۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۰۱۴۵
سردار جلالی در ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی عنوان کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه صنایع شیمیایی و هسته‌ای با وجود مزیتهای فراوان، جزو صنایع پرخطر محسوب می‌شود، گفت: در فرآیند پرخطر، ایمنی شرط اول است این درحالیست که در برخی موارد شاهدیم حداقل ایمنی نیز رعایت نمی‌شود.


به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی در روز دوم ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای و جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس به ویژه شهدا و مصدومان شیمیایی شهر سردشت، اظهار داشت: برگزاری این همایش در سالروز وقوع جنایت سردشت و سالروز منع بکارگیری سلاحهای شیمیایی و میکروبی، اهداف بسیاری را دنبال می کند که یکی از مهمترین آنها، تبیین جنایتی است که بر مردم سردشت و ملت ایران گذشته است. اینکه همگان را آگاه کنیم که سلاح های شیمیایی را چه کسانی تولید کردند، چه کسانی آن را در اختیار صدام گذاشتند و چه کسانی اجازه استفاده از آن علیه ملت ایران را به وی دادند. جنایتی که امپراطوری رسانه ای غرب با مخفی کردن و نپرداختن به آن به عنوان شریک جرم تمام این جنایت ها شناخته خواهد شد.

امپراطوری رسانه ای غرب جنایات شنیع شیمیایی حلبچه و سردشت را مخفی می کند

وی ادامه داد: صحنه‌هایی را که در هنگام عبور از حلبچه در دوران جنگ و پیکرهای مردان، زنان، کودک، پیر و جوان که در اثر حملات شیمیایی به شهادت رسیده بودند را به چشم دیدم، وقایعی بود که می توانست دنیا را تکان دهد ولی این جنایت که با حمایت غربی ها صورت گرفت توسط امپراطوری غرب در نطفه خفه شد.

کنوانسیون های بین المللی در برابر به کارگیری سلاح های شمیایی بازدارندگی ندارند

سردار جلالی با بیان اینکه همچنان شاهد کاربرد این سلاح ها از سوی گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا از جمله داعش در جنگ عراق و سوریه بوده ایم، تصریح کرد: اگر ما یکی از تهدیدات ناشی از مواد شیمیایی را جنگها و حملات شیمیایی بدانیم. مشخص است که کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی نتوانسته است بازدارندگی لازم را در این زمینه ایجاد کند.

راهبرد دشمن جنگ ترکیبی و چندلایه است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه راهبرد رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه کشور ما یک جنگ ترکیبی است، یعنی جنگ ترکیبی علیه فناوری زیرساختی سایبری در حوزه صنایعی که خدمت ارائه می کنند که طییعتا صنایع شیمیایی هم یکی از آنهاست، توضیح داد: حمله سایبری به زیرساخت هسته ای حتما خطر نشت هسته ای را به دنبال دارد که می تواند هم برای کسانی که در تاسیسات کار می کنند و هم برای جمعیت شهری و محیط خطرناک است. این درحالیست که وقتی به حوزه هسته ای ما با ویروس اکستاکسنت، حمله سایبری می شود، دشمن با وقاحت به این اقدام خود افتخار می‌کند.

به گفته سردار جلالی، امروز می توان گفت در بعد جنگ ترکیبی سایبری-شیمیایی، زیرساختهای شیمیایی که با سامانه های کنترل صنعتی سایبری کنترل و مدیریت می شوند می‌تواند مورد حمله سایبری با خطر انتشار گاز شیمیایی واقع شود.

ساکنین اتاق های شیشه ای سایبری از گزند تبعات نمی توانند دور بمانند

وی با بیان اینکه آنهایی که در اتاق‌های شیشه ای نشسته اند و دارند این حملات و تهدیدات را علیه ملتها طراحی می کنند بدانند که تبعات این اتفاق ممکن است روزی برای آنها نیز رخ بدهد، افزود: با توسعه جنگ سایبری به زیرساخت های پرخطر که به عنوان خط قرمز امنیتی و منطقه ممنوعه شناخته می شود، طبیعا ممکن است خداوند نیز بلای چنین تهدیداتی را بر سر آنان نازل کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: اگر نگاه، نگاه بشر دوستانه است، حمله سایبری به حوزه های هسته ای و شیمیایی که می تواند مخاطرات نشت هسته ای و شیمیایی را به دنبال داشته باشد ممنوع است که کنوانسیونها نیز باید آن را ممنوعیت آن را پیگیری و دنبال کنند.

انتقاد جدی از ضعف ایمنی در برخی زیرساخت های شیمیایی

سردار جلالی بتوضیح داد: خوشبختانه در کشور شاهد توسعه خوب صنعت شیمیایی و پتروشیمی بوده ایم که به عنوان یک نقطه قوت و پیشران اقتصادی در کشور مطرح است. این در حالیست که این توسعه در برخی موارد ایمن و متوازن نبوده است.

وی با بیان اینکه صنایع شیمیایی و هسته‌ای با وجود مزیتهای فراوان، جزو صنایع پرخطر محسوب می‌شود، گفت: در فرآیند پرخطر، ایمنی شرط اول است. این درحالیست که در برخی موارد شاهدیم حداقل ایمنی نیز رعایت نمی‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه منظور از ملاحظات ایمنی زیرساختی، پاسخگویی از طریق فرآیند صنعتی و فنی انجام شده است که به محیط، انسان و تجهیزات آسیبی نرسد، افزود: متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که این موارد رعایت نمی شود.

فقدان نظام ایمنی شیمیایی همچنان در کشور احساس می شود

سردار جلالی با بیان اینکه رعایت الزامات پدافند غیرعامل، لایه دیگری پس از ایمنی و امنیت است که هدف آن تامین رفاه و سلامتی برای مردم و محیط و همچین تداوم کارکرد برای حوزه های زیرساختی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مخاطرات حوزه هسته ای و شیمیایی، بهم شبیه است. این در حالیست که برخلاف حوزه هسته‌ای که از یک نظام و ساختار ایمنی سفت و سخت زیر نظر بالاترین مسئول اجرایی هرکشور برخوردار است، در حوزه شیمیایی چنین ساختاری وجود ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ما در حوزه شیمیایی هم نیازمند یک نظام ایمنی شیمیایی واحد داریم، تصریح کرد: اگر قرار است ما زیرساختهای صنعت شیمیایی را توسعه بدهیم حتما باید کشور به یک نظام ایمنی و استاندارهای واحد در حوزه شیمیایی برسد.

سردار جلالی با بیان اینکه در یکسال گذشته تلاش بسیاری برای ایجاد یک نظام فنی و تخصصی با دو رویکرد، مصونسازی زیرساخت شیمیایی و رویکرد عمیلیاتی برای پاسخ و کنترل پیامدهای ناشی از تهدیدات و حوادث شیمیایی انجام شده است، توضیح داد: با استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی کشور، یک نظام آماده شد که در کمیته دائمی پدافند غیرعامل بررسی و به تصویب رسید که به همه دستگاه های اجرایی کشور نیز ابلاغ شد.

ملاحظات پدافند غیرعامل باید در ذات توسعه زیرساخت ها باشد

وی با بیان اینکه امروز که ما دارای یک نظام در حوزه پدافند شیمیایی هستیم، کاهش مخاطرات و آسیب پذیری‌ها و کنترل و کاهش ریسک و مخاطرات ترکیبی شیمیایی مدنظر قرار گرفته که بتوانیم با یک رویکرد فنی مهندسی، مصونسازی زیرساختهای شیمیایی را دنبال می کنیم، افزود: در نظام فنی مهندسی کشور از یک نظام زیرساخت‌های جاری و فاقد پتانسیل خطر کشور و دیگری نظام زیرساختهای دارای پتانسیل خطر برخورداریم. این در حالیست که باید به این نکته توجه داشت که ملاحظات پدافند غیرعامل باید نه به عنوان پیوست بلکه در ذات طرح های در نظر گرفته شود. در غیر این صورت شاهد یک توسعه پرخطر در زیرساختها خواهیم بود.

مجلس شورای اسلامی ساماندهی مراکز پرخطر در حریم شهرها را در اولویت قرار دهد

سردار جلالی با بیان اینکه واقعیت این است که زیرساختهای پرخطر شیمیایی به علت توسعه ناهمگون شهرها در حریم شهرها واقع شده‌اند، متذکر شد: ساماندهی و خروج مراکز پرخطر، در حوزه شهری با تاکید بر اولویت صنایع شیمیایی، را در برنامه هایمان دنبال می کنیم. از نمایندگان مجلس نیز می خواهیم که موضوع ساماندهی مراکز پرخطر شهری را در اولویت قرار دهند تا به قانون تبدیل و تسهیلگر خروج این مراکز که ناخواسته در حریم شهرها قرار گرفته‌اند، شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه رویکرد عملیاتی نیز در نظام پدافند شیمیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: بخش زیادی از الزامات مصونسازی زیرساختی به عنوان ضابطه اعمال می شود ولی در کنار آن همواره پلنهای پاسخ اضطراری، جزو واجباب و الزامات است. همچنین نقش ها و مسئولیت ها در این نظام به طور کامل تعریف و مشخص شده است.

ارتقای آمادگی پاسخ به حوادث شیمیایی با برگزاری رزمایش های مستمر

وی با بیان اینکه در این نظام تلاش شده است با فرض رعایت ایمنی در لایه مصونسازی، چنانچه حادثه رخ داد، آن را کنترل و مدیریت کنیم، افزود: بعضا نیروهای امدادی نسبت به موضوعات پاسخ به حادثه شیمیایی آموزش کامل را ندیده اند. یعنی از اورژانس و آتش نشانی گرفته تا شهرداری و بخشداری و استانداری و فرمانداری باید همه مسئولیت و نقش خود را بدانند و از مهارت انجام آن برخوردار باشند.

به گفته سردار جلالی، آموزش، تداوم، تمرین و افزایش مهارت یک تکلیف برای همه کسانی است که در اکوسیستم پدافند شیمیایی فعالیت می‌کنند.

آمادگی گردان های پدافند نوین در استان های دارای صنایع شیمیایی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در این نظام برای جمعیت هلال احمر نیز تکالیفی پیش بینی شده است، تصریح کرد: در این نظام برای تمام استانهای دارای صنایع شیمیایی ما گردانهای پدافند نوین پیش بینی شده که هم تجهیز شده و هم آموزش می بینند. برای آتش نشانی شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر، به عنوان مسئول پاسخ اولیه برای رفع آلودگی شیمیایی، تجهیزات پیش بینی شده و واحدهای پدافند نوین را در این 52 آتش نشانی سازماندهی کردیم.

وی ادامه داد: امسال نیز با همکاری وزارت کشور و وزارت دفاع و شهرداری ها، بخش دوم این تجهیزات را در اختیار آتش نشانی ها قرار داده ایم به شکلی که آتش نشانی بتواند، اقدام اولیه رفع آلودگی را انجام دهد تا پس از آن نیروهای مسلح به عنوان نیروی احتیاط وارد کار شوند.

سردار جلالی با بیان اینکه تجهیز، آمادگی و آموزش کسانی که به عنوان اولین گروه به محل وقوع حوادث شیمیایی اعزام می شوند، یک الزام و اولویت در توسعه صنعت شیمیایی کشور است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس، ما در شهرها نیز ساختار پدافند نوین شهری پیش بینی کرده ایم که ابزار، تجهیزات، آموزش و ساختار آن در شهرداری ها پیش بینی شده است که بتواند اقدامات لازم را در هنگام بروز حوادث به عنوان پاسخ اولیه، انجام دهد.

وظایف و تکالیف نظام مصون سازی پدافند شیمیایی برای شهرک های صنعتی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: برای شهرک‌های صنعتی کشور که در حوزه صنایع شیمیایی فعالیت می‌کنند نیز باید ساختارها و آمادگی لازم در برابر حوادث در قواره شهرک پیش بینی شود. در نظام پدافند شیمیایی برای شهرکهای صنعتی نیز پیش بینی ها و تعیین تکلیف هایی انجام شده است که حتما باید تجهیزات، ابزار، نیروی انسانی آموزش دیده برای پاسخ اولیه به حوادث شیمیایی را داشته باشند.

به گفته وی، هدف گذاری سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال جاری این است که هم در همه زیرساختهای شیمیایی استانها، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، این نظام عملیاتی پیاده سازی و اجرایی شود. در این زمینه با استانداریها و شهرداریها، موافقتنامه های عملیاتی به صورت کاملا اجرایی با استفاده از اعتباراتی که مجلس در نظر گرفته است، پیش بینی کرده‌ایم.

سردار جلالی ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند نخست در زمینه حملات و تهدیدات شیمیایی و ضرورت آمادگی همه بخش های کشور، دوم شناسایی تهدیدات محتمل ترکیبی سایبری احتمالا علیه زیرساختهای شیمیایی، گام های موثری بردارد. همچنین لازم است همه صنایع شیمیایی ما، الزامات پدافند سایبری سیستم های کنترل صنعتی بخش فرایند شیمیایی خود را حتما با ملاحظات امنیتی کنترل و دنبال کنند.

حملات سایبری به زیرساخت‌های شیمیایی ورود به «منطقه ممنوعه» است/ برنامه ارتقای آمادگی سایبری زیرساخت ها در دستور کار

همچنین سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حاشیه ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این همایش در سالروز مقابله با سلاح های شیمیایی و میکروبی و بمباران ناجوانمردانه شهر سردشت طی دو روز برگزار شد گفت: محکومیت این گونه اقدامات دشمنان، طراحی الگوهای حفاظت از مردم و صیانت از زیرساخت ها و ارتقای آمادگی دستگاه ها اجرایی در برابر مخاطرات احتمالی حوزه شیمیایی و همپاسازی نظام ایمنی و امنیت با نظام توسعه صنایع شیمیایی از جمله مهمترین اهداف برگزاری این همایش بوده است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور به تصویب شورای عالی پدافند غیرعامل رسیده و به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است، گفت: این نظام نقش ها و وظایف و تکالیف بخش های مختلف در حوزه های مدیریت بحران های احتمالی شیمیایی را مشخص و مسیر ارتقای آمادگی را نیز تشریح کرده است.

وی با اشاره به اینکه در استان های دارای زیرساخت های شیمیایی، قرارگاه های استانی پدافند شیمیایی تشکیل شده است، گفت: این قرارگاه ها با فرماندهی استانداران تمام ظرفیت های عملیاتی و امدادی در شرایط بحران اعم از نیروهای مسلح، بهداشت و درمان، هلال احمر ، اورژانس و ... را برای کاهش و مدیریت حوادث به کارگیری می کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به قانون بودجه سال 1401 نیز گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب موافقت نامه ها با دستگاه های اجرایی موضوع تامین بودجه اجرای پروژه های ارتقای آمادگی در حوزه شیمیایی نیز لحاظ گردیده است.

سردار جلالی با اشاره به حملات جنگ سایبری زیرساختی دشمن نیز گفت: محور این حملات رژیم صهیونیستی است و این رژیم حملات سایبری به زیرساخت هایی که به مردم خدمات ارائه می کنند را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه مدیران زیرساخت ها و صنایع شیمیایی باید اقدامات پیشکنشی در برابر تهدیدات و مخاطرات سایبری احتمالی را در دستور کار خود قرار بدهند، تاکید کرد: از مجامع جهانی و افکار عمومی نیز انتظار داریم تا این حملات که احتمال بروز نشت آلودگی های شیمیایی را با خود همراه دارند به جد محکوم کنند.

سردار جلالی در پایان تاکید کرد: سلسله برنامه هایی در زمینه ارتقای آمادگی های سایبری زیرساخت ها و مراکز شیمیایی در دستور کار قرار گرفته است که به زودی عملیاتی می گردد.

گفتنی است ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی در روزهای هفتم و هشتم تیرماه مصادف با سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت از سوی حزب بعث و روز مقابله با سلاح های شیمیایی و میکروبی با حضور جمعی از نمایندگان اکوسیستم پدافند شیمیایی از جمله نیروهای مسلح، بهداشت و درمان، امداد و نجات، مدیران دستگاه ها و زیرساخت ها در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر