۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۳۱۱۳
سردار جلالی در جمع خبرنگاران:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تعیین ۴ فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل در پهنه‌های حیاتی نفتی خبر داد.

به گزارش پایداری ملی، سردار جلالی در حاشیه نشست روسا و دبیران کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌هایی اجرایی که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه امن‌سازی اضطراری زیرساخت‌های سایبری دارای چرخه خدمات به مردم را امسال در اولویت قرار دادیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در مناطق جنوبی، پهنه‌های بزرگ نفتی داریم که شامل مجتمع‌های بزرگ صنعتی نیز هستند، نترل حوادث و تهدیدات یک مدیریت یکپارچه و یک برنامه واحد را می‌طلبد.

وی ادامه داد: از همین رو با تعاملی که با وزارت نفت داشتیم برای منطقه ماهشهر، منطقه عسلویه و منطقه بندرعباس و خارک به عنوان ۴ منطقه و پهنه حیاتی نفتی، فرماندهی ارشد و مشترکی با حکم مشترک رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و وزیر نفت تعیین شده تا بتواند پیامدها، حوادث و تهدیداتی که احتمالا در منطقه است را به صورت فرماندهی متمرکز در کنترل داشته باشد و آسیب پذیری‌ها را کاهش و همچنین آمادگی‌ها را ارتقا دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در مورد منشا حمله سایبری به سامانه انتقال سوخت، توضیح داد: این حمله مبتنی بر یک آسیب‌پذیری در سامانه مدیریت و توزیع سوخت بود که با استفاده از یک ظرفیت نفود داخلی انجام شده بود.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، به دنبال این حادثه، این سامانه کاملا امن‌سازی و بازسازی شده است و قابلیت‌های امنیتی و پدافندی آن کاملا ارتقا یافته است.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت‌ها/تهیه برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها برای نخستین بار در کشور

همچنین سردار غلامرضا جلالی در نشست روسا و دبیران کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مسئولان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، مهمترین تهدیدات کنونی کشور را تهدیدات ترکیبی دانست و اظهار داشت: در این تهدیدات شاهد ترکیبی از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و فناوری‌هایی هستیم که الگو‌های متفاوتی از تهدید را به دنبال دارد.

وی افزود: یکی از مولفه‌های تهدیدات ترکیبی، ترکیب فناوری‌‎ها با یکدیگر است. در چنین شرایطی هر طرف که تسلط و اشرافش بر فناوری بیشتر باشد، بیشتر می‌تواند آن را در جهت اهدافش به کار گیرد. ما امروز شاهد هستیم که این مدل تهدیدات، کاملا توسعه پیدا کرده است.

سردار جلالی با بیان اینکه در چنین شرایطی تهدید شناسی و تعیین تهدید پایه، یعنی تهدیدی که احتمالا برما اثر می‌گذارد مقوله بسیار مهمی است، تصریح کرد: تهدیدات انسان ساخت متکی بر دو عنصر فناوری و راهبرد است و هر دو این عناصر پویا هستند؛ بنابراین تکلیف ما در تعیین، مطالعه و برداشت از تهدید پایه در هر مقطع خیلی مهم است که ما بدانیم تهدید پایه چیست و براساس آن تهدید، برنامه‌های دفاعی خود را تنظیم و دنبال کنیم.

اهمیت شناسایی تهدیدات درون زا
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه در مقوله شناسایی تهدیدات انسان ساخت، یکی از مهمترین مولفه‌ها، تهدیدات درون زا است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مهم برای همه دستگاه‌ها، مراقبت و شناخت تهدید درون زا در درون هر دستگاه است که باید مورد توجه قرار بگیرد. برای این امر الگو‌های دانشی وجود دارد که در مدیریت این تهدیدات بسیار موثر و کارآمد است.

وی تهدیدات سایبری به ویژه در زیرساخت‌های صنعتی وابسته به فضای سایبری را لایه دیگر تهدیدات دارای اولویت برشمرد و تصریح کرد: در این لایه از تهدید، دستگاه‌های دولتی و خدماتی که بیشترین سرویس و خدمت را به مردم ارائه می‌کنند به عنوان هدف تهدید در نظر گرفته می‌شود و هرچقدر اثرگذاری پیامد قطع یک خدمت برمردم بیشتر باشد جذابیت هدف بالاتر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تقسیم بندی آسیب پذیری‌ها پرداخت و توضیح داد: نوع اول، آسیب پذیری‌های ساده و پیش پا افتاده هستند که با مقداری دقت قابل برطرف کردن هستند. حوزه آسیب پذیری‌های ناشناخته قدری پیچیده و سخت است و ممکن است به راحتی پیدا نشود. اما آسیب پذیر‌های ساده به راحتی قابل برطرف کردن هستند.

وی ادامه داد: برای ما بسیار اهمیت دارد که از آسیب پذیر‌های ساده که با توجه و دقت کافی می‌توان آن را برطرف کرد ضربه نخوریم.

سردار جلالی ادامه داد: با شروع قطع خدمت و ظهور پیامدها، آنگاه نوبت بزرگنمایی پیامد‌های قطع خدمت بر مردم است که این پدیده به ویژه با ظهور شبکه‌های اجتماعی خارج پایه اثرات خود را نشان داده است.

برنامه حفظ و تداوم کارکرد زیرساخت‌ها راهبرد پدافند غیرعامل در خنثی سازی تهدیدات

وی با بیان اینکه در زمینه خنثی سازی چنین تهدیداتی، مهمترین راهبرد پدافند غیرعامل بکارگیری برنامه حفظ و تداوم کارکرد زیرساختهاست، تصریح کرد: حفظ تداوم کارکرد‌های ضروری کشور بسیار مهم است و به نظر می‌رسد بنا به اهمیت دستگاه، جزو وظایف اصلی هر دستگاه به شمار می‌آید.

سردار جلالی در ادامه به توضیح راهبرد‌ها و اقدامات پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات پرداخت و تصریح کرد: اولین موضوع این است که ما باید برنامه‌های پاسخ اضطراری به شرایط تهدید داشته باشیم. یعنی اگر حادثه رخ داد بدانیم چگونه با آن برخورد کنیم. در این زمینه سازمان پدافند غیرعامل کشور الگو‌های پاسخ اضطراری در برابر حوادث در حوزه‌های مختلف را تهیه و به دستگاه‌ها ارائه کرده است.

وی ادامه داد: موضوع دوم حفظ تداوم کارکرد است که به صورت یک کارجدی باید مورد توجه قرار گیرد. اگر سناریوی تهدید محقق شود خدمت دستگاه ذی ربط نباید قطع شود. مثلا سوخت رسانی در شرایط حمله سایبری نباید قطع شود یا هرنوع خدمتی از جمله خدمات شهری و بانکی باید ادامه یابد.

اهمیت برنامه برگشت پذیری خدمات از منظر پدافند غیرعامل

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور موضوع برنامه برگشت پذیری خدمات در شرایط حمله را از دیگر راهبرد‌های پدافند غیرعامل برشمرد و توضیح داد: اگر حمله‌ای رخ داد و خسارتی به دستگاه و خدمات رسانی آن وارد شد باید بتوانند در حداقل زمان، به کارکرد خود بازگشت داشته و خود را بازیابی کرده و خدمات دهی را دنبال کند.

وی کنترل تهدیدات درون زا در هردستگاه را از دیگر مواردی دانست که باید به آن توجه ویژه صورت گیرد.
سردار جلالی رئیس هر دستگاه را مسئول پدافند غیرعامل آن دستگاه دانست و گفت: برای تمام راهبرد‌ها پدافندی که ذکر شد، دستورالعمل و خطوط راهنما تهیه و به همه دستگاه‌ها ارائه شده است.

تهیه برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها برای نخستین بار در کشور

وی ایجاد آمادگی در برابر سناریو‌های پایه تهدیدات ترکیبی را از برنامه‌های جانبی امسال سازمان پدافند غیرعامل کشور برشمرد و تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های مورد تاکید سازمان، برنامه حفاظت از زیرساخت‌های کشور است. در این زمینه بعد از سه سال مطالعه تخصصی با پیگیری‌هایی که انجام شده است و با کمک دانشگاه مالک اشتر و سایر مراکز علمی کشور، برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها برای نخستین بار در کشور تهیه شد.

وی ادامه داد: دراین برنامه، تهدیدات پایه، الگوها، نقش‌ها و وظایف به درستی تعریف شده است که دقیقا چه کار‌هایی توسط چه کسانی باید انجام شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه برای اولین بار الزامات تخصصی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و قابل حفاظت در موضوعات مختلف تعیین شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در این برنامه، مباحث مربوط به عدم اجرای آن جرم انگاری شده و این مصوبه برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از تکالیفی که از دستگاه‌ها خواسته شده است تهیه ملاحظات و برنامه‌های حفاظت از زیرساخت دستگاه خاص خودشان است، توضیح داد: در این دستورالعمل این موضوع به دستگاه‌های ذی ربط واگذار شده که در زمان یکساله بتوانند ملاحظات حفاظت از زیرساخت آن دستگاه خاص را ذیل دستورالعمل ملی تهیه و دنبال کنند.

تامین ضمانت اجرایی قوانین پدافند غیرعامل با تصویب قانون تشکیل سازمان

وی با اشاره به اینکه قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور هم اکنون در طی مراحل بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، توضیح داد: براساس این قانون، سازمان پدافند غیرعامل کشور باساختار موجود مطابق با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل تشکیل می‌گردد و کمیته دائمی پدافند غیرعامل یا شورای پدافند غیرعامل، عالی‎ترین مرجع تصویب مقررات و دستور العمل‌های پدافند غیرعامل است که مصوبات آن برای همه دستگاه‌های اجرایی اعم از نظامی و غیرنظامی و بخش خصوصی لازم الاجراست و مستنکفین از اجرای مصوبات مجازات خواهد شد.

به گفته سردار جلالی، با تصویب این قانون برای اولین بار اجرای مصوبات پدافندغیرعامل ضمانت اجرایی قانونی پیدا کرده و لازم الاجراست.

وی در ادامه با اشاره به تنظیم الزامات فنی و تخصصی حفاظت از زیرساخت، توضیح داد: دستگاه‌ها از نظر اهمیت در این زمینه به چهار دسته حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت تقسیم شده اند که براساس شاخص‌های تعیین شده، این الزامات بسیار تعیین کننده هستند

سردار جلالی همچنین با اشاره به اینکه در ماه‌های آتی و همزمان با آبان ماه، ایام نکوداشت پدافند غیرعامل را در پیش داریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه هشتم آبان ماه، سالروز تشکیل سازمان پدافندغیرعامل کشور به فرمان مقام معظم رهبری در تقویم ملی کشور ثبت شده است، به مدت یک هفته برنامه‌های بزرگداشت مثل سال گذشته در چهار سطح ملی، دستگاهی، استانی و شهری، تدوین شده که به زودی به رده‌های مختلف ابلاغ خواهد شد.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت‌ها

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه براساس تجربه تهدیدات سایبری سال گذشته، بخشی از حملات با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در سال گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس امسال، در مقابله و موضوعات پدافندسایبری امسال اولویت ما بهره‌گیری از هوش مصنوعی در جهت دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت هاست. در این زمینه تلاش برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفته است.

وی همچنین از تدوین پیوست‌های رسانه‌ای در حوزه پدافند سایبری و زیستی خبر داد و تصریح کرد: هدف از این اقدام، ایجاد انسجام در اطلاع رسانی، آگاه سازی و آرامش بخشی برای حفاظت از سلامت روان افکار عمومی علیه برنامه‌های تبلیغاتی دشمنان در صورت بروز حوادث احتمالی است.

توجه به الزامات پدافند غیرعامل در همه اقدامات صنعت نفت/ یک سنت هم از درآمدهای نفتی دولت سیزدهم مسدود نشده است

جواد اوجی وزیر نفت نیز در این نشست گفت: صنعت نفت با تأمین ۹۵ درصد انرژی کشور از صنایع مهم و حساس کشور است.

وی با تأکید بر اینکه همه صنایع کشور به‌نوعی با صنعت نفت در ارتباط‌اند، افزود: از سوی دیگر این صنعت تأمین ارز و بودجه اداره کشور را به‌عهده دارد، از این رو همه اقدام‌های انجام‌شده در این صنعت باید برای پدافند غیرعامل باشد.

چالش‌های دولت سیزدهم در آغاز کار

وزیر نفت با اشاره به مشکلات ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی، وجود ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب و کسری بودجه ۴۵۰ همتی دولت سیزدهم در آغاز کار خود در شهریورماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: ایران روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی همراه گاز از مخازن زیرزمینی خود تولید می‌کند، از این رو یک روز اختلال در روند صادرات میعانات گازی می‌تواند اختلال‌های زیادی را در کشور به‌وجود آورد، این در حالی است که در دولت قبل صادرات این محصول به روزانه ۷ هزار بشکه نیز رسیده بود.

اوجی تصریح کرد: به لطف پروردگار و اقدام‌های جهادی و بازاریابی‌های تازه توانستیم بخشی از نفت و میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب خود را در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی استفاده و بخش اعظم آن را صادر کنیم.

وی با اشاره به خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده میعانات گازی فروخته‌شده ایران به کشور کره جنوبی اذعان کرد: این میعانات اواخر دهه ۹۰ به این کشور صادر شده بود، این در حالی است که از ابتدای آغاز دولت سیزدهم با مجموعه اقدام‌های انجام‌شده حتی یک سنت پول صادرات نفت و میعانات گازی فریز نشده و همه پول خود را دریافت کرده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم سطح ذخیره‌سازی مخازن فرآورده‌های نفتی کشور ۲۵ درصد از سال پیش از آن پایین‌تر بود، اظهار کرد: به همت کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مجموع اقدام‌های انجام‌شده توانستیم با وجود ناترازی تولید و مصرف سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به‌خوبی پشت سر بگذاریم، ضمن آنکه توانستیم به‌خوبی حمله سایبری آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت کشور را مدیریت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند سوخت‌رسانی به مردم را احیا کنیم.

اوجی در بخش دیگر از سخنان خود به نقش وزارت نفت به تأمین ارزی و منابع مالی کشور اشاره کرد و ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۰ به‌صورت ۱۰۰ درصد و بودجه پارسال را به‌صورت ۹۴ درصدی تأمین کردیم، این نقش در زمینه تبصره ۱۴ سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از ۸۷ درصد رسید، نقش وزارت نفت در کشور سبب شد این وزارتخانه همواره در تیررس دشمنان و تحریم‌های آن‌ها باشد.

تولید روزانه نفت به ۳.۳ میلیون بشکه می‌رسد

وی با اشاره به تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام کشور افزود: تولید روزانه تا پایان مردادماه امسال به ۳ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه خواهد رسید، صادرات نفت ایران هر ماهه شاهد رکورد‌هایی تازه است.

وزیر نفت تصریح کرد: پارسال بیش از ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام صنعت نفت همچون فاز ۱۴ و فاز دو پالایشگاه آبادان را به تولید رساندیم و تا پایان امسال نیز ۱۵ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام دیگر به چرخه تولید وارد می‌شود.

اوجی با اشاره به جابه‌جایی سکوی ۱۲ C به موقعیت فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی گفت: تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی از بعدازظهر روز جمعه (۲۰ مردادماه) هفته گذشته با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب شروع شده و با ادامه حفاری چاه‌های جدید در این فاز تولید به ۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی احداث پتروپالایشگاه‌های جدید در کشور همچون پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی را برای پدافند غیرعامل در کشور دانست و گفت: با راه‌اندازی این مجموعه‌ها تأمین فرآورده‌های نفتی کشور پایدار و صادرات آن‌ها نسبت به نفت خام بسیار آسان‌تر و با ارزش افزوده بیشتر انجام خواهد شد.

مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در ایام عاشورا و تاسوعا

وزیر نفت با یادآوری اینکه در دولت قبل عده‌ای پالایشگاه‌سازی را کثیف‌کاری می‌دانستند، تصریح کرد: مصرف بنزین کشور در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی امسال به روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر نیز رسید، از این رو باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم.

وزیر نفت حیاتی‌ترین پروژه کنونی صنعت نفت کشور را فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی دانست و گفت: هم‌اکنون مطالعات پایه این طرح رو به پایان است و قصد داریم با استفاده از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی سکو‌ها و توربوکمپرسور‌های این طرح را تأمین کنیم.

اوجی با تأکید بر اینکه امروز ۷۵ تا ۸۰ درصد از نیاز صنعت نفت ایران از سوی سازندگان داخلی تأمین می‌شود، اظهار کرد: بی‌شک میدان گازی پارس جنوبی تا ابد با فشار کنونی گاز تولید نخواهد کرد و ما از سه تا چهار سال آینده شاهد افت فشار در چاه‌های این میدان خواهیم بود، پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز داشته باشیم.

انجام اقدام‌های پدافند غیرعامل در شرکت ملی نفت ایران سرمایه‌گذاری است

محسن خجسته‌مهر از دیگر سخنرانان این نشست با تاکید بر اینکه این جلسه یکی از مهم‌ترین جلسات حوزه راهبردی به‌شمار می‌رود، افزود: با اقدام‌های انجام شده در سال‌های اخیر، افزون بر کاهش آسیب‌پذیری، سطح بازدارندگی افزایش یافته و در مجموع چشم‌انداز پدافند غیرعامل مصونیت‌سازی است.

وی به ویژگی‌های صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران در لزوم استفاده از ظرفیت سازمان پدافند غیرعامل اشاره کرد و ادامه داد: هم به لحاظ وزنی و هم از نظر حجمی سطح مطالعات بالا رفته است و این امتیاز ویژه به‌شمار می‌رود، هم‌اکنون مطالعات مفهومی، پایه تفصیلی و جامع با تکیه بر پدافند غیرعامل انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: این فرهنگ جدید برای همه بخش عادی کشور است تا کاری که مبنای مطالعاتی ندارد انجام نشود، زیرا می‌تواند ضد پدافند غیرعامل باشد. اگر کاری مبتنی بر انجام مطالعات و یافته‌ها و بررسی‌ها انجام ندهیم به لحاظ اقتصادی و سایر مسایل به ضد خود تبدیل می‌شود.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است و عمده درآمد و ارز مورد نیاز کشور از طریق شرکت ملی نفت ایران تأمین می‌شود، گفت: خلق ثروت و تولید ثروت ناظر به همین موضوع است. نفت و ذخایر زیرزمینی انفال هستند و مالک آن حکومت اسلامی است و دولت و وزارت نفت به نمایندگی از دولت باید این دارایی‌ها را به حداکثر ارزش روزمینی تبدیل کنند.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران به لحاظ ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی هم حائز اهمیت و ویژگی است و به لحاظ دارایی چهارمین رتبه را میان شرکت‌های نفتی دنیا دارد.

وجود ۴۰۰ مخزن و نفت و گاز در ایران

معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران ۴۰۰ مخزن نفتی و گازی در اختیار دارد، ادامه داد: حدود ۲۳۰ سکو در بخش دریا داریم. تعداد واحد‌های بهره‌برداری نیز ۷۳ واحد است و ۱۸ واجد ان‌جی‌ال نیز در کشور فعال شده است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: ۱۳ هزار کیلومتر خط لوله زیردریایی در کشور وجود دارد. همه این موارد به ما دیکته می‌کند که باید آسیب‌پذیری را کاهش دهیم و سطح بازدارندگی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۹۹.۵ درصد انرژی مورد نیاز کشور از نفت و گاز تأمین می‌شود، گفت: این موضوع هم یک فرصت و هم تهدید است، زیرا برقی که در کشور تولید می‌شود نیز حاصل مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه موضوعات پدافند غیرعامل یا سخت‌افزار هستند که مربوط به تأسیسات و تجهیزات است یا مربوط به نرم‌افزار که برنامه‌ها، مطالعات و رویه‌ها و الگو‌های رفتاری را شامل می‌شود، افزود: یکی از موضوع‌هایی که در این زمینه باید مورد توجه باشد مربوط به الگو‌ها و نگرش‌های رفتاری ماست که در بخش مصرف می‌توان به آن اشاره کرد.

تغییر نگرش در مصرف انرژی موضوعی فرابخشی است

خجسته‌مهر ادامه داد: در مصرف دچار افراط و مشکلات اساسی شدیم و در صورت ادامه این روند، این مصرف لجام‌گسیخته به تهدید جدی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر نگرش در مصرف انرژی موضوعی فرابخشی است، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران تولیدکننده انرژی است، اما مصرف‌کنندگان فرابخشی هستند و همه مردم و صنایع انرژی‌بر جزو مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌روند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه حفاظت و مدیریت تأسیسات نفتی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: این تأسیسات در نقاط سه‌گانه حیاتی، حساس و مهم طبقه‌بندی می‌شوند و ۸۰ درصد تأسیسات نفتی در این ۳ منطقه قرار دارند.

خجسته مهر با اشاره به اینکه برخی تأسیسات نفتی قدمت ۵۰، ۶۰ سال دارند و باید بازسازی و نوسازی شوند، افزود: یکی از اشکالاتی که در این زمینه داریم این است که تجمیع تهدید‌ها در برخی نقاط وجود دارد و باید توزیع درستی از تأسیسات داشته باشیم که در این زمینه مطالعات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: ۱۸ میلیارد دلار پروژه نوسازی و بازسازی تأسیسات را به تصویب هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران رساندیم که ۱۵ میلیارد دلار مربوط به مناطق نفت‌خیز جنوب و ۳ میلیارد دلار در شرکت فلات قاره تعریف شده است و این سرمایه‌گذاری باید در دوره‌ای پنج تا هشت ساله انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه انجام اقدام‌های پدافند غیرعامل در شرکت ملی نفت ایران سرمایه‌گذاری است و هزینه نیست، گفت: با این اقدام از دارایی‌ها حفاظت و دارایی‌ها را تجدید می‌کنیم و از نظر ارزش ارتقا می‌دهیم.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه خطوط انتقال جدید باید این قدرت را داشته باشند که انعطاف‌پذیر شوند، افزود: در برخی نقاط در مبدا با مازاد انرژی و در مقصد با کمبود انرژی روبه‌رو هستیم و لازم است شبکه را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوع‌ها مهم این است که باید نقش اساسی برای غلبه بر موضوع ناترازی گاز داشته باشیم و اگر روند به همین صورت ادامه یابد ممکن است به ناترازی نفت نیز برسیم.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: برای جبران و غلبه بر ناترازی گاز ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده که ۲۰ میلیارد دلار مربوط به فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی است، زیرا ۷۰ درصد تولید و مصرف گاز کشور مربوط به پارس جنوبی است و باید مرکز توجه ما قرار گیرد تا تولید پایدار داشته باشیم. هم‌اکنون نیز در بخش طراحی و مطالعات فعالیت انجام می‌شود و پیمانکار با دو شرکت خارجی کار را جلو می‌برد.

اختصاص ۲۰ میلیارد دلار اعتبار برای فشارافزایی در پارس جنوبی

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه افزون بر ۲۰ میلیارد دلاری که برای فشار افزایی در پارس جنوبی در نظر گرفتیم، کار‌های دیگری نیز برای جبران ناترازی گاز انجام شده است، گفت: توسعه میدان‌های پارس شمالی، میدان گازی کیش، ۱۳ طرح در حوزه نفت مناطق مرکزی با ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، توسعه میدان فرزاد بی و بلال نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مصرف انرژی در کشور به تهدیدی جدی تبدیل شده و اکنون تولید به‌دنبال مصرف حرکت می‌کند و مصرف است که دیکته می‌کند ما چه مقدار تولید کنیم. با این وضع لجام‌گسیخته مصرف بعید می‌دانم بخش تولید و عرضه به آن برسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های بالادستی نفت ۵ تا ۷ سال زمان می‌برد، ادامه داد: این از نظر پدافند غیرعامل تهدید است، برای سرعت بخشیدن به برنامه‌های پدافند غیرعامل یک تصمیم مهم و راهبردی در شرکت ملی نفت ایران گرفتیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی مرزی‌ترین فاز ایران است و برخلاف برخی از موقعیت فاز‌های پارس جنوبی، این فاز قابلیت تولید از چهار لایه بهره‌ده را دارد، با این حال از سال ۷۹ تا سال ۱۴۰۰ هیچ اقدامی برای توسعه فاز ۱۱ انجام نشد. در سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدام‌های را آغاز کردیم و حفاری ۴ حلقه چاه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه خط لوله فاز ۱۱ نیز احداث شده است، گفت: اگر سکویی را چهار سال قبل ساخته بودیم نیاز نبود سکویی را از موقعیت دریا برای نخستین بار جابه‌جا کنیم، اما این ضرورت و نیاز ایجاب می‌کرد که ریسک محاسبه‌شده انجام دهیم و متخصصان ایرانی بر تهدید‌های احتمالی غلبه کردند.

معاون وزیر نفت افزود: روز گذشته (۲۱ مرداد) فاز ۱۱ پارس جنوبی به تولید رسید و ۲۰ سال تأخیر را با ۲۰ ماه کار جهادی متخصصان ایرانی به نتیجه رساندیم.

بازیابی ۷ حلقه چاه فاز ۱۳ برای افزایش تولید گاز

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه یکی از سکو‌های فاز ۱۳ سال ۹۴ در معرض تهدید بیرونی قرار گرفت و هفت حلقه چاه را از دست دادیم، ادامه داد: شاید اگر پدافند غیرعامل دقیقی داشتیم آن برخورد صورت نمی‌گرفت. خوشبختانه اکنون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) مشغول ترمیم این هفت حلقه چاه است.

وی تأکید کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، خط لوله فاز ۱۶ که باید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز منتقل کند، ۱۴ میلیون مترمکعب گاز منتقل می‌کرد، زیرا دچار آسیب‌های متعددی شده بود، البته بعد از مدت کوتاهی همان ۱۴ میلیون مترمکعب گاز را نیز از دست دادیم و تصمیم گرفتیم خط لوله جدید احداث کنیم که پیش از زمستان این خط لوله جدید هم به مدار می‌آید. تلاش این است که خط قدیمی را برای شرایط اضطراری حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه برنامه ما این است در همه مطالعات نماینده پدافند غیرعامل حضور داشته باشد، گفت: این برای ما فرصتی است و باید سازمان‌های دیگر مانند سازمان محیط‌زیست به کمک بیایند، زیرا برخی محدودیت‌ها در اجرای چارچوب پدافند غیرعامل از سایر نقاط تحمیل می‌شود.

خجسته‌مهر افزود: در حوزه‌های غیرصنعتی در بخش مطالعات ۶۰ مطالعه مفهومی، پایه، تفصیلی و جامع انجام شده است. برای نمونه در عسلویه ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم و باید بیمارستان فوق مدرن در آن منطقه تأسیس کنیم، همچنین در مسجد سلیمان با اعتباری ۲۸۰ میلیارد تومانی یک بیمارستان تاسیس خواهد شد. در زمان شیوع کرونا نیز مرکز واکسیناسیون مدرنی در شرکت ملی نفت ایران احداث شد و در کشور نقش خوبی ایفا کرد.

ذخایر ایران معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت خام

وی ادامه داد: ایران از نظر ذخایر نفت و گاز رتبه نخست را دارد و ذخایر ایران معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت خام برآورد می‌شود، اما روزانه معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام در کشور مصرف می‌کنیم که مغایر تولید ثروت است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید سطح شرکت ملی نفت ایران را به سطوح بین‌المللی برسانیم، گفت: همچنان نیازمند کمک سازمان پدافند غیرعامل هستیم.

خجسته‌مهر افزود: امروز پدافند غیرعامل به فرهنگ بدل شده است و برای اجرای همه طرح‌ها باید از سازمان پدافند غیرعامل مجوز بگیریم.

لزوم حاکمیت فرهنگ امنیت و پدافند سایبری در دستگاه‌های اجرایی

سردار محمدرضا فرجی پور جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی گفت: امروزه همه کشور‌های دنیا در معرض تهدیدات سایبری قرار دارند. در گذشته برای ضربه به کشور‌ها از امکانات نظامی استفاده می‌شد، اما امروزه فضای سایبر راه را برای ضربه فراهم کرده چنان که همان دستاوردی که برای مهاجم در حملات نظامی وجود دارد، می‌تواند بخشی از آن دستاورد‌ها را با حداقل سرمایه گذاری و تلفات از طریق فضای سایبر به وجود آورد.

وی افزود: در میان سرمایه‌های سایبری که در کشور‌ها وجود دارد، بخش‌های صنعتی که فرایند اساسی تولید انرژی و یا حمل و نقل را برای مردم فراهم می‌کنند برای دشمنان از جذابیت بیشتری برخوردار است.

فرجی پور با بیان اینکه موضوع امنیت و پدافند سایبری باید تبدیل به یک فرهنگ از بالاترین مقام دستگاه اجرایی تا پایین‌ترین رده شود، افزود: اقدامات پدافند غیرعامل را نباید هزینه دانست بلکه این اقدامات در واقع نوعی سرمایه گذاری است.

وی افزود: به جهت پویا بودن دانش سایبری، مدیرانی که تامین کننده امنیت در این حوزه هستند باید دائما از طیف‌های تهدیدات سایبری در حوزه خود با خبر باشند.

فرجی پور با بیان اینکه آسیب پذیری‌های حوزه سایبری از تنوع بالایی برخوردارند، افزود: چاره‌جویی برای رفع مخاطره و کاهش تهدید یکی از مراحل اساسی است که باید تبدیل به برنامه در حوزه امنیت و پدافند سایبری شود. این چرخه باید مستمرا ادامه داشته باشد تا تهدیدات جدید نیز احصا شود.

کاهش تهدیدها در صنعت نفت با کمک کارگروه‌های پدافند غیرعامل

وحیدرضا زیدی‌فرد همچنین در این نشست گفت: صنعت نفت به‌عنوان پیشانی جبهه افتخار کشور است و بیشترین تهدیدها نیز امروز متوجه‌ این بخش است. تهدیدها کم شده، اما هیچ‌گاه قطع نشده است.

وی افزود: از سال‌ها پیش تاکنون سازمان پدافند غیرعامل، سازمانی همراه صنعت نفت بوده و مشکل‌های زیادی را برای این صنعت برطرف کرده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌هایی که در صنعت نفت اجرا شده، به پیشنهاد سازمان پدافند غیرعامل بوده است.

در این نشست جعفر میعادفر، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه وزارت بهداشت به تهیه پایگاه داده زیرساخت‌های حوزه سلامت پرداخته است، گفت: وزارت بهداشت همچنین در انجام مسئولیت‌های خود در امور پدافند غیرعامل به ارزیابی مخاطرات و تهیه نقشه‌های رخدادی کشور، بررسی‌های میدانی و علمی درباره آلودگی‌های محیط زیستی، ارزیابی و پایش مستمر دانشگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه در قالب برنامه عملیاتی ستاد پدافند غیرعامل نیز پرداخته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر