۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۷۳۷۳۰
سردار جلالی در همایش پدافند غیرعامل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به شکل گیری تهدیدات اقتصادی کشور بر بستر جنگ ترکیبی، گفت: این موضوع لزوم اتخاذ یک برنامه ملی دفاع اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد تا بتوانیم لایه به لایه اقتصاد را در برابر تهدیدات مصون کنیم.

به گزارش پایداری ملی، نخستین همایش پدافند غیرعامل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سید صولت هاشمی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیراناین وزارتخانه و سازمان‌های تابعه و استان‌ها برگزار شد.

سردار جلالی در این همایش با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه، اظهار داشت: جهان در آزمون تاریخی سختی قرار دارد که در برابر جنایت صهیونیست‌ها چه واکنشی نشان خواهد داد. در واقع ماجرای فلسطین، آزمون بزرگ برای وجدان بشری به ویژه سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری است.

وی در ادامه با بیان اینکه ماهیت تهدیدات تغییر کرده است و با توجه به پیشرفت فناوری، شاهد انواع جدیدی از تهدیدات هستیم، توزیع داد: امروز در ادبیات راهبردی، تهدیداتی و انواع مختلفی از جنگ وجود دارد که عمده آن تهدیدات غیرنظامی است.

استفاده از فناوری‌های نو به عنوان اسلحه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه به موازات تغییر تهدیدات، شاهد تغییر ادبیات در استراتژی دفاعی هستیم، خاطرنشان کرد: امروز شاهد استفاده از فناوری‌های نو به عنوان اسلحه هستیم. زمانی کسی گمان نمی‌کرد که فضای سایبر بتواند تهدیدزا باشد یا امروز کشور‌های سلطه گر از غذا به عنوان اسلحه استفاده می‌کنند. در این راهبرد، استکبار به دنبال تسلط بر زنجیره تولید غذا است و استرانژی تسلط بر این زنجیره را دنبال می‌کند.

به گفته سردار جلالی با رصد همین تهدیدات، راهبرد سازمان پدافند این است که تولید اقلام اساسی مصرفی جامعه حتی بدون توجیه اقتصادی باید در داخل کشور، پیگیری شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه تهدیدات اقتصادی، جنبه دیگری از تهدیدات نوین است، تصریح کرد: اشراف و رصد اطلاعات مالی و پولی کشور، اعم از نقل و انتقال‌های پولی و مراودلات مالی با همین هدف از سوی دشمن دنبال می‌شود.

به گفته وی استفاده از نقاط قوت اقتصادی دشمن علیه نقاط ضعف ما، مانند آسیب پذیری اقتصاد در برابر دلار، از جمله ابزار‌های دشمن است که باید برای آن راهبرد درست دفاعی اندیشید.

سردار جلالی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل از جمله راهبرد‌هایی است که می‌تواند تاب آوری اقتصادی کشور را بالا ببرد، از تلاش‌های دولت سیزدهم برای رونق تولید تقدیر کرد و گفت: پیوستن به پیمان‌های اقتصادی پریکس و شانگهای، از جمله اقداماتی است که در همین راستا و با هدف مبارزه و بی اثرسازی با تحریم‌ها و تهدیدات همه جانبه اقتصادی دنبال شده است و آثار آن به زودی پدیدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از کلان داده‌های اقتصادی و اشراف بر الگو مصرف مردم یک جامعه در الگوی جدید تهدیدات ترکیبی می‌تواند به عنوان یک اسلحه علیه اقتصاد یک کشور بکار گرفته شود، بر لزوم حفاظت از این اطلاعات در دستگاه‌های متولی و جلوگیری از اشراف دشمن بر این حوزه از طریق شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.

نیازمند سامانه فرماندهی و کنترل دفاع اقتصادی هستیم

به گفته وی با نگاهی به شرایط مشخص می‌شود که تهدیداتی که اقتصاد کشور را نشان رفته بر بستر جنگ ترکیبی شکل گفته است. این موضوع لزوم اتخاذ یک برنامه ملی دفاع اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد تا بتوانیم لایه به لایه اقتصاد را در برابر تهدیدات مصون کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: نیازمند سامانه فرماندهی و کنترل دفاع اقتصادی هستیم به شکلی که همه فعالیت‌ها و اقدامات خودمان را در قالب داشبورد‌های تخصصی و همچنین اقدامات تخصصی دشمن رصد شود تا اقدام دشمن را قبل از عملیاتی شدن شناسایی و خنثی کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه جنبه دیگری از تهدیدات اقتصادی، متوجه تهدیدات سایبری که زیرساخت‌ها را هدف قرار می‌دهد، گفت: در این زمینه دشمن بیشتر اهدافی را مورد حمله قرار می‌دهد که در زنجیره خدمت، مردم بیشترین وابستگی را به آن داشته باشند تا بیشترین پیامد را به دنبال داشته باشد. همچنین آسیب‌پذیری سایبری، عدم وجود برنامه بازگشت‌پذیری و عدم امکان پاسخ سریع به حادثه از جمله ویژگی‌های یک هدف جذاب در چنین تهدیداتی است.

سردار جلالی در ادامه اولویت‌های سازمان پدافند غیرعامل در وزارت تعاون و واحدهای تابعه آن را برشمرد و توضیح داد: نخستین مورد امن سازی اضطراری سامانه‌های سایبری زیرساخت‌های دارای سامانه کنترل صنعتی است که ممکن است دارای برخی آسیب پذیری‌ها باشند. در این زمینه دستورالعمل رفع آسیب پذیری توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تهیه و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بکارگیری برنامه حفظ تداوم کارکرد در این زیرساخت‌ها و رعایت الزامات پدافند شیمیایی در زیرساخت‌های حوزه شیمیایی و پتروشیمی نیز از دیگر اولویت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های و دستگاه‌های تابعه آن است.

شکل گیری تهدیدات اقتصادی بر بستر جنگ ترکیبی/ لزوم اتخاذ برنامه ملی دفاع اقتصادی

اهمیت راهبردهای امن سازی اضطراری

سردار فرجی پور جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور در کارگاه تخصصی امنیت سایبری که با حضور مدیران حوزه فناوری اطلاعات ستاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان ها و مراکز تابعه برگزار شد با مرور حوادث سایبری رخ داده علیه زیرساخت های کشور طی دوسال گذشته و آسیب پذیری هایی که منجر به موفقیت امیز شدن این حملات شده بود، به راهبردهای امن سازی اضطراری اشاره و بخشی از توصیه های مدیریتی و اقدامات اولیه برای پیشگیری از حوادث احتمالی را برای حاضرین تشریح کرد.

وی با برشماری تاثیر و نقش بی بدیل حوزه سایبری در تداوم کارکردهای ضروری در دستگاه‌های اجرایی در تمامی حوزه های خدمت رسان به مردم، بر ضرورت اهتمام بیشتر مدیران عالی بر پشتیبانی های مالی، معنوی و تخصصی از این حوزه در جهت ارتقاء پایداری ها و دست یابی به تداوم کارکردها تاکید کرد.

شکل گیری تهدیدات اقتصادی بر بستر جنگ ترکیبی/ لزوم اتخاذ برنامه ملی دفاع اقتصادی

تبیین اهمیت استقرار نظام دفاع اقتصادی در کشور

سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان و جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی در نشست مدیران عالی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان های تابعه با تبیین ماهیت تهدیدات نوین و ضرورت پیش‌بینی برنامه‌های مقابله‌ای برای کاهش پیامدهای تهدیدات این حوزه به مقوله اقتصادی به عنوان یکی از مولفه های اصلی امنیت ملی اشاره و عرصه اقتصادی را به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی مردم جزء اهداف جذاب برای دشمن برشماری کرد.

وی در ادامه با تشریح ماموریت قرارگاه پدافند اقتصادی و اقدامات راهبردی صورت گرفته در جهت استقرار نظام دفاع اقتصادی در کشور به هماهنگی ها و رایزنی های انجام شده با مسئولین وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تبیین نقش جایگاه ایشان در منظومه دفاع اقتصادی پرداخت و بر ضرورت نقش افرینی وزارت اقتصاد و سازمان های اقتصادی کشور در حوزه دفاع اقتصادی مشابه ساختارهای پیاده شده از سوی دشمن در جنگ اقتصادی طراحی شده علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر