۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۲۴۳۱
تارنمای پولیتیکو مدعی شد، هکر‌های چینی ممکن است شبکه‌های نظامی آمریکا و دیگر زیرساخت‌های حیاتی این کشور را در صورت حمله به تایوان هدف قرار دهند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، پولیتیکو نوشت: در حالی که بیشتر توجهات جهان در حوزه امنیت سایبری به جلوگیری از اقدام هکر‌های روسی علیه اوکراین است، مقام‌های آمریکایی به شکل فزاینده‌ای نگران تهدید سایبری دیگری این بار از سوی چین در خاک آمریکا هستند.

این رسانه با طرح این ادعا که اگر چین به تایوان حمله کند بعید نیست که همزمان رگبار حملات دیجیتالی را علیه ایالات متحده انجام دهد، افزود: قانونگذاران ارشد آمریکایی، مقامات جامعه اطلاعاتی و امنیت سایبری این کشور در هفته‌های اخیر هشدار داده اند که اگر حمله چین به تایوان رخ دهد پکن احتمالا تلاش خواهد کرد سیستم‌های حیاتی آمریکا را با حملات سایبری به سامانه‌های حمل و نقل مانند بنادر و راه آهن یا خدمات کلیدی غیرنظامی مانند آب و برق مختل کند.

مایک گالاگر رئیس کمیته منتخب مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای که از طریق پست الکترونیک ارسال کرد، گفت: «اگر شی جین‌پینگ (رئیس جمهور چین) علیه تایوان اقدام کند، باید فرض کنیم که او به عنوان بخشی از این عملیات، حملات سایبری علیه ایالات متحده انجام خواهد داد. این حملات احتمالاً شامل حمله به شبکه برق، سیستم‌های آب و زیرساخت‌های ارتباطی ما به‌ویژه در نزدیکی تأسیسات کلیدی نظامی خواهد بود».

پولیتیکو مدعی شد هکر‌های چینی ممکن است به شبکه‌های شرکت‌های خدمات رسان به ارتش آمریکا یا اپراتور‌های مسئول زیرساخت‌های کلیدی حمله کنند و سیستم‌های آن‌ها را باهدف باج گیری، گروگان بگیرند.

این رسانه آمریکایی در بخشی از گزارش خود مدعی شد: چین به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین کشور‌ها در فضای سایبری شناخته می‌شود و عملیات جاسوسی سایبری آن در میان برخی از مهم‌ترین تحقیقات مرتبط با مسائل سایبری دولت آمریکا است.

کریستوفر رای رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در سال ۲۰۲۰ گفت که سازمان متبوعش هر ۱۰ ساعت یک بار تحقیقات جدیدی را درباره تلاش ضد جاسوسی چین آغاز می‌کند و نیمی از تحقیقات ضد جاسوسی اف‌بی‌آی مربوط به چین است. این در حالیست که در ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص تهدیدات این کشور از مدت‌ها پیش هشدار داده شده که چین «تقریباً مطمئناً» می‌تواند حملات سایبری مخرب را انجام دهد.

پولیتیکو در ادامه برخی از سناریو‌های احتمالی در صورت حمله سایبری چین در خاک آمریکا را تشریح و از جمله به حمله به اهداف زیر اشاره کرد.

شبکه‌های حمل و نقل و نظامی

بر اساس گزارش پولیتیکو، شبکه‌های نظامی و حمل و نقل نیرو‌ها و تدارکات برای کمک به تایوان احتمالاً در صدر فهرست هکر‌های چینی قرار دارند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بار‌ها درباره اعزام نیروه به تایوان در صورت حمله چین، ابراز تعهد کرده و چین به دنبال جلوگیری از آن است. حمله سایبری پکن می‌تواند شامل هدف قرار دادن شبکه‌های بنادر در ساحل غربی، فرودگاه‌ها و سایر شبکه‌های حمل و نقلی باشد که نیرو‌ها را جابجا می‌کنند.

در جلسه ماه گذشته اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، شرکت کنندگان در ارزیابی سناریوی احتمالی حمله چین به تایوان، مساله امنیت سایبری را در اولویت قرار داده اند.

یکی از اعضا از بین سه گزینه دفاع از شبکه‌های حیاتی برای اعزام نیرو، تمرکز بر حفاظت از شبکه‌هایی که استفاده روزمره دارند و یا مبارزه با کمپین انتشار اطلاعات نادرست از سوی چین در فضای اینترنت، مورد اول یعنی دفاع از شبکه‌های حیاتی برای اعزام نیرو را انتخاب کرد.

انرژی و زیرساخت‌ها

پولیتیکو در ادامه گزارش خود مدعی شد: هکر‌های چینی همچنین احتمالاً زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را به صفر می‌رسانند تا حمایت آمریکایی‌ها از تایوان را تضعیف کنند.

این اقدام آن‌ها می‌تواند شامل حمله به اپراتور‌های برق و تامین کنندگان سوخت باشد. یک حمله باج‌افزاری در سال ۲۰۲۱ به یک تامین‌کننده بزرگ بنزین در ساحل شرقی به طور موقت باعث کمبود گاز گسترده و تشکیل صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها شد؛ موضوعی که نشان‌دهنده اختلال اجتماعی است که یک حمله سایبری می‌تواند ایجاد کند.

بخش آب

به نوشته پولیتیکو بخش آب که به طور گسترده به عنوان یکی از آسیب پذیرترین مناطق برای حمله تلقی می‌شود، ممکن است در معرض تهدید چین قرار گیرد. اثرات بالقوه فاجعه بار حمله سایبری به این بخش در سال ۲۰۲۱ نمایان شد. در این سال، یک هکر ناشناس به شبکه‌های یک مرکز تصفیه آب در اولدزمار، فلوریدا دسترسی پیدا کرد و سعی کرد منابع آبی آنرا مسموم کند هر چند که در این تلاش خود شکست خورد.

این رسانه مدعی شد دولت بایدن اقداماتی را برای مقابله با آسیب‌پذیری‌های امنیتی این بخش آغاز کرده است، اما ممکن است برای مقابله با تهدیدات چین، که در سال‌های اخیر در زمینه هک کردن بخش آب علاقه نشان داده است، کافی نباشد.

کسب و کار‌ها و بازار‌های مالی

پولیتیکو افزود: در سوابق هک کردن شرکت‌های آمریکایی از سوی چین، اغلب اولویت کسب منابع مالی و سرقت اموال معنوی بوده است. چین احتمالا این اهداف را در صورت حمله به تایوان دنبال خواهد کرد و تلاش می‌کند به بازار‌های مالی آمریکا صدمه بزند که هدف آن همزمان ایجاد آشوب و تضعیف حمایت آمریکا از تایوان است.

بر اساس این گزارش، ضربه به بخش مالی آمریکا و هر شرکتی که در بسیج نیرو‌ها نقش دارد، می‌تواند در تلاش چین برای کاهش سرعت عملیات نظامی اهمیت داشته باشد.

پولیتیکو در پایان گزارش خود مدعی شده که اگر چین برای چنین ماجراجویی‌هایی با هدف فلج کردن آمریکا اقدام کند این یک نبرد آسان نخواهد بود.

به رغم هشدار کارشناسان درباره آسیب پذیری آمریکا به خاطر ارتباطات شبکه‌ای و ماهیت بیشتر سازمان‌های آن، این به معنای بی دفاع بودن آمریکا در مقابل چنین حملاتی نیست.

به نوشته این رسانه، آمریکا عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در فضای سایبری قلمداد می‌شود، اگرچه ویژگی‌های این قابلیت یکی از اسرار اطلاعاتی کاملاً محافظت شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر