۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۷۰۸۵۱
کلادفلر و ابر آروان رهبران بازار ایران:
کلادفلر و ابر آروان رهبران بازار ایران می گویند بیش از ۵۵درصد وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون از CDN و DNS ابری استفاده می‌کنند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، تحقیقات بازار ابر آروان نشان می‌دهد از یک میلیون دامنه‌ی برتر رتبه‌بندی شده از سوی وب‌سایت Tranco، چهار هزار و هشتصد و دو دامنه، ایرانی هستند. ۵۶درصد از این دامنه‌ها از CDN و DNS ابری و حدود ۴۴درصدشان از خدمات غیر ابری بهره‌ می‌برند. به‌علاوه، با وزن‌دهی به این دامنه‌ها براساس رتبه‌ی Tranco، حدود ۵۹درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از سرویس‌های ابری بهره‌ می‌برند.

این پژوهش نشان می‌دهد بازیگران اصلی حوزه‌ی ارایه‌ی CDN و DNS ابری ایران، کلادفلر و ابر آروان به‌عنوان سرویس‌دهنده‌ی خارجی و داخلی خدمات ابری (Public Cloud) هستند.

نزدیک به ۵۶درصد وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون از CDN و DNS ابری و حدود ۴۴درصد این وب‌سایت‌ها از خدمات غیر ابری استفاده می‌کنند. به‌این واسطه نزدیک به ۵۹درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از CDN و DNS ابری و حدود ۴۱درصد از خدمات غیر ابری بهره می‌برند.

۳۱.۳۰درصد از وب‌سایت‌های ایرانی که رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون دارند از خدمات کلادفلر و ۲۲.۳۰درصد از این وب‌سایت‌ها از خدمات ابر آروان استفاده می‌کنند. به دنبال استفاده‌ی این سایت ها از CDN و DNS کلادفلر و ابر آروان، ۲۳.۲۱درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از سرویس‌های کلادفلر و ۲۰.۷۲درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از CDN و DNS ابر آروان بهره می‌برند.

این پژوهش نشان می‌دهد چیزی بیش از نیمی از وب‌سایت‌های ایرانی استفاده کننده از خدمات ابری که به واسطه‌ی ترافیک و بازدید بالای‌شان در رتبه‌بندی جهانی زیر یک میلیون قرار می‌گیرند از CDN و DNS ابری کلادفلر استفاده می‌کنند. هم‌چنین سهم کلادفلر به عنوان سرویس‌دهنده‌ی خارجی خدمات ابری در ایران حدود ۱.۵ برابر سهم ابر آروان است.

باوجود سهم بیش‌تر کلادفلر نسبت به ابر آروان از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون،‌ میزان تاثیر ابر آروان روی کاربران نهایی خدمات آنلاین فاصله‌ی چندانی با تاثیر کلادفلر روی کاربران نهایی خدمات آنلاین ندارد. حتا در برخی محدوده‌ها تاثیر ابر آروان روی کاربران نهایی خدمات آنلاین بیش‌تر از کلادفلر است. برای نمونه ابر آروان هم دارای سهم بیش‌تری از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی یک تا پنج هزار است، هم تاثیر بیش‌تری روی کاربران نهایی خدمات وب‌سایت‌های این محدوده دارد.

اگر ابر آروان و کلادفلر را در نظر نگیریم، تنها ۲.۰۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی که به واسطه‌ی بازدید بسیار زیاد و ترافیک بالا رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون دارند از خدمات سایر سرویس‌دهندگان داخلی و خارجی CDN و DNS ابر عمومی (Public Cloud) استفاده می‌کنند.

در مجموع سهم ابر آروان و کلادفلر از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون با فاصله، بیش‌تر از کل سرویس‌دهندگان خدمات غیر ابری و ۲۷ برابر سایر سرویس‌دهندگان داخلی و خارجی CDN و DNS ابری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر