۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۳۱۱۵
وزیر نفت در نشست روسا و دبیران کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی:
وزیر نفت تامین امنیت انرژی، تامین سوخت مردم، تحریم ناپذیر بودن، اشتغالزایی در صنعت نفت، افزایش محصولات پتروشیمی، احداث پالایشگاه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی و پرهیز از خام فروشی را از جمله مصادیق پدافند غیرعامل دانست.

به گزارش پایداری ملی، جواد اوجی صبح امروز (یکشنبه، ۲۲ مردادماه) در نشست روسا و دبیران کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور که به میزبانی وزارت نفت برگزار شد، گفت: صنعت نفت با تأمین ۹۵ درصد انرژی کشور از صنایع مهم و حساس کشور است.

وی با تأکید بر اینکه همه صنایع کشور به‌نوعی با صنعت نفت در ارتباط‌اند، افزود: از سوی دیگر این صنعت تأمین ارز و بودجه اداره کشور را به‌عهده دارد، از این رو همه اقدام‌های انجام‌شده در این صنعت باید برای پدافند غیرعامل باشد.

چالش‌های دولت سیزدهم در آغاز کار

وزیر نفت با اشاره به مشکلات ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی، وجود ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب و کسری بودجه ۴۵۰ همتی دولت سیزدهم در آغاز کار خود در شهریورماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: ایران روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی همراه گاز از مخازن زیرزمینی خود تولید می‌کند، از این رو یک روز اختلال در روند صادرات میعانات گازی می‌تواند اختلال‌های زیادی را در کشور به‌وجود آورد، این در حالی است که در دولت قبل صادرات این محصول به روزانه ۷ هزار بشکه نیز رسیده بود.

اوجی تصریح کرد: به لطف پروردگار و اقدام‌های جهادی و بازاریابی‌های تازه توانستیم بخشی از نفت و میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب خود را در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی استفاده و بخش اعظم آن را صادر کنیم.

وی با اشاره به خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده میعانات گازی فروخته‌شده ایران به کشور کره جنوبی اذعان کرد: این میعانات اواخر دهه ۹۰ به این کشور صادر شده بود، این در حالی است که از ابتدای آغاز دولت سیزدهم با مجموعه اقدام‌های انجام‌شده حتی یک سنت پول صادرات نفت و میعانات گازی فریز نشده و همه پول خود را دریافت کرده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم سطح ذخیره‌سازی مخازن فرآورده‌های نفتی کشور ۲۵ درصد از سال پیش از آن پایین‌تر بود، اظهار کرد: به همت کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مجموع اقدام‌های انجام‌شده توانستیم با وجود ناترازی تولید و مصرف سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به‌خوبی پشت سر بگذاریم، ضمن آنکه توانستیم به‌خوبی حمله سایبری آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت کشور را مدیریت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند سوخت‌رسانی به مردم را احیا کنیم.

اوجی در بخش دیگر از سخنان خود به نقش وزارت نفت به تأمین ارزی و منابع مالی کشور اشاره کرد و ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۰ به‌صورت ۱۰۰ درصد و بودجه پارسال را به‌صورت ۹۴ درصدی تأمین کردیم، این نقش در زمینه تبصره ۱۴ سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از ۸۷ درصد رسید، نقش وزارت نفت در کشور سبب شد این وزارتخانه همواره در تیررس دشمنان و تحریم‌های آن‌ها باشد.

تولید روزانه نفت به ۳.۳ میلیون بشکه می‌رسد

وی با اشاره به تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام کشور افزود: تولید روزانه تا پایان مردادماه امسال به ۳ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه خواهد رسید، صادرات نفت ایران هر ماهه شاهد رکورد‌هایی تازه است.

وزیر نفت تصریح کرد: پارسال بیش از ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام صنعت نفت همچون فاز ۱۴ و فاز دو پالایشگاه آبادان را به تولید رساندیم و تا پایان امسال نیز ۱۵ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام دیگر به چرخه تولید وارد می‌شود.

اوجی با اشاره به جابه‌جایی سکوی ۱۲ C به موقعیت فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی گفت: تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی از بعدازظهر روز جمعه (۲۰ مردادماه) هفته گذشته با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب شروع شده و با ادامه حفاری چاه‌های جدید در این فاز تولید به ۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی احداث پتروپالایشگاه‌های جدید در کشور همچون پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی را برای پدافند غیرعامل در کشور دانست و گفت: با راه‌اندازی این مجموعه‌ها تأمین فرآورده‌های نفتی کشور پایدار و صادرات آن‌ها نسبت به نفت خام بسیار آسان‌تر و با ارزش افزوده بیشتر انجام خواهد شد.

مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در ایام عاشورا و تاسوعا

وزیر نفت با یادآوری اینکه در دولت قبل عده‌ای پالایشگاه‌سازی را کثیف‌کاری می‌دانستند، تصریح کرد: مصرف بنزین کشور در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی امسال به روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر نیز رسید، از این رو باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم.

وزیر نفت حیاتی‌ترین پروژه کنونی صنعت نفت کشور را فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی دانست و گفت: هم‌اکنون مطالعات پایه این طرح رو به پایان است و قصد داریم با استفاده از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی سکو‌ها و توربوکمپرسور‌های این طرح را تأمین کنیم.

اوجی با تأکید بر اینکه امروز ۷۵ تا ۸۰ درصد از نیاز صنعت نفت ایران از سوی سازندگان داخلی تأمین می‌شود، اظهار کرد: بی‌شک میدان گازی پارس جنوبی تا ابد با فشار کنونی گاز تولید نخواهد کرد و ما از سه تا چهار سال آینده شاهد افت فشار در چاه‌های این میدان خواهیم بود، پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر