۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۷۳۶۳۶
سردار جلالی در همایش پدافند سایبری تشریح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور الزامات یک اکوسیستم دفاعی جامع برابر مصون‌سازی در برابر تهدیدات سایبری را تشریح کرد.

به گزارش پایداری ملی، همزمان با ایام نکوداشت پدافند غیرعامل، همایش پدافند سایبری با عنوان جایگاه شرکت مخابرات ایران در تامین زیر ساخت ارتباطات حیاتی کشور با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، سردار محمدرضا فرجی پور جانشین قرارگاه پدافند سایبری و جمعی از فعالان و نخبگان حوزه پدافند سایبری در سالن شهید طهرانی مقدم سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

سردار جلالی در این همایش به تشریح تهدیدات نوظهور و ترکیبی پرداخت که با استفاده از ظرفیت‌های فناوری سایبری امروزه خطر‌های جدی را برای اقتصاد و امنیت ملی کشور‌ها پدید آورده است.

وی در ادامه به تشریح انواع جنگ سایبری پرداخت و توضیح داد: جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظامی، جنگ شبکه‌های اجتماعی، جنگ سایبری در حوزه مالی-پولی-ارزی، جنگ سایبری در حوزه شهر هوشمند و جنگ سایبری هیبریدی انواع جنگ‌های سایبری را تشکیل می‌دهند.

کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات نیازمند برنامه جامع دفاعی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات مختلف را نیازمند برنامه جامع دفاعی دانست و ادامه داد: این برنامه، دفاع و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور را در برابر انواع تهدیدات شامل می‌شود که متناسب با حوزه تهدیدات، برنامه دفاعی مخصوص آن را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه برای دفاع و پدافند در حوزه تهدیدات سایبری زیرساختی، نیازمند شناسایی دقیق و کامل تهدیدات هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین لایه‌های این جنگ، نظریه پردازی است که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تهیه می‌شود که این مراکز هوشمندانه، با ترکیب لایه‌های مختلف تهدید، یک تهدید ترکیبی و پیچیده ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: برای مقابله با این لایه از تهدید، نیازمند تقویت نظریه‌‎پردازی در لایه دفاعی هستیم تا از آن در برابر انواع و اقسام تهدید که براساس آن جنگ شکل گرفته است، استفاده کنیم.

لزوم تشکیل یک اکوسیستم دفاعی برابر مصون‌سازی در برابر تهدیدات

سردار جلالی در ادامه به لزوم تشکیل یک اکوسیستم دفاعی برابر مصونسازی کشور در برابر تهدیدات پیچیده سایبری اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از این اکوسیستم، تشکیل یک قرارگاه دفاع سایبری است که وظیفه آن تعیین وظایف، تکالیف و تنظیم روابط بین سایر اجزای اکوسیستم است.

وی آموزش و تربیت نیروی جوان، متخصص و با انگیزه را یکی دیگر از اجزای یک اکوسیستم دفاعی جامع دانست و افزود: همچنین نیازمند یک صنعت دفاعی سایبری برای تولید و تامین همه تجهیزات و ملزومات بخش پدافند سایبری هستیم.

محصول بومی و امن جزو شروط دفاع سایبری جامع است

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محصول بومی و امن جزو شروط دفاع سایبری جامع است که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، ولی نیازمند توسعه است.

به گفته سردار جلالی نیازمند سیستم‌های فرماندهی و کنترل در فضای سایبری هستیم که باید هم از یک مرکز دفاعی سایبری و هم یک رصدخانه پایش تهدیدات و مخاطرات بهره‌مند باشد.

وی دانش، تکنولوژی و آموزش را موضوعاتی دانست که در کشور ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد، بنابراین باید این ظرفیت در جهت سازماندهی و بکارگیری شود که فناوری‌های امن سازی سایبری را خودمان تولید و استفاده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور متذکر شد اگر اکوسیستمی دفاعی با ملاحظاتی که گفته شد ایجاد شده و با توجه شرایط به روزرسانی شود می‌توان از مزایای فناوری سایبری با حفظ امنیت و حکمرانی ملی مان بهره‌مند شویم.

الزامات اکوسیستم دفاعی جامع برابر مصون‌سازی در برابر تهدیدات سایبری/محصول بومی و امن جزو شروط دفاع سایبری جامع است


رعایت اصول پدافندی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور یک ضرورت است

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم در این همایش اظهار داشت: رعایت اصول پدافند غیرعامل در مخابرات، کاهش ریسک در ارتباط شبکه، افزایش پایداری، و استمرار ارائه خدمات امن و یکپارچه را به دنبال دارد.

وی گفت: اتصال تجهیزات انتقال و برقراری مسیر‌های فیبر بین مراکز شهری موجب می‌شود که شبکه اصلی انتقال ارتباطی کشور در راستای تحقق اصول پدافندی، هرگز با قطعی مواجه نشود.

سلطانی خاطرنشان کرد: علی رغم برخی مشکلات نقدینگی، به دلیل اهمیت فوق العاده پدافند غیرعامل، در تلاش هستیم در تمام موارد و خدمات مخابرات، سرویس SLA برنز به بالا به مشتریان ارائه دهیم.

وی افزود: در پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، با تلاش‌ها انجام شده به مجموع ۱۲۲ هزار و ۶۳۰ کیلومتر فیبرنوری اجراشده در سراسر کشور رسیده ایم.

سلطانی با اشاره به اهمیت سرویس نورونتا به عنوان یک سرویس امن غیراشتراکی تخصصی ویژه سازمان‌ها گفت: در ابتدای کار، در مورد نورونتا این حجم از خدمات پیش بینی نمی‌شد، اما با استمرار تلاش و همکاری شرکت‌ها و نهاد‌های مهم کشور، اکنون سرویس نورونتا در بسیاری از سازمان‌ها به عنوان یک شبکه امن و تخصصی در مسیر ارتباطات بین سازمانی، به یکی از نماد‌های استقرار پدافند غیرعامل در شرکت مخابرات و سرویس‌های سازمانی آن تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: به دلیل تعدد شبکه‌ها و نفوذ پذیری آن‌ها، امکان تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم‌های کل کشور وجود دارد که در کنار آن زمانی که کنترل متمرکزی با اصول پدافندغیرعامل وجود داشته باشد، امنیت افزایش پیدا می‌کند.

سلطانی گفت: علاوه بر انتقال ترافیک امن و پایدار داخل استانی در سرتاسر کشور توسط شرکت مخابرات، بالغ بر ۲۵ هزار سرویس پرظرفیت به اپراتور‌های مختلف ثابت و سیار در راستای تعامل هر چه بهتر واگذار شده است.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران در مقوله دفاع از فضای حیاتی سایبری کشور، با توجه به پیچیدگی‌های روزافزون فناوری و صنعت ارتباطات، نقش مهمی در اصول پدافند غیرعامل دارد، بیان کرد: رعایت اصول پدافندی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور یک ضرورت است و متناسب با تنوع تهدیدات باید همواره، آماده و مجهز باشیم.

 

الزامات اکوسیستم دفاعی جامع برابر مصون‌سازی در برابر تهدیدات سایبری/محصول بومی و امن جزو شروط دفاع سایبری جامع است

 

شبکه ملی اطلاعات؛ تثبیت حکمرانی کشور بر فضای مجازی

سردار فرجی پور جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور نیز در این مراسم به تشریح اهمیت استمرار خدمات رسانی در زیرساخت‌های کشورپرداخت و گفت: امروز، زیرساخت‌های خدمات رسان به هم وابسته و بریکدیگر تاثیر متقابل دارند.

وی با بیان اینکه یکی از عرصه‌هایی که دشمن سعی بسیاری برای آسیب رساندن بر آن دارد، شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های ارتباطی کشور است، ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات از یک ارزش راهبردی برای کشور برخوردار است چرا که این شبکه برای تثبیت حکمرانی کشور بر فضای مجازی، یک ابراز اساسی و ضروری است و همه کشور‌های دنیا تحقق این موضوع را برای خودشان ضروری می‌دانند.

فرجی پور با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور از دیرباز برنامه‌های مشخصی برای حمایت معنوی از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری کشور به خصوص در حوزه امنیت و پدافند سایبری اجرا کرده و سال به سال توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: همین چند سال پیش در برخی زمینه‌ها و محصولات کلیدی در حوزه پدافند سایبری دست کشور از این خدمات خالی بود، اما در حال حاضر شرایط تفاوت کرده و شرکت‌های دانش بنیان جهادگونه دراین زمینه اقدام و رو به جلو حرکت کرده است.

به گفته وی هم شرکت‌ها و هم سازمان‌های حاکمیتی اقدامات خوبی انجام دادند و سعی کردند در این دوران از واگرایی دوری کنند و شرکت‌ها نیز صحنه را با توجه به شرایط سخت کشور خالی نکردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر