۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۷۳۲۴۵
هکر‌ها ۲ سامانه از پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های جهان را خاموش کردند. هنوز ماهیت این حملات سایبری و هدف‌شان دقیقا مشخص نشده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از اسپیس، برخی از رصدخانه‌های نجومی برجسته جهان حملات سایبری را گزارش کرده‌اند که منجر به خاموشی موقت شده است. آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم نوری مادون قرمز بنیاد ملی علوم یا «NOIRLab» گزارش داد که یک حادثه امنیت سایبری که در ۱ آگوست رخ داد، آزمایشگاه را ناچار کرد که موقتا عملیات تلسکوپ شمالی جمنای (Gemini) در هاوایی و تلسکوپ جنوبی جمنای در شیلی را متوقف کند. تلسکوپ‌های کوچک‌تر دیگری در سرو تولولو در شیلی نیز تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند.

«NOIRLab» در بیانیه‌ای در وبسایت خود در تاریخ ۲۴ اوت نوشت: «کارکنان ما با کارشناسان امنیت سایبری همکاری می‌کنند تا مشکل همه تلسکوپ‌های آسیب‌دیده و وبسایت را برطرف کنند و تاکنون پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است.»

روشن نیست که ماهیت حملات سایبری دقیقا چیست یا از کجا سرچشمه گرفته است. NOIRLab اعلام کرده که، چون تحقیقات هنوز ادامه دارد، سازمان در رابطه با به اشتراک‌گذاری اطلاعات نفوذ محتاطانه عمل می‌کند.

حملات سایبری به تاسیسات «NOIRLab» تنها چند روز قبل از انتشار بولتنی توسط مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی ایالات متحده (NCSC) رخ داد که به شرکت‌های فضایی و سازمان‌های تحقیقاتی آمریکایی در مورد تهدید حملات سایبری و جاسوسی هشدار می‌داد.

در این بولتن آمده است: جاسوسان و هکر‌های خارجی اهمیت صنعت فضایی تجاری بدر اقتصاد و امنیت ملی ایالات متحده، از جمله وابستگی فزاینده زیرساخت‌های حیاتی، به دارایی‌های مبتنی بر فضا را متوجه شده‌اند. آن‌ها نوآوری و دارایی‌های فضایی ایالات متحده را تهدیدی بالقوه و همچنین فرصتی ارزشمند برای به دست آوردن فناوری‌ها و تخصص‌های حیاتی می‌دانند.

این اولین بار نیست که رصدخانه‌های نجومی هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند. در اکتبر ۲۰۲۲، هکر‌ها در کار آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی اختلال ایجاد کردند و ناسا نیز سال‌ها قربانی حملات سایبری بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر