمان دهی و اداره وهدایت تولید با اولویت تولید داخل است و خودنیز ممیزی واردات و صادرات را انجام میدهد که در جا‌هایی ممکن است تضاد منفعت میان تولید کننده، وارد کننده و منافع ملی ایجاد شود.

به گفته سردار جلالی عدم توجه به تولید داخلی، تعطیلی کارگاه‌ها، بیکاری و رشد بیکاری و وابستگی اقلام اساسی و راهبردی را نیز در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز حوزه صنعت در آنجایی که متصل به سیستم کنترل صنعتی است و یک خدمت را ارائه می‌دهد براساس میزان وابستگی مردم به آن خدمت، برآن دشمن به عنوان یک هدف تعریف می‌شود، توضیح داد: آسیب‌پذیری سایبری، عدم وجود برنامه بازگشت‌پذیری و عدم امکان پاسخ سریع به حادثه از جمله ویژگی‌های یک هدف جذاب در چنین تهدیداتی است.

اهمیت تهدیدشناسی و احصای دارایی‌ها در صنایع

جلالی متذکر شد: چنانچه زیرساخت حیاتی مورد حمله سایبری قرار گرفته، خدمت‌رسانی به مردم از سوی آن زیرساخت نباید قطع شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تهدید شناسی را در حوزه صنعت بسیار حائز اهمیت توصیف و خاطرنشان کرد: این امر در درجه نخست نیازمند شناسایی نوع دارایی‌هاست.

وی با بیان اینکه در صنایع پرخطر، ایمنی و امنیت شرط اول است، گفت: منظور از ملاحظات ایمنی زیرساختی، پاسخگویی از طریق فرآیند صنعتی و فنی انجام شده است که به محیط، انسان و تجهیزات آسیبی نرسد.

به گفته سردار جلالی رعایت الزامات پدافند غیرعامل، لایه دیگری پس از ایمنی و امنیت است که هدف آن تامین رفاه و سلامتی برای مردم و محیط و همچین تداوم کارکرد برای حوزه‌های زیرساختی است.

اهمیت مدیریت مخاطرات در صنعت

به گفته وی، مدیریت مخاطرات ذاتی در صنعت و کاهش آن و اشراف و تسلط بر آن یک نکته و مولفه اساسی در صنایع دارای پتانسیل خطر است. برای این صنایع آمادگی و پاسخ به حادثه یک رکن واجب است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، موضوع شناسایی ریسک و وابستگی را یکی دیگر از موضوعات مهم برشمرد و توضیح داد: با توجه به اینکه دشمن روی زنجیره تولید ما متمرکز است و به دنبال شناسایی ضعف و آسیب پذیری است، شناسایی ریسک در هر حوزه‌ای و پیدا کردن آسیب پذیری زنجیره تولید بسیار حائز اهمیت است.

به گفته سردار جلالی حفظ و تضمین تداوم کارکرد زیرساخت‌ها خط قرمز و اولویت اصلی پدافند غیرعامل است که برای آن دستورالعمل و سازوکار اجرایی تدوین شده است.

وی یکی از تهدید‌های موجود در حوزه زیرساخت‌ها را وابستگی متقابل آن‌ها به همدیگر داشت و گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید، برگشت پذیری است. به این معنا که در صورت حمله، چگونه یک زیرساخت در کمترین زمان به چرخه خدمت رسانی برگردد.

لزوم ساماندهی شهرک‌های صنعتی

سردار جلالی، یکی از اولویت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در وزارت صمت را ساماندهی شهرک‌های صنعتی دانست و تصریح کرد: این شهرک‌ها به سبب نوع مخاطرات باید براساس الگو‌های پدافند غیرعامل ساماندهی شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از وزارت صمت خواست تا نسبت به ایجاد زون صنایع پرخطر اقدام نماید. به طوری که هم در فاصله‌ای ایمن از شهر‌ها قرار داشته باشد و هم زیرساخت‌های ایمنی و رصد و پایش در یک نقطه متمرکز باشند.

تمرکز صنایع بر دستورالعمل امن‌سازی اضطراری سایبری در زیرساختها، نیز از جمله موارد مورد تاکید سردار جلالی بود. چرا که با اجرای آن حدود ۸۰ درصد آسیب پذیری‌ها برطرف خواهد شد.

راه‌اندازی یک نظام و مرکز ایمنی شیمیایی واحد در کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با اشاره به لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه حوزه صنایع در بخش پدافند شیمیایی، اضافه کرد: این اقدام به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی و صنایعی که با مواد شیمیایی سروکار دارند باید مورد توجه قرار گیرد. با راه‌اندازی یک نظام و مرکز ایمنی شیمیایی واحد در کشور که امیدواریم وزارت صمت در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشد می‌توان نظامات، ضوابط و پروتکل‌ها در صنایع شیمیایی را تدوین کرده و در اختیار صنایع قرار داد.

وی با اشاره به تدوین سند ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، توضیح داد: این برنامه ملی، نقش همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی، تعیین تکلیف کرده است. در ذیل این برنامه ملی، یک برنامه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی تخصصی حوزه صنعت باید توسط وزارت صمت تهیه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر